Wednesday, March 26, 2014


Umum mengetahui kebencian rakyat china terutama ahli keluarga mangsa kepada Malaysia semakin memuncak selepas pesawat MH370 disahkan berakhir di Selatan Laut Hindi pada malam Isnin lalu.

Kebencian ini bertambah teruk apabila Red Bean Army pula menggunakan laman media sosial untuk menyebarkan berita fitnah mengenai Tragedi #MH370 dan menghasut rakyat diseluruh dunia terutamanya warga China untuk membenci Malaysia berikutan insiden itu..


Susulan itu, mana-mana rakyat Malaysia yang berada di negara china dipandang serong dan dimaki hamun tidak tentu pasal. Apapun, rakyat china tidak boleh disalahkan juga kerana emosi kesedihan bercampur baur dengan kemarahan menguasai diri mereka.

Tentunya, penyanyi Shila Amzah yang kini sedang bertanding dalam program I Am A Singer tidak terlepas untuk menerima kecaman hebat dari mereka.

Buktinya, laman sosial nombor satu china Weibo.com dipenuhi dengan komen-komen negatif dari peminat yang bukan sahaja menghina dan memaki Shila Amzah malah ada yang cuba menghalau Kak Shila Amzah dari bertanding di dalam program tersebut.

Di sebalik komen-komen negatif yang diterima Shila, ada juga peminat china yang menyokongnya dan meminta peminat lain berfikir secara rasional dan tidak mengaitkan nama Shila dengan tragedi pesawat MH370.

Berikut ialah antara komen-komen positif dari segelintir peminat china yang masih menyokong Shila pada ketika kebanyakkan peminat lain bersikap negatif.

"This is a tragic plane crash. Everyone is sad and pray for the victims families. Makes me more sad is that some people actually take advantage of this appalling crash to attack innocent people. I really feel sick for those who do not limit human morality."

"As a Chinese person, really feel shame, how there are so many \ '\​​' patriotic dog \ '\​​', online is very arrogant, what reviled others, most Chinese people's reputation abroad is very smelly, is when you count curse you, you are willing to do. Do not scold scold go on the Internet all day, have your family do on the plane? No, shut up, aircraft accident and now you have less Chiyikoufan Well? You feel less sleep a night yet? So you lost it? No?"

"Shila is a singer. She is not open aircraft. She can not represent the Malay government. Do not spray the wrong person. Thank you." - crazykid

Semoga Shila tabah menghadapi dugaan ini.. #PrayForMH370

11 comments:

QalamQabut said...

Whatt??? Patriotic Dog with smelly reputation?

Orang China sendiri yang describe macam tu???

Anonymous said...

Semoga dengan "pertolongan" RBA, rakyat negara China membenci dan menghalau puak dapigs dan puak cina Malaysia yang berniaga atau belajar di sana. Bak pepatah omputeh: back-fire kepada kaum dapigs....kerana yag banyak gi Beijing dan China pun puak depa.

Anonymous said...

MANA MENTERI YANG BERTANGGUNG JAWAB?? RBA DAH MENJADI-JADI SKARANG NI.. PENGKIANAT NEGARA MACAM NI KENA CARI.. JANGAN SAMPAI KAMI YANG CINTAKAN KEAMANAN NEGARA TERCINTA NI BUAT UNDANG2 SENDIRI.. BERAPA LAMA LAGI NAK DIBIARKAN..

Anonymous said...

BE PATIENT AND THINK RATIONALLY. KEEP CALM AND STAY STEADY.

zamani jb said...

We are too soft with these kind of people. Put them behind bars if they commit wrong and lies. Why let them off. Detain them act tough Malaysian Govnm.

Anonymous said...

bagi aku china di malaysia atau di negara china atau diseluruh dunia memang hampir 80% berperangai begitu.Tak usah hairan!!Apa saja urusan dengan mereka perlu dilakukan dengan hati2 dan syak wasangka..

Anonymous said...

dah dasar orang tak beriman, macam tu la....tengok keluarga melayu islam boleh reda dan lebih tenang keadaan mereka dan adakan pulak bacaaan yasin...semoga roh mereka yg islam dan terkorban itu dirahmati Allah ..Amiin

QalamQabut said...

Ya, memang dah perangai dema macam tu... Kalau tak ada kebolehan melalak meraung pun, dema akan upah orang lain buat.

Aku nak tunggu Kit Siang kojol nanti, nak tengok siapa nak ambil upah menyalak melalak tuuu...

Anonymous said...

Hoi Tuan punya Blog BODOH...

Hang punya blog header tunjuk B747-4.. yg hilang tu B777-4ER..

Macai UMNO punya la BODOH .. aircraft pun kat kenal...

Anonymous said...

tuan punya blog bodoh x memalukan negara. jawapan n alasan bodoh satu mesia malu.

Anonymous said...

Blog scUMNO/BN yg sial celaka. What the fuck is Red Bean Army...if you mean Communist..u patutu tahu China ialah Negara COMMUNIST. Moronic umno sial celak bodoh punya blogger. Mampos lah kau. Tak tahu beza antara politics dengan bangsa. Yg u sebut DApigs itu bangsa Cina juga..moyangnya berasal original dari China jugak. Melayu scUMNO/BangsatNegara memang STUPID. It's official. U benggang kritikan negatif shila kat China lalu u yg tak adil tu...TAU PUN Si bodoh abadi. U SENDIRI di blog atas MENCERMINKAN KEBODOHAN yg SAMA.
Tolonglah selamatkan bumi ni...tolong pergi bunuh diri.

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.