Wednesday, February 26, 2014

HOT : TUN DR MAHATHIR ANTI HADIS???



Saya tahu tulisan saya ini tidak akan dibaca oleh orang yang menghukum saya sebagai anti-hadis. Orang lain juga akan dilarang membaca tulisan ini. Mereka yang menghukum saya takut kalau-kalau hukuman mereka dipersoal. Mereka hendak segala-gala yang diperkatakan oleh mereka diterima bulat-bulat sebagai fatwa yang wajib diterima seperti firman Allah s.w.t. dalam Al-Quran.

2. Orang yang benar, berani. Orang yang takut, takut kerana salah atau mungkin didapati salah.

3. Memberi label dan mengecap orang apabila kita tidak bersetuju dengannya memanglah satu cara orang yang tidak sanggup berhujah. Terima sahajalah apa yang didakwa oleh mereka tanpa berfikir. Jangan guna akal fikiran yang dikurniakan oleh Allah s.w.t. kerana ini kononnya dilarang oleh agama Islam.

4. Saya sekarang dilabel, iaitu diberi gelaran atau dicap anti-hadis kerana kononnya saya sudah jadi penyokong Kassim Ahmad yang telah diberi gelaran yang sama.

5. Saya juga diberitahu bahawa sebagai seorang yang tidak tahu bahasa Arab maka saya tidak berhak bercakap berkenaan agama Islam.

6. Hari ini kita lihat ummat Islam berpecah, bermusuh sesama mereka, berperang dan membuat kerja orang Yahudi dan Nasrani. Siapakah yang membawa malapetaka ini kepada orang Islam dan Negara-negara mereka. Bukankah mereka fasih dalam bahasa Arab bahkan penasihat dan pemimpin mereka terpelajar dengan dalamnya ajaran Islam dalam Al-Quran dan hadis Nabi. Saya sendiri sering mendengar mereka dari kedua-dua belah, mengeluarkan ayat Quran dan hadis bagi menghalalkan perbuatan mereka.


7. Ya, saya tak tahu bahasa Arab. Justeru itu saya terpaksa terima apa sahaja yang diajar kepada saya dalam bahasa Melayu sebagai ajaran Islam. Apakah kerana saya menerima Islam dalam bahasa Melayu maka ia bukan Islam. Apakah saya tidak Islam. Apakah lafaz dua kalimah syahadat oleh saya tidak boleh diterima.

8. Selain dari khatam Quran semasa umur belasan tahun, saya baca terjemahan Quran dalam bahasa Melayu dan Inggeris. Ya, memang terjemahan Quran bukan Quran. Tetapi bolehkah kita kata terjemahan ajaran Islam yang diajar kepada kita dalam bahasa Melayu bukan Islam? Jika apa yang disampaikan dlam bahasa Melayu berkenaan agama Islam bukan Islam, majoriti orang Melayu bukanlah Islam.

9. Saya dan rakan-rakan saya pernah dihukum kafir kerana sebagai ahli parti tertentu telah bekerjasama dengan orang kafir. Tidak ada siapa yang fasih berbahasa Arab dan mendalami ajaran Islam yang mempertahankan saya apabila dituduh kafir. Mungkin sebabnya ialah mereka bersetuju saya kafir.

10. Kemudian orang yang mengkafirkan saya bekerjasama dan berpeluk-peluk dengan orang kafir. Tetapi tidak ada orang yang mendalami agama Islam yang fasih berbahasa Arab mendakwa mereka ini kafir. Saya tertanya-tanya apakah kelebihan mereka? Apakah mereka maksum?

11. Orang yang fasih berbahasa Arab dan mengenal diri sendiri sebagai ulama Islam dan mursyid telah berkata ia sanggup bekerjasama dengan syaitan jika syaitan menyokongnya. Orang yang fasih berbahasa Arab dan tahu larangan dalam Al-Quran terhadap bekerjasama dengan syaitan, tidak membuat tuduhan apa-apa, jauh sekali dari memberi apa-apa label kepadanya. Kenapa?

12. Bukan sahaja orang Arab yang fasih bahasa Arab yang berpecah dan bermusuh sesama Islam, tetapi di Malaysia juga perpecahan berlaku apabila orang yang digelar ulama dan fasih dalam bahasa Arab memisahkan diri dan memecahkan perpaduan orang Islam kerana tidak dapat tempat di dunia, tidak dipilih jadi Yang Berhormat. Sehingga sekarang perpecahan ini berlaku. Maka lemahlah orang Islam dan terpaksalah mereka mengemis untuk mendapat sokongan orang bukan Islam. Maka berpeluk-peluklah mereka. Tidak ada ulama yang berkecuali yang mendesak supaya semua orang Islam bersatupadu dan bersaudara semula.

13. Orang yang sama juga mendakwa bahawa Allah s.w.t. mencarut. Tiada siapa dari orang yang fasih berbahasa Arab dan tahu secara mendalam ajaran Islam yang menyangkal dakwaan ini. Mungkin ada hadis yang berkata demikian. Saya belum jumpa. Sila tunjuk kepada saya hadis yang berkata Tuhan mencarut.

14. Dalam ajaran Islam, ada yang wajib dan ada yang sunnat. Kita diberitahu yang sunnat boleh kita terima dan tunaikan tetapi tidaklah kita bersalah jika kita tidak tunaikan. Tetapi ada gesaan bahawa yang sunnat itu wajib dan mesti diterima dan diamalkan walaupun bercanggah dengan firman Tuhan dalam Al-Quran.
15. Hadis adalah sunnah Nabi. Saya ingin tahu samada hadis wajib dan mesti diterima. Betulkan saya.

16. Apa pula dengan orang yang utamakan hadis dari firman Allah s.w.t. yang terdapat dalam Al-Quran yang kita terima sebagai wahyu dari Allah s.w.t. Berkenaan dengan zina, apakah hukum yang terdapat dalam Al-Quran. Dan apakah yang terdapat dalam hadis. Yang manakah lebih utama, wahyu dan firman Allah s.w.t. atau hadis yang diriwayatkan oleh beberapa keturunan manusia biasa, yang dikaji, disah atau ditolak oleh pakar hadis yang juga manusia biasa 200 tahun kemudian. Salahkah jika kita pilih Al-Quran yang jelas dan satu yang tidak berbeza-beza dan oleh itu tidak merejam dan menembak mati dengan mesingun perempuan yang dituduh berzina.

17. Bukankah Allah s.w.t. telah berpesan berpuluh kali bahawa “apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil”. Allah s.w.t. juga sebut sebagai tidak suka akan kezaliman.

18. Apakah melabel iaitu menghukum seseorang selepas membaca akhbar atau mendengar lapuran T.V. mencerminkan keadilan yang dituntut dalam Islam. Apakah tanpa memberi peluang kepada yang tertuduh untuk mempertahankan diri, adil di sisi agama Islam. Apakah tanpa membincang dan membahas oleh badan yang dipertanggungjawabkan seperti mahkamah, yang terdiri dari orang yang tidak berkepentingan, adalah cara Islam mengadil.

19. Kita lihat akan betapa buruknya keadaan umat Islam sekarang. Apakah ini kerana sudah ditakdirkan bahawa orang Islam akan ditindas dan agama Islam dihina.

20. Tidakkah Allah s.w.t. berfirman dalam Al-Quran bahawa Allah tidak akan menukar nasib sesiapa jika ia tidak berusaha menukar nasibnya sendiri.

21. Jika kita ingin menukar nasib dan kita berusaha sehingga terselamat diri kita, bolehkah kita kata ini bukan takdir, atau ini bertentangan dengan kehendak Allah s.w.t.

22. Kita tahu adanya hadis yang sahih dan yang lemah Apabila hadis berbeza atau bertentangan dengan firman Allah s.w.t. dalam Al-Quran, yang mana satukah yang kita harus terima? Jika kita pegang kepada Al-Quran, apakah ini salah.

23. Apakah kita wajib terima apa saja yang disampaikan oleh orang yang berbahasa Arab yang mempelajari agama walaupun jelas bertentangan dengan ajaran Islam dalam Al-Quran dan hadis. Apakah kita mesti iktiraf siapa sahaja yang mendakwa dirinya sebagai ulama. Apakah semua ahli persatuan ulama benar-benar ulama.

24. Amatlah merbahaya dan mengelirukan apabila sesiapa sahaja, hanya kerana fasih dalam bahasa Arab dan mendapat ijazah sarjana dalam bidang agama Islam, diberi gelaran ulama.

25. Perpecahan umat Islam kepada berbagai mazhab adalah disebabkan oleh orang seperti ini. Pengikut mereka turun temurun bermusuh dan membunuh. Tidak ada toleransi di kalangan mereka sedangkan Al-Quran tidak suruh kita bermusuh walaupun dengan penganut agama lain, melainkan mereka bermusuh dengan kita. Kepada mereka agama mereka. Lemahnya umat Islam dan terhinanya agama Islam ialah kerana ajaran mereka yang tidak boleh ditegur, yang tuntut kesetiaan yang tidak berbelah-bahagi hanya kepada mereka.

26. Saya tahu bahawa jawapan kepada tulisan saya ini ialah saya anti-hadis, anti Al-Quran bahkan kafir.

27. Saya tidak lama lagi akan pergi menemui Tuhan saya, Allah s.w.t. Saya akan diadili oleh Kadzi Rabbul Jalil. Saya tidak tahu apakah akan disahkan segala tuduhan terhadap saya atau tidak. Tetapi yang saya tahu dan yakin ialah pengadilan oleh Allah s.w.t. tetap adil. Dan saya terima apa sahaja hukum yang dijatuhkan ke atas saya.

9 comments:

Anonymous said...

Amatlah merbahaya dan mengelirukan apabila sesiapa sahaja, hanya kerana fasih dalam bahasa Inggeris dan mendapat ijazah sarjana muda dalam bidang perubatan, diberi gelaran doktor.

Ali Hassan Ismail said...

Kebenaran itu adalah dari Allah melalui firman2 yang nyata dalam AlQuran NurKarim>Tiada sesiapa pun boleh membatalkan firman2 Nya.Keep it up Ayahanda Tun M.The truth will preveil InshaAllah

Ali Hassan Ismail said...

Setiap Nabi dan Rasul Allah melalui masa yang sukar dengan ugutan,ancaman dan kerosakan apabila menyampaikan firman2 Allah dizaman mereka,termasuk lah Nabi Muhammad(PBUH).Nabi telah berkata dalam ALQuran NurKarim bahawa beliau hanya menyampaikan AlQuran semata2 AlQuran.Jangan kita mengikut mereka2 yang mengada2kan kitab lain selain AlQuran dan mengatakan ini dari Allah.

Anonymous said...

Yg ngaji hadis semua pun tahu, ulama' ulama' hadis sgt berhati hati, dan keilmuan mrk bukan level level kita hari ini walaupun yg ada triple PHD. So tapisan kedudukan dan keboleh terimaan hadis, tak releven, telah pun diperincikan oleh ulama' ulama' terdahulu. Tp kaedah pelaksanaannya tentulah berubah dgn zaman dan kesesuaian masa dan keadaan.

Anonymous said...

letih nk baca mahdey ni.. tk baca pun tau isinya. byk andaian dibuat sedangkan tidak ujud. sendiri yg terasa maka menjawab fikiran yg menghantui dirinya. nk minta simpati la kunun.

contoh: sapa yg kata tk tau arab maka pandangan kau tk diterima? pandangan ditolak sebb bertentangan dgn hukum dan akidah, bukan soal tktau arab. Ini tuduhan yg direka2.

nk komen no 17 je - hukumlah dgn adil kunnnuuunnn!

yg kau zalimi anwar dan tk pernah diberi peluang bercakap membela diri masuk tv. tapi bila ke mahkamah kau lah yg pengecut.

semua pengecut nk jadi saksi futnah anwar : zul kulim, rahim tambi+geng, umi pontianak, mahdey, najib+rosmah, ezam dll.

semua berani menyalak kat media alat mereka. tiada ruang utk PR dan anwar menerang dlm media perdana. ADIL SANGAT LA TU?

udah lah mahdey... makin byk meracau nampak sgt byk salah dan dosa yg menghantui diri. tidor tk lena, makan tk puas(billion2), mandi malas dah.

jiwa tk tenang lah punca meracau. tgk paklah, jenayah tk byk, masih boleh tido.

mahdey sedang dilupakan oleh rakyat malaysia, maka itu sanggup kawan kasim utk diingati oleh rakyat.. walaupun mencemar maruah diri.

mahdey akan berakhir dgn selori penghinaan yg dia sendiri cipta utk dirinya.

masa taubat ade sikit lg.. taubat lah. tapi dosa dgn anwar sila buat pengakuan dan mohon maaf dimedia utk rakyat malaysia. jika tidak tidak akan lena tidor mu sampai saat ajal mu. percayalah!

Anonymous said...

Patutlah masa jadi PM dulu selalu sgt buat kenyataan sinis dgn ulama.
Samada ulama kerajaan atau ulama bukan kerajaan.
Rupanya pak Kasim Ahmad ni kawan baik dia..sikit-sikit mesti masuk jarum punya..
Masih ingat lagi tak Tun buat kenyataan dlm akhbar pasal ulama.
Tun tak setuju bila ulama itu dikatakan pewaris Nabi.
Sedangkan itu adalah hadis Nabi.
Ini sangat sinonim dgn pendapat Kasim Ahmad dgn melabelkan ulama sebagai kasta/padri.
Bab Anuar tu aku memang setuju pun Tun buat macam tu..
Korang takkan dah lupa yg Anuar tu dulu bukan main kutuk dan maki Pas.
Kat dunia lagi Tuhan dah balas..
Tu belum dosa-dosa yang lain tu..hanya Tuhan yang maha tahu

Anonymous said...

Ali Hassan Ismail..
Ko ni faham ke apa yg ko cakap ni?
Macam kafir menyamar Islam je bunyinya..
Mana ada Nabi cakap dalam Quran?
Quran tu firman Allah..
Percakapan Nabi itu Hadis bukan Quran.

Nabi tu penyampai sahaja?
Memang sah ko ni munafik..pura-pura Islam.
Nabi tu menyampaikan,mengamalkan dan memperjuangkan seluruh isi Al Quran.

Syaidatina Aisyah bila ditanya oleh para sahabat bagaimanakah Rasulullah itu.
Jawab Syaidatina Aisyah "Aku lihat Rasulullah itu seperti Al Quran yang bergerak".
Maknanya Nabi mengamalkan seluruh isi Al Quran dlm kehidupannya.
Makan minun,percakapan,kelakuan,tidur baring Nabi itulah penafsiran Quran dlm bentuk perbuatan.
Belum lagi hadis-hadisnya yg sgt banyak menjelaskan lagi isi Quran itu supaya difahami oleh sahabat Nabi.
Jadi kiatab Hadis sgt perlu dan wajib bagi umat Islam utk memahami lagi Al Quran.

Anonymous said...

Kepada setia usaha UMNO Datuk Seri Tengku Adnan bin Tengku Mansor, Datuk Seri Ong Ka Chuan, Presiden MIC Datuk Seri G. Palanivel, Presiden PPP Dr. Kanagaratnam Pillai dan pemimpin-pemimpin komponen BN,

Demi kepentingan Negara kami YIP KUM FOOK (Ketua MCA GOMBAK) NO. 2A & 2B, 2ND FLOOR JALAN 53, DESA JAYA KEPONG 52100, KL Ketua Pemuda MCA Gombak YIP JIUN HANN, No. Suite 3.43, Kompleks Desa, Jalan Kepong,, 52100, Kuala Lumpur. Jayanti B. Balaguru (Pengurusi parti gerakan Segambot) dan Ooi Ah Bah (Chia Ooi Sun & Co.) Advocates & Solicitors No. 48-1, 1st Floor Jalan Brunei Utara off Changkat Thambi Dollah, Pudu, KL.

Dengan segala hormatnya disini, harap semua pemimpin-pemimpin parti komponen BN sebulat suara menjemput bekas perdana menteri Dr. Mahathir bin Mohamad Ke Putra Jaya menolong kerajaan mentadbir Negara mencapai kejayaan lebih cemerlang

Kami yakin berkeliber dan pengalaman bekas Perdana Menteri Dr. Mahathir bolih melindungi kedaulatan dan mengekalkan keamanan Negara. Harap Dr. Mahathir bin Mohamad jangan mengecewakan Rakyat Malaysia

Sekian dimaklum,

Terima Kasih

Anonymous said...

Ya Tun Mahathir bab negara ok..tapi bab agama kena ada org bagi nasihat kalau tak merapu jer...
Nasihatkan Tun,, jauhi Kasim Ahmad dan kuncu-kuncunya

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.