Friday, October 3, 2014

Menarik untuk dikongsi bersama..EP rasa luahan ikhlas dari hati penulis ini bukan saja untuk Perdana Menteri yang kita sayangi tetapi juga boleh digunapakai kepada menteri-menteri..tengok sama orang-orang dibawah ni..Jangan harapkan PM saja untuk lakukan tugas tersebut..


RAKYAT DIPAKSA TELAN TANPA PILIHAN 

Jika saya tinggal di London, New York atau paling terukpun di Guangzhao, Melbourne jika minyak naik saya tak terasa pun. Alternatif disediakan untuk saya sampai dari sejauh zon 6 Kota London ke tengah bandar ataupun ke zon 6 arah berlainan dalam masa kurang 1 jam sekalipun semasa penyuraian waktu puncak. Apa nak risau jika Tuan Mayor Kota London juga naik train ke tempat kerja, untuk mesyuarat dengan pelanggan di mana-mana sahaja juga boleh naik train. Belanja pun tak banyak, guna sahaja kad bulanan mereka itu boleh sahaja melacak ke seluruh London. Untuk ke Manchester, Nottingham (seperti kita nak ke Kota Bharu dan Kuala Terengganu) boleh guna train juga dengan kekerapan tinggi dan HARGA YANG MURAH (jika nak banding dengan pendapatan mereka, harga itu memang murah).

Hari ini kita dipaksa untuk telan kenaikan harga tanpa kerajaan tuntaskan keperluan pengangkutan awam yang sangat parah. Naik bas pun tidak pasti boleh sampai ke pejabat tepat atau awal dari masa walaupun ada lorong khusus untuk bas. Saya minat melihat lorong bas di Istanbul seperti track keretapi yang tidak boleh dilalui kereta. Tak perlu buat landasan dan tak perlu beli keretapi mahal-mahal. Guna bas sedia ada juga sudah lebih baik dari membuat projek pelebaran lebuhraya. Sampai kita ada 50 lorong pun masih tetap tak cukup.

Tindakan pentingkan diri juga boleh disabitkan. Jika hebat pengangkutan awam nanti Proton punya jualan merosot pula. Dr. M tak akan berdiam diri.

Malaysia sudah diwarisi kepada Datuk Seri Najib Razak dalam keadaan yang sudah parah. Dapat pula ke tangan anak yang lahir atas dulang emas yang tidak pernah merasai kesusahan rakyat secara realistik dan peribadi. Saya tersinggung semasa pertemuan bersama beliau dalam satu perbincangan "tehtarik" di Jibby & Co Subang awal tahun ini, beliau berseloroh tentang isu air dan saya lihat ia tidak kelakar langsung. Pada keadaan gawat air dengan penggunaannya bercatu dengan asbab beberapa dari kami bercatu air di rumah sehingga mandipun nak bercatu, beliau boleh berseloroh "Saya boleh mandi...rumah saya ada air" (lalu ketawa).

Saya tahu ini pedas untuk Datuk Seri dan saya juga harap tak perlu nak katakan ini secara umum. Email cadangan berkajang-kajangpun, yang membacanya bukan dia tetapi ditapis oleh lapisan yang mungkin lihat ini remeh. Tapi kita lupa, jika suara rakyat ini seperti air. Jika disekat dia akan melimpah juga sehingga satu ketika limpahan itu akan meruntuhkan empangan yang dibina selama 57 tahun.

Petronas diajar untuk mengatakan rezab minyak kita tinggal sedikit, tetapi kerajaan lupa jurutera-jurutera carigali Petronas ada mulut dan ada Facebook. Mereka boleh bercakap dan mereka selalu bercakap rezab minyak kita sangat banyak lagi. Sekecil Brunei itu sendiri rezab minyaknya masih lagi tidak habis-habis dan tidak akan habis sehingga 2030, mengapa kita boleh fikir rezab kita akan habis pada 2030-an?

Masalah bila orang senang mentadbir, semuanya mahu dibeli dengan wang. Berikan rakyat BR1M sebagai gula-gula yang tidak mengenyangkan dan tidak juga berkhasiat. Wang tunai ditabur-tabur seperti Ali Baba Bujang Lapok memberi sedekah di pasar-pasar.

Turunlah Datuk Seri, Turunlah....

Bukan turun meletak jawatan, tetapi sebelum itu turunlah melihat SENDIRI kepayahan rakyat. Mungkin susah untuk Datuk Seri tahu sehingga Datuk Seri menerima gaji RM1500 sebulan dan perlu berulang alik dengan kereta sendiri yang berhutang dengan bank dengan kadar faedah bank konvensional dan "Islamik" tapi menjerut leher. Isi minyak sendiri dan bayar tol sendiri juga bayaran parking. Makan dengan bekal nasi yang dimasak oleh Datin Seri Rosmah sendiri. Mungkin baru boleh memahami dengan sebenar-benarnya.

Secara praktikal, itu mungkin sukar tetapi kami yakin Datuk Seri boleh turun dan lihat sendiri dan dengar sendiri kata-kata rakyat tanpa perlu protokol Perdana Menteri yang kadangkala mengarut dan menjarakkan informasi rakyat kepada Datuk Seri. Jika rakyat tak mampu sampaikan terus, rakyat akan sampaikan dalam media sosial.

Untuk pengetahuan Datuk Seri, jika Datuk Seri buat lawatan ke sesuatu tempat, orang-orang Datuk Seri akan jadikan tempat sampah nampak macam Hyde Park. Setinggan nampak macam hotel 5 bintang tetapi setelah Datuk Seri pulang, semuanya dicabut semula dan tinggallah semuanya dalam keadaan sediakala sementara Datuk Seri dengan bangga membuat kenyataan "SYUKURKAH, MALAYSIA SUDAH MAJU".

Apabila minyak naik harga, kesannya tetap kesan domino. Janganlah Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (Menteri Ayam) membuat kenyataakn memujuk yang harga barang tidak akan naik. Saban kali berlaku begitu, harga naik tetap naik. Penguatkuasaan kementeriaan hanya sekadar seperti seorang bapa menegur anak nakalnya yang panjat-panjat rumah tetamu dan memecahkan pinggan dengan teguran "Haiiippppp....babab kangg" dan kemudian sambung bersembang semula.

Dulu semasa saya kecil, saya terpaksa percaya pada RTM. TV3 masa tu kalau nak dapat siaran pun kena pasang tudung periuk di antena. Setiap kali nak pilihanraya, Van Kementerian Penerangan akan buat hebahan WAYANG PACAK di pekan sehari Felda. Ramai-ramai kami berlonggok nak tengok cerita A.R Badul sambil hampar tikar dan kami juga terpaksa telan kempen pilihanraya yang main dalam wayang pacak ini. Sekarang surat khabar dan TV sudah bukan sumber doktrinisasi kerajaan lagi, kami boleh dengar terus dari suara rakyat di sebelah sana juga sebelah sini tanpa perlu mereka menjadi pemberita.

Datuk Seri, buanglah darah kerabat dan darah bangsawan yang ada dalam diri. Bercampurlah dengan marhaen yang sering terpaksa menelan semua yang disuapkan tanpa rela.

Datuk Seri mungkin lihat, selepas beberapa bulan rakyat akan senyap kembali dan semuanya berjalan seperti biasa dan Datuk Seri akan buat kenyataan "Alhamdulillah, Rakyat Malaysia sudah mampu terima kemajuan".

Boleh naikkan harga minyak, tetapi siapkanlah sarana pengangkutan awam yang murah dan efisyen serta boleh diharap. Jangan jadikan KEPERLUAN AWAM seperti pengangkutan, elektrik dan bekalan air sebagai satu perniagaan untuk dasar keuntungan tetapi jadikanlah itu satu khidmat yang wajib bagi sebuah kerajaan.

Sedarkah Datuk Seri, di sebalik penerimaan itu bukan kerana kerelaan tetapi kerana mereka terpaksa mencara jalan survival kerana sandaran mereka kepada Kerajaan sudah tidak berguna lagi. Nenek tua yang patut berehat terpaksa menjaja untuk tidak rasa membebankan anak-anaknya yang menjaga beliau. Berapa ramai anak jadi yatim kerana bapanya maut dalam kemalangan motorsikal kerana mengantuk membuat kerja tambahan sehingga 20 jam sehari? Berapa ramai anak-anak yang rosak akhlaknya kerana ibu bapa terpaksa kerah tenaga bekerja siang dan malam? Berapa ramai anak-anak yang terpaksa menukar ruji mereka dari nasi kepada bubur lembik? Berapa ramaikan bapa-bapa marhaen akan dipenjara kerana mencuri susu di pasaraya kerana anak kecilnya menangis kehabisan susu? Berapa ramaikah adik beradik berbunuhan kerana kesempitan ruang hidup? Berapa ramaikah suami dan isteri yang bercerai kerana kehidupan sudah jadi terlalu mahal untuk kekal bersama.

Datuk Seri tak mungkin tahu perkara ini. Kerana ayah, atuk dan keturunan Datuk Seri ialah orang Bangsawan. Bukan Marhaen yang melarat. Tidak salah jika saya sarankan Datuk Seri untuk belajar dan mungkin bekerjasama dengan individu yang memimpin dalam miskin seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Saya yakin, jika tiada sekatan pembangunan dari kerajaan pusat, saya yakin cara kepimpinan TGNA mampu ubah Kelantan menjadi negeri termaju.

Bangsawan dengan bangsawan, Marhaen dengan marhaen. Jika makan berpinggan emas, masakan tahu erti tidur berbumbung langit.

Turunlah ke bawah seperti Khalifah Ummar lakukan....secara DIAM, sembunyi dan tidak dikenali. Jika turun padang Datuk Seri dengan rombongan sekapal dan gempita siren-siren polis pengiring, orang buta pun akan tahu PM yang datang.

Datuk Seri, bukannya marhaen tidak berjimat. Sudah habis susu anak berganti air sirap kurang gula kami berikan anak-anak kami yang menangis. Bukan juga marhaen malas, kerana marhaen sampai sudah hampir 24 jam bekerja. Jika tidur itu tidak wajib, 24 jam itu marhaen akan bekerja.

Bertimbang taralah...

Datuk Seri pembuat keputusan tertinggi di Malaysia. Input kepada percaturan keputusan Datuk Seri ialah informasi yang diberi. Jika informasi tidak telus, maka keputusan Datuk Seri pun akan jadi zalim juga.

Pentadbiran Datuk Seri terlampau mahal dan sesuap makanan Datuk Seri ialah sebaldi peluh marhaen. Bil Elektrik Datuk Seri setahun boleh menghantar 50 orang anak-anak Marhaen menjadi doktor yang tidak berhutang dengan PTPTN. Mungkin juga jika benar desas desus akan beg tangan Datin Seri yang mahal itu, untuk setiap satu beg tangan itu bernilai lebih dari pendapatan seumur hidup beberapa orang marhaen.

Datuk Seri, tak mengapa jika Wawasan 2020 tidak dicapai pada tahun 2020. Apalah guna jika dicapai tetapi kekayaan negara tidak dapat dirasai bersama, yang miskin terus tertolak tempatnya dari daratan negara.

Datuk Seri, MALAYSIA BELUM AMAN. MALAYSIA BELUM MAJU.

SAIFUL NANG
Orang Marhaen

12 comments:

Anonymous said...

Syabas saudara, amat bertepatan dan sungguh menarik...Jika saranan ini dapat difahami oleh DS Najib alangkah baiknya...Yang pertama sekali sebelum melakukan perkara perkara yang boleh memberi manafaat kepada rakyat, DS Najib harus memberi pencerahan dulu kepada isterinya yang terkenal dengan keegoaan dan keangkuhan...manusia yang tidak berpijak dibumi nyata.

Anonymous said...

Tahniah & syabas tuan.....alangkah baik dan bagusnya DS Najib baca sendiri tulisan tuan. Saya antara penyokong kerajaa, tapi tak tahu macamana nak betulkan kerajaan yang tak berapa nak betu ni. Saya tidak menyokong BRIM....gula-gula yang manisnya hanya sekali di telan....

Anonymous said...

As Salam Tuan Tanah, semua rakyat marhen tau dalam sedar...NAJIB nie bukan reti baca luahan2 nie. Nie bukan kes pertama... PUNAHSIHAT yang keliling pinggang nie pun 1 hal. Byk benda BODOH tahap CIPAN yang keluar dari KEPALA HOTAK PUNAHSIHAT nie... toksah citer la pasal rekonsiliasi nasional kejadahnya tu...rakyat marhaen nie bukan nak kaya rayer mcm ROSMAH MANSOR, dapat tengok anak2 makan sedap tiap2 hari pun kitorang dah bersyukur sangat.!!!

p/s~ menjeritlah camner pun, NAJIB RAZAK nie bukan reti apa pun...GE14 the real answer.

Anonymous said...

hai melayu...aku pun melayu juga jgn harapkan org politik
atau kerajaan sama ada kerajaan BN atau kerajaan PR nak ubah
nasib kita..ubah nasib diri kita sendiri
tiada orang boleh tolong kita kecuali ALLAH..

Anonymous said...

Saya setuju sgt dgn luahan hati saudara.tapi...siapalah nak membaca luahan pojokan seperti kita.saya memang menyampah dan geram melihat menteri menteri kita pandai bercakap.turun padang pun ikut protocol.bullshit semuanya itu.saya nak tgk suatu hari nanti ada menteri yg bleh g kerja naik komuter...mkn di warung..tido di flet mahupun di rumah murah.dan menteri tersebut berdebat bagi mempertahankan rakyat yg beliau tahu susahnya hidup dgn kos sara hidup yg amat tinggi.bilalah agaknya?

Anonymous said...

podah..berlakon je tu..ade najib kisah klu ko merayu..

Anonymous said...

Aku sokong ko Saiful...tapi lu ada lembap sikit da...nak lebih baik...lu kasik kluar dlm Youtube la....kasik amik semua gambo2 kemewahan mereka dan compare dgn si marhaen

Klu lu berendam airmata kat sini...lu jerit kat dlm untaian maupun rayuan tulisan...malam sikit bro...coz...dah terbukti...tak ramai yg nak baca....tapi klu lu bom dekat Youtube....fulamak aiii...gerenti berdesup...wa pasti, keluhan lu jadi viral all over THE WORLD bro !!!...tapi...lu ada bran ke ???

Anonymous said...

bagus idea ko tu.apa kate ko buat..i follow..

Anonymous said...

aku tak akan undi bn lg bkn aku sorng je ckp mungkin puluh ribu ratus ribu lg

Anonymous said...

BN - PARTI GOLONGAN BANGSAWAN.ABU

Anonymous said...

inilah harga yg perlu dibayar oleh rakyat m'sia apabila berlakunya pertukaran pemimpin tertinggi negara(PM)..mungkin ini adalah balasan Tuhan kpd kita sbb tidak pernah bersyukur diatas nikmat yg dilimpahkan semasa pemerintahan Tun Mahathir dulu..berbagai-bagai gelaran, berbagai-bagai tohmahan dan mcm2 lg yg telah dilakukan kpd beliau sehingga beliau mengambil keputusan utk mengundurkan diri..itulah yg org melayu mahukan..skg lihatlah dan bandingkan lah sendiri kenaikan minyak @ brg2 yg lain semasa zaman Tun Mahathir dan selepas beliau..Ingatlah, inilah harga yg perlu dibayar oleh rakyat m'sia terutamanya org2 melayu...

Najihah jannah said...

-❒- Cerita ngentot dewasa Seks Cewek Cantik Yang Kesepian.Cewek Jepang Putih Mulus Telanjang Bugil

-❒- Video Hot : Kelakuan Sepasang Abg Berkerudung Ditepi Pantai..Romantis & Hot.

-❒- Pesta Dugem : Trend Abg Jaman Sekarang.. Dunia Malam Jadi Primadona..??

-❒- Lelaki Sandakan Pontianak Bening Seksi bugil gaul.Koleksi Photo Hot & Bugil Abg Sma Yang Lagi Naik Daun.Mulus Susunya

-❒- Video Hot : Adegan Mesum Tyas Mirasih Dalam Kolam Renang..Mantap Cipokannya

-❒- Video Hot : Ngintip Sepasang Abg Ngentot di Hutan Belantara.

-❒- Senyuman Vagina : Senyuman Bibir Bagian Yang Manakah ini..?

-❒- Senyuman Manis Gadis Spg Bispak : Permainan Ranjang Yang Hot.

-❒- Kumpulan Gadis Manis Lagi pamer Susu Puting Mungil..Manis

-❒- Video Hot : Ngentot Hot Dalam Bilik warnet..Nekat Banget.

-❒- Koleksi Berbagai Gaya Ngentot Hot..mantap. Cara Membuat Wanita Terangsang Dengan Cepat

-❒- Adegan Ngentot Hot Miyabi yang Bikin Nafsu...Akhh Ughh

-❒- Maen Game : Koleksi Kelakuan Aneh Abg Maen Komputer Sambil Bugil.

-❒- Colection Abg Jepang Yang Imut Denga Toket Yang Besar..Mantap

-❒- Sekretaris Pribadi Lagi Pamer Susu & Memek Putih.

-❒- Abg Ngangkang Pamer Memek Lubang Sempit..Menganga Gan.



★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
╔══╗═════╔╗═════
╚╗╔╬═╦═╦═╣╠╦╦╦╦╗
═║║║╩╣║║╬║═╣║║║║
═╚╝╚═╩╩╬╗╠╩╬╗╠═╝
═══════╚═╝═╚═╝══
★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★



This Is My Facebook Link, Add Me If You Need A Good Friend

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.