#kekalnajib

Monday, June 5, 2017

Ramadhan - UMNO P.Pinang Lipat Ganda Usaha Bantu Rakyat


Kedatangan bulan Ramadhan pada setiap tahun sememangnya dinanti-nantikan oleh semua pihak khususnya orang Islam.Istimewanya bulan Ramadhan bukan sahaja dari segi berpuasa dan kepelbagaian makanan yang boleh dipilih di bazar-bazar ramadan tetapi juga solat terawih serta amal ibadat kita sebagai orang Islam yang dijanjikan pulangan melebihi bulan-bulan yang lain.

Bulan Ramadhan adalah bulan penuh dengan limpahan pahala. Bahkan pahala setiap amalan akan dilipatgandakan di bulan Ramadhan. Berikut penjelasannya.

Allah Ta’ala berfirman,

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآَنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ

“(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu.” (QS. Al Baqarah: 185)

Ibnu Katsir rahimahullah mengatakan, “Allah Ta’ala memuji bulan Ramadhan (bulan puasa) dibanding bulan-bulan lainnya. Di bulan Ramadhan tersebut, Allah memilihnya sebagai waktu turunnya Al Qur’an yang mulia.”[1] Ini menunjukkan bahwa bulan Ramadhan adalah bulan yang istimewa dari bulan lainnya.

Allah Ta’ala pun telah mewajibkan puasa Ramadhan. Ini berarti puasa Ramadhan lebih utama dari puasa lainnya yang dihukumi sunnah. Dan amalan wajib tentu saja harus lebih didahulukan daripada amalan sunnah. Ibnu Taimiyah rahimahullah mengatakan,

وَجَبَ التَّقَرُّبُ بِالْفَرَائِضِ قَبْلَ النَّوَافِلِ وَالتَّقَرُّبُ بِالنَّوَافِلِ إنَّمَا يَكُونُ تَقَرُّبًا إذَا فُعِلَتْ الْفَرَائِضُ

“Wajib mendekatkan diri pada Allah dengan melakukan hal-hal wajib sebelum yang sunnah. Mendekatkan diri pada Allah dengan perkara yang sunnah bisalah dianggap sebagai ibadah jika yang wajib dilakukan.”[2]

Begitulah hebatnya bulan Ramadhan dan sempena bulan yang mulia ini semua pimpinan UMNO Pulau Pinang di semua peringkat telah turun padang menunaikan tanggungjawab membantu rakyat seperti mana tahun-tahun sebelumnya.

Malahan bagi tahun 2017 ini UMNO Pulau Pinang telah melipatgandakan gerak kerja membantu mereka yang memerlukan.Selain menunaikan solat terawih , pimpinan di semua peringkat turut bersama dengan masyarakat khususnya dalam majlis berbuka puasa , moreh dan bersahur.

Berikut antara gambar sekitar sorotan seminggu di bulan Ramadhan ;



No comments:

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.


Popular