Wednesday, September 3, 2014


SEPERTI dijangka dari awal lagi, isu penahanan 156 anggota Pasukan Peronda Sukarelawan (PPS) pada 31 Ogos lalu terus hangat diperkatakan, terutama sekali setelah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mencabar Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Khalid Abu Bakar untuk berdebat secara terbuka dengannya mengenai penubuhan PPS itu.

Guan Eng secara terbuka mengecam tindakan polis menahan anggota PPS itu, sambil menyifatkan tindakan Khalid itu sebagai menyalahgunakan kuasa. Beliau turut bertanya apakah pihak polis akan turut menahannya sama seperti polis menahan Exco yang menjaga hal ehwal PPS, iaitu Phee Boon Poh?

Sementara itu, Ketua Polis Negeri Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi, memberitahu bahawa polis sedang memburu saki baki anggota PPS yang dianggarkan berjumlah lebih 9,000 orang.

Rahim mendedahkan bahawa 11 anggota PPS dari 156 orang yang ditahan polis pada 31 Ogos itu didapati mempunyai rekod jenayah lampau - antaranya melibatkan jenayah cubaan membunuh, ahli kongsi gelap, penyalahgunaan dadah, kesalahan di bawah Akta Kastam dan kesalahan di bawah Ordinan Darurat 1969.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi turut menasihatkan kerajaan Pulau Pinang membubarkan PPS kerana badan itu merupakan satu pertubuhan haram yang tidak berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS).

Satu entiti haram

Justeru pada sambutan Hari Kemerdekaan lalu, Polis menahan 156 anggota PPS semasa mereka mengambil bahagian dalam perayaan Merdeka di peringkat negeri Pulau Pinang. Menjelaskan rasional tindakan polis itu, Khalid menyatakan bahawa PPS dianggap satu entiti haram di bawah Seksyen 41 Akta Pertubuhan kerana ia tidak didaftarkan dengan Pendaftar Pertubuhan.

Guan Eng sebaliknya mempertahankan bahawa PPS adalah satu organisasi yang sah kerana ia ditubuhkan oleh kerajaan negeri. Selama empat tahun PPS tidak berdepan dengan apa-apa masalah dari pihak polis kecuali satu dua insiden, di mana tindakan tatatertib telah pun diambil oleh kerajaan negeri dan mereka yang bersalah telah pun dihukum.

Sehari sebelumnya, pada 30 Ogos, Guan Eng menegaskan bahawa anggota PPS akan tetap mengambil bahagian dalam perayaan sambutan Merdeka itu, walaupun telah diberi amaran oleh polis bahawa sesiapa sahaja dalam kalangan anggota PPS yang menyertai perarakan itu akan ditangkap.

Di bawah Seksyen 41 Akta Pertubuhan, satu pertubuhan itu menjadi pertubuhan haram (unlawful society) sekiranya ia tidak didaftarkan di bawah Seksyen 7.

Mengikut Seksyen 2, istilah "pertubuhan" diberi takrif yang luas, meliputi antara lain "kelab, syarikat, perkongsian atau persatuan tujuh orang ahli atau lebih, tidak kira apa pun sifat atau matlamatnya, sama ada sementara atau berkekalan", tetapi tidak termasuk beberapa entiti yang disebutkan secara nyata dalam seksyen itu.

Menjadi pegawai satu pertubuhan haram adalah salah di bawah Seksyen 42 - boleh dihukum penjara selama 5 tahun, denda RM15,00 atau kedua-duanya sekali. Menjadi ahli pertubuhan haram juga satu kesalahan di bawah Seksyen 43 - boleh dihukum penjara 3 tahun, denda RM5,000 atau kedua-duanya sekali.

Perbuatan mendorong, menggalakkan atau mempelawa orang lain untuk menjadi ahli atau menyertai satu pertubuhan haram juga satu kesalahan di bawah Seksyen 45 - boleh dihukum penjara 4 tahun, denda RM15,000 atau kedua-duanya sekali.

Ini bermakna bukan hanya pegawai dan ahli PPS yang boleh ditangkap, ditahan dan didakwa di mahkamah di bawah Akta Pertubuhan. Mana-mana orang (termasuk ahli Exco kerajaan atau Ketua Menteri sekali) yang sengaja mendorong, menggalakkan atau mempelawa (incite, induce or invite") orang awam lain menyertai PPS juga boleh dikenakan prosiding jenayah dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman.

Kenapa Pulau Pinang perlukan PPS?

Mengikut Exco kerajaan negeri, Phee Boon Poh, PPS ditubuhkan oleh kerajaan negeri pada 8 April 2009 untuk membantu kerja "community policing" disebabkan Kerajaan Persekutuan tidak begitu berminat melayan permintaan kerajaan negeri untuk meningkatkan Rukun Tetangga dan Rela Corp demi keselamatan negeri.

Pihak yang menyokong penubuhan PPS ini menyatakan bahawa disebabkan kekurangan polis menjaga keamanan di negeri ini, orang awam terpaksa membuat rondaan secara sukarela. Apabila suatu jenayah berlaku, para sukarelawan inilah yang kadangkala sampai dulu ke tempat kejadian jenayah, dan mereka dibenarkan oleh undang-undang menjalankan "citizen's arrest".

Tidak semua yang berpendapat sedemikian itu. Ada yang berkata bahawa negara ini sudahpun ada PDRM, ada Rela, ada Jabatan Bomba dan Penyelamat untuk membantu rakyat negara ini dan menjalankan tugas menjaga keamanan dan kesejahteraan rakyat. Selain itu, Guan Eng sendiri telah pun mengakui bahawa Pulau Pinang telah mencatatkan penurunan kadar jenayahnya selama ini - iaitu 27% pada tahun 2010 dan 25% dalam 6 bulan pertama tahun 2011.

Ketua Menteri Pulau Pinang itu juga telah mengakui bahawa penurunan kadar jenayah di negeri adalah hasil kerja kuat PDRM, serta pemasangan CCTV dan penyertaan anggota masyarakat. Jadi apa perlunya lagi diwujudkan PPS?

Isu patut diselesaikan lama dulu

Pengerusi Majlis Peguam Negeri Pulau Pinang, Abdul Fareed Abdul Gafoor, berpendapat isu PPS itu sepatutnya diselesaikan lama dulu lagi. Pada pendapatnya, PPS sepatutnya didaftarkan dengan ROS sebaik sahaja ia diwujudkan oleh kerajaan negeri.

Mengikut Fareed, kerajaan negeri mendakwa PPS ini tertakluk kepada bidang kuasanya. Tetapi tidak ada satu pun undang-undang negeri yang ada menyatakan sedemikian itu. Andainya kerajaan negeri berkeras menyatakan PPS di bawah bidang kuasanya dan PDRM telah bertindak salah terhadapnya, ia perlu mendapatkan perisytiharan dari mahkamah.

Pada hemat saya, persoalan utama dalam isu PPS ini adalah sekalipun ia didaftarkan di bawah Akta Pertubuhan, apakah fungsinya boleh meliputi menjaga keselamatan dan ketenteraman awam? Bolehkah ROS membenarkan satu pertubuhan di negara ini menjalankan fungsi sedemikian itu?

Andainya kita semak secara terperinci Jadual ke Sembilan Perlembagaan Persekutuan, kita akan dapati bahawa dalam Item 3 Senarai I (iaitu Senarai Persekutuan) bahawa "Internal security, including - (a) Police …. Public order" adalah dalam bidang kuasa Kerajaan Pusat, bukan kerajaan negeri.

Jelas sekali, sebuah kerajaan negeri seperti Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak ada kuasa di sisi Perlembagaan Persekutuan untuk menubuhkan apa-apa badan atau pertubuhan yang fungsinya seperti polis, iaitu menjaga keselamatan dan ketenteraman awam.

Kerja berkaitan keselamatan, kepolisan dan ketenteraman awam adalah kerja PDRM. PPS, yang ditubuhkan sebagai pertubuhan ala polis oleh Guan Eng, adalah jelas sekali haram di sisi undang-undang negara.

Oleh Salleh Buang
PENULIS ialah Penganalisis Undang-undang

8 comments:

Anonymous said...

Yang menulis tu berat sebelah.menyokong umngok.tiada nilai langsung artikel ini

Anonymous said...

Anon 6.35 le yg bongok. Puak ni kalau ketum kata 1+1=4, diorang ikut je, otak letak kat lutut, itu pun kalau ada otak le.. Biasanya takde otak la.

Anonymous said...

Melayu barua banyak sokong DAP.

Anonymous said...

Bila Iguana Eng mencaci polis dengan berbagai nama, jangan lupa dia mencaci raja-raja melayu kerana polis kita adalah Polis DiRaja Malaysia. Dia sepatutnya ditangkap dan didakwa atas melancarkan peperangan ke atas DYMM YDP Agong yang membawa hukuman mati jika didapati bersalah.

Anonymous said...

Oi anon 6.53pm, lu punya ekoq ni si-PENDATANG/PENCEROBOH PELAHAP-KANGKANG-BABI KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM aahhh?!

PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANG si PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL PKRSODOM/DAPBANGKAI-si-PORNORASIS-no-1!
6.53pm,

Anonymous said...

Bilalah si PENDATANG GANGSTER ANJING KURAP-Cina-RASIS-no.1 ni nak MAMPOS?! Harini si GANGSTER ni MENGHINA pula YAB Datuk Dr. Zahid utk. minta maaf pula pd. dia - KURANG AJAQ betullah si PENDATANG Cina-GANGSTER ni!

Dahlah haritu, si KANGKANG BABI-guan eng terus MENGHINA KPN dgn. membandingkan KPN dgn- "lembu" - makin JAHAT si PENGGANAS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI ni - lihat di http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140902/dn_45/Guan-Eng-ingatkan-Khalid-bukan-lembu-suci , Guan Eng ingatkan Khalid bukan 'lembu suci'!

Dia ingat Pulau Pinang dan duit rakyat tu, BAPAK dia dan kumpulan GANGSTER dia punya - dasar si Pendatang Cina-PEROMPAK-KANGKANG-BABI! Yg. herannya rumah KM diserang dgn. amat senang - kenapa PENGAWAL sekoq saja dan tak pula kejaq si penjenaqyah tu (baik polis siasat, kebiasaannya berapa pengawal ada)?! HARAM KEJADAH betul - dasar PENIPU! PDRM harus juga siasat PENIPUAN ke atas rakyat ni!

Patutnya KEM TENTERA juga dibina berlambak kat P. Pinang tu - ini dah mencapai tahap BAHAYA pd. bangsa, agama dan negara sebab disyaki GENG KONGSI GELAP DAPBANGKAI dah menguasai P. Pinang!

DYMM YDPA patut masuk campur juga utk. menubuhkan banyak Tanah Rizab BUMIPUTERA, dan membina banyak masjid/surau, kem-kem tentera, serta menjaga hak dan tanah PUSAKA BUMIPUTERA di Pulau Pinang yg. majoriti umat Islam/Melayu, kerana baginda adalah KETUA - Agama Islam/Negara/ATM/Hak Bumputera mengikut undg-undg Perlembagaan.

SPRM - tolong juga SIASAT si guan eng-KURAP ni! Apa hak si KURAP ni boleh menubuhkan pertubuhan HARAM, lepas tu MEROMPAK pula duit K'jaan negeri (i. e. duit rakyat) tubuhkan pertubuhan disyaki GENG KONGSI GELAP ni dan sekrg. lantik punya banyak peguam utk. bela si SAMSENG-SAMSENG ni serta bayar elaun $200 sehari selagi dlm lokap?! Dahlah tu, Exco-exco DAPBANGKAI yg, terlibat juga harus disiasat SPRM dan juga yg. nak jadi peguambela SAMSENG-SAMSENG PENJENAYAH ini - adakah menggunakan waktu kerja mereka yg. dibayar duit rakyat dan khidmat guaman mereka, siapa yg. bayaq, dan apa hak mereka sbg. EXCO utk. bela PENJENAYAH?!

Si DAPBANGKAI ni ingat ini cerita GANGSTER Bollywood/Tamilwood/Hong Kongwood/Yakuzawood/Mafiawood pula?! PI MAMPOS!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

APA KATA LGM HANTAR SURAT NAK SERAPKAN PPS KE DLM POLIS BANTUAN....
DAN PIHAK POLIS BOLEH BUAT SARINGAN...
YANG MANA KAKI DADAH, GENGSTER, KAKI PUKUL, PENJENAYAH....
BOLEH LA DI TARIK MASUK TERUS BALIK POLIS N DOK DLM LOKAP......

Alexia Nanda said...

[^]PORN:pepek luncah awek
[^]PORN:luncah video terbaru
[^]PORN:gambar gambar luncah

[$]pepek luncah awek
[$]luncah video terbaru
[$]gambar gambar luncah

[@]cerita rogol awek bertudung
[@]video rogol awek
[@]awek di rogol jejaka
[@]rogol awek melayu

[!]11 Gambar Awek Kelantan Yang Comel
[!]Awek Jutawan Malaysia Paling Cantik Bogel
[!]Video bogel awek arab dance

[%]PORN|11 Gambar Awek Kelantan Yang Comel
[%]PORN|Awek Jutawan Malaysia Paling Cantik Bogel
[%]PORN|Video bogel awek arab dance


[&]Awek kampung mandi bogel
[&]Foto awek malay bogel - Camcon Oil
[&]AWEK BOGEL MELAYU: gambar bogel tasya
[&](45) (Video) Awek separuh bogel nikmati Cadbury


[)]Awek Tipu Ibu Beli Buku Teks Full Video
[)]gambar awek bogel bersetebuh dalam stesen minyak tersebar
[)]Seri Bogel Tudung Melayu Jahil
[)]spy cam awek bogel

[(]Awek Tipu Ibu Beli Buku Teks Full Video
[(]PORN|gambar awek bogel bersetebuh dalam stesen minyak tersebar
[(]PORN|Seri Bogel Tudung Melayu Jahil
[(]PORN|spy cam awek bogel

[_]PORN|gambar awek bogel dengan teman lelaki di dalam tandas
[_]PORN|awek bogel sangap batang
[_]PORN|Lucunya Malam Pertama

[=]Awek Berjerawat Bogel
[=]Koleksi awek-awek Jepun berpakaian Meleleh Air Liur
[=]Gambar Awek Jepun Bogel
[=]awek cun mandi bogel di air terjun

[-]Awek Berjerawat Bogel
[-]PORN|Koleksi awek-awek Jepun berpakaian Meleleh Air Liur
[-]Gambar Awek Jepun Bogel
[-]PORN|awek cun mandi bogel di air terjun

[/]PORN|gadis melayu lucah bogel tetek seksi tudung
[/]PORN|Awek Putih Gebu Separa Bogel Atas Katil
[/]PORN|Malay Girls and Malay Sex























































































































































































































Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.