Wednesday, May 15, 2013


Sekumpulan penduduk Pulau Pinang berkumpul di Esplanade bagi menyalakan lilin, lambang menolak perkauman, malah mengisytiharkan 13 Mei sebagai hari persahabatan rentas kaum.


Dianjurkan oleh NGO hak asasi Suara Rakyat Rakyat Malaysia (Suaram), kira-kira 50 orang yang turut serta terdiri daripada aktivis, mahasiswa dan ahli politik.

Antara plakad menarik kelihatan yang dibawa mereka bertulis: "Apa kita mau? BERSIH-lah". 

Ia dilihat menjawab laporan kontroversi di muka depan Utusan Malaysiapada 7 Mei lalu berjudul "Apa lagi Cina mahu" - yang menyentuh isu sokongan kaum itu kepada pembangkang dalam pilihan raya umum ke-13 lalu.

Perhimpunan malam tadi juga dilihat sebagai reaksi kepada kenyataan Najib yang menyifatkan keputusan pilihan raya pada 5 Mei memperlihatkan fenomena "tsunami Cina" kepada pembangkang.

Turut hadir beberapa anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN), termasuk (Sungai Puyu) dan Dr Afif Bahardin (Seberang Jaya).

Berikut pendapat peserta perhimpunan malam tadi:


Norazrizal Aswad Abdul Rahman, mahasiwa

Pihak yang memanipulasi isu kaum sebenarnya mempunyai agenda sendiri dan keanak-anakan. Ini tidak patut dimainkan oleh orang dewasa. 

Permainan pecah dan perintah ini dimulakan oleh penjajah lama dahulu sebelum merdeka, tetapi sekarang nampaknya ia pergi lebih jauh daripada itu.

6 comments:

Anonymous said...

Webportal berita edisi percuma tanpa perlu melanggan malaysiakini

Freemalaysiakini2.com

sam sahlan said...

saya tidak faham kenapa isu perkauman mesti timbul.. dulu kita aman je.. dah abis musim pilihan raya.. harap semua yang di beri tanggungjawab memimpin negara menjalankan tugas dengan baik.. buat kerja la... dengan baik.. tidak kira kaum atau ugama.. jangan la nak menuntut itu dan ini yang menaikkan kemarahan sesuatu kaum dan agama.. yang dah di guna pakai selama ni.. dah ok dah... mellayui boleh masuk kedai ah chong atau muthu.. balu pun boleh makan nasik lemak dgn taukeh kim kat kedai pak ali... leman dan ah lim pun boleh masuk kedai raju... apa nak jadi masalah pulak tetiba ni... iskh.. anak2 kita masih bersekolah di sekolah yang sama.., kelas yang serupa.., guru berbagai bangsa..yang dah kalah tu...terima la kekalahan.. jangan sibuk nak mengaruk dan tunjuk tak puas ati je... tak semestinya kita popular.. kita tak boleh kalah... tak semestinya bila ramai org datang perhimpunan tu.., semua org akan memilih awak... politik yang memalukan diri sendiri dan bangsa.. kanak2 sekolah pun jadi pelik, contoh apa yang org dewasa nak tunjukkan kepada mereka... masyrakat akan muak dan jemu... fikir la sebagai org tua.. kalau tak tahu malu sesama manusia atau diri sendiri.. malu lah kepada Allah... semua kita ada pegangan.. cukup2 lah dgn isu budak ingusan ni.. amat menjengkelkan...

Anonymous said...

Sebab dah tak ada ISA sbb tu semua dah naik lemak.

Anonymous said...

Tahniah kepada Salleh Man sebagai Pesuruhjaya Pas P.Pinang kerana mendidik orang Islam utk menyuarakan pendapat dgn memegang lilin pulak sekarang.

Dalam Islam, kita DILARANG dari melakukan perkara2 yg MENYERUPAI perlakuan agama lain.

Semua orang tahu, agama Kristian, Hindu dan Buddha akan menggunakan api sebagai peralatan utk berdoa (beribadat).

Mungkin budak2 'Islam' tu tak pernah masuk majlis ibadat Islam kut, depa tak tau yg kita tak nyalakan lilin utk beribadat.

Anonymous said...

Hebat hasil didikan anuwar dan pemimpin2 pas.ajaran dan budaya islam dibuang malah ajaran agama kafir harbi diamal.

Sibuk kafirkan umno.balik kat diri sendiri.

Anonymous said...

Melayu tak boleh sebut rasis. Cina boleh sebut semuanya dlm bahasa cina. Dah puas cina membuat edaran surat sms dlm bahas cina.

Ooiiii cina laknat hang ingat cina aje boleh guna bahasa kurang ajorrr... Budak sekolah cina dari kecil diajor berpuok puok menghina Melayu.

Cikgu Melayu hang tekan macam macam. Ooii cina tu namanya apa BERPUOK PUOK TOLOL



Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.