Monday, January 27, 2014


Benarkah UMNO biadap seperti yang ditulis dalam akhbar China Press..

Akhbar China Press

Perkara: Tidak mungkin BN dapat tawan kembali Pulau Pinang?
Ruangan: kedai kopi orang ramai m/s C19
Tarikh: 26 Januari 2014 (Ahad)

Tajuk:

Jangan Berkhayal Mahu Rampas Kerajaan Negeri Pulau Pinang
Penulis: Jiang Hu

Walaupun waktu PRU akan datang masih jauh lagi, maklumat dari rakyat jelata terutama sekali di negeri Pulau Pinang, mereka bertanggapan jika BN mahu rampas kembali kerajaan Pulau Pinang umpama perpatah Cina pokok jejulang boleh berbunga yang memberi maksud tidak mungkin berlaku.

Kenapa diumpama begitu? Lebih jelas lagi bahawa sikap UMNO Pulau Pinang berlaku kasar dan ganas, sering timbulkan isu isu fanatik yang tidak menghiraukan perasaan kaum lain, yang pertama mereka adakan kempen tunjuk perasaan kerana isu sayur kangkung perdana menteri, hari ini pula melarang jual daging babi secara terbuka.

UMNO dengan terang dan jelas minta masyarakat berbilang kaum menghormati perasaan orang orang Muslim, seballiknya UMNO sendiri tidak hiraukan sensitiviti kaum lain, jawapannya dengan mudah telah terungkai.

Kembali kepada isu, UMNO Pulau Pinang anggap perbuatan mereka itu akan mendapat sokongan orang orang Melayu dan orang orang Muslim, pastinya UMNO telah membuat kesilapan besar. Penulis ada ramai rakan rakan Muslim, penulis tanya pada mereka apa pandangan mereka terhadap tindakan UMNO Pulau Pinang, mereka kata ini semata mata taktik dalam politik, mereka tidak akan hiraukan UMNO, apa yang mereka lebih prihatin ialah isu demokrasi, contohnya bagaimana pihak kerajaan mampu selesaikan isu kenaikan harga barang yang mengundang tekanan hidup rakyat, serta kebocoran kebocoran rasuah yang menghabiskan wang simpanan negara, perkara perkara seperti ini yang mereka lebih mendapat perihatin, jika ada sesiapa yang boleh selesaikan masalah ini, mereka akan sokong orang orang itu.

UMNO Pulau Pinang biadab

Lebih lebih lagi UMNO Pulau Pinang pandai tunjuk biadab, sedangkan kepimpinan UMNO Pusat biarkan sahaja ia berlaku, ini menunjukkan UMNO Pusat berdiam diri membenarkan ia berlaku, pada masa yang sama apabila UMNO memonopoli BN, ahli ahli komponen BN yang lain menjadi lemah, terutama sekali MCA dan Gerakan, yang semakin mempercepatkan lagi masyarakat Cina hilang kepercayaan kepada mereka.

Dengan itu tidak semestinya orang Melayu dan orang Muslim sokong UMNO, sedangkan orang Cina sendiri sangat bencikan MCA dan Gerakan kerana ikut telunjuk UMNO, orang orang Cina sendiri tidak sokong parti Cina, amat susah untuk BN rampas kembali negeri Pulau Pinang.

Note: nama saintifik Pokok jejulang: Aconitum carmichaeli Debx

Terjemahan:
Rohana Chin Abdullah

5 comments:

Anonymous said...

X dpt ke bn pon x pa...

Apa beza kalau gerakan yg perintah??

Sama jaa..... 2x5...

Itu semua najib sudah baca.... tapi sentimen bencikan cina adalah sentimen yg umno mahukan....

Jika ini berterusan.... dlm 20thn lg.... cina will no longer suprime in msia..

Pejalanan masih jauh.... but najib has put malay on the right track to become supreme race in this country...

Anonymous said...

Cleaver najib...

Anonymous said...

Najib kurang cerdik. ..kalau aku PM sekarang juga aku tutop sekolah vernakular....Kemudian panggil bulldozer ranap kan....

Kita tengok muka china nanti machamana..

Anonymous said...

Muka depa nanti jadi macham muka Taik..

PBB pun tak boleh buat apa2...

Tapi dengan sikap BACUL pemimpin Umno kita tau mereka tak kan berani...

Kita tutop ada alasan..dengan sikap buruk mereka menghina Islam dan Melayu. .we have every right to close...and the best we can destroy their bad culture cultivation on not respecting people ...

Takkan nak tunggu China Harbi ni kencing betui 2 atas kepala Tuanku Sultan Abdul Halim sampai basah MUKA Tuanku baru nak ambil tindakan..

Sial punya Najib dan Muhyidden. ..penakut nak mampos...korang yang menghina Agong dan Tuanku Sultan sebenar......

Anonymous said...

" Sekarang pon kita sulah kencing dia punya muka...apa Sultan Melayu boleh buat...?"

...Ayat diatas ini yang ada dalam benak China...dan dibiarkan oleh Najib Harami dan Muhyidden Harami...






Sana titah sini titah sini baik duduk diam diam...

Lu punya malu pon sokong masa. .

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.