Wednesday, May 15, 2013


Kaum Cina di Malaysia tentulah kaum yang paling ‘sensitif’ sekali. Kerana itu, apabila Utusan Malaysia hanya bertanya, ‘Apa lagi yang Cina mahu?’, maka dengan pantas akhbar tersebut dituduh rasis. Sama juga jika ada sesiapa yang mengingatkan mereka tentang tanah asal mereka, maka dengan pantas juga orang itu akan dicop rasis.

Sudah menjadi tabiat kaum Cina negara ini untuk membuat bising, menjerit-jerit memberi tekanan kepada kerajaan, menghentam pihak yang terlibat sambil meroyan sekiranya ‘sensitiviti’ mereka disentuh. Jika seseorang itu tidak pernah datang ke Malaysia, mungkin mereka akan menggambarkan orang Melayu seperti ‘Aryan Brotherhood’ atau ‘Ku Klux Klan’ di Amerika yang berpegang kepada ketuanan kulit putih serta bertindak kejam ke atas kulit hitam, jika dilihat dari meroyan kaum Cina itu.

Walhal, hakikatnya asal-usul dan sejarah Melayu tidak pernah menyaksikan kaum ini berlaku kejam melainkan ‘amok’ iaitu satu tindakan yang terasing oleh individu.

Tetapi sejarah Cina itulah yang penuh dengan kekejaman, sejak dari pemerintahan diraja yang kejam dan kemudiannya komunis yang tidak berhati perut. Sikap yang telah berakar-umbi itu dibawa oleh kaum Cina di mana saja mereka pergi dan hari ini mereka menzahirkannya melalui aktiviti-aktiviti samseng dan kongsi gelap.

Kaum Cina di Malaysia paling pantang jika kita mencuit sekolah-sekolah vernakular kerana kata mereka itu adalah hak mereka yang ditetapkan oleh perlembagaan. Tetapi masa yang sama mereka begitu bebas dan biadap mempersoal hak Melayu, malah mempertikai azan dan juga huruf jawi di papantanda kerana berunsur Melayu-Islam.

Tidak cukup dengan itu, mereka turut mempertikai sejarah dan ingin menukarnya agar pengganas komunis dan dalang 13 Mei diangkat sebagai wira.

Pendek kata, mereka mencemuh dan menafikan serta menolak segala-galanya yang menjadikan Malaysia ini, Malaysia. Pun begitu, tiada siapa boleh mempersoal kesetiaan mereka kepada negara walaupun pada dasarnya mereka tidak mencintai apa-apapun tentang negara ini.

Dan hari ini, hanya kerana bertanya, ‘apa lagi yang kamu mahu’, mereka melenting menyalak-nyalak konon berlaku tidak adil kepada mereka.

Hakikatnya, kaum Cina sedia maklum bahawa mereka sudah ada segala-galanya di Malaysia ini yang mana tidak mungkin dinikmati oleh minoriti di negara lain. Satu perkara lagi sahaja yang belum cukup bagi mereka iaitu ‘kuasa politik’. Kerana itulah mereka memberi undi kepada DAP, iaitu hanya setelah berjaya mengaut keuntungan dan kemewahan dari dasar dan kebijaksanaan Barisan Nasional memerintah selama ini.

Dalam kata lain, hanya setelah mereka yakin bahawa mereka tidak lagi memerlukan BN, maka kaum Cina pun beralih kepada DAP untuk satu kuasa mutlak. Untuk itu, mereka sanggup turun ke jalanan untuk meruntuhkan kesemuanya yang telah dibangunkan serta mengambil risiko kejatuhan ekonomi kerana percaya, ada bantuan luar yang bakal membantu mereka mempercepatkan pemulihan.

Yang menyedihkan kita ialah kaum Melayu dari PAS turut menyalak untuk meruntuhkan kerajaan walaupun tindakan itu hanya merugikan mereka. Mereka turut menyeringai terhadap Utusan Malaysia UMNO kerana ‘bersikap rasis’ melalui pertanyaan, “Apa lagi Cina mahu?” Melayu PAS ini benar-benar percaya bahawa Cina hanya mahukan ketelusan dan kecekapan kerajaan.

Tak apa jika mereka ingin percaya begitu. Tetapi, kita ingin bertanya, apa yang PAS mahu?

Ini kerana kita hairan, kenapakah salakkan PAS tidak lagi berbunyi hudud dan negara Islam? Apakah PAS sudah benar-benar tidak mahukan semua itu lagi? 
Kenapa secara tiba-tiba masalah utama PAS pun berubah, daripada ‘UMNO menolak Islam’ kepada ‘harga barang naik’? Tiba-tiba sahaja puak-puak PAS merasa tidak cukup makan dan sengsara sehingga tidak mampu mengisi minyak kereta sedangkan mereka juga yang ingin hidup sederhana.

Islam bagi PAS sudah menjadi perkara kedua, tetapi ‘kesengsaraan’ adalah masalah utama pula.

Untuk pengetahuan Pas, harga barang adalah sama sahaja iaitu tidak berubah dan tiada kenaikan apa-apapun selepas pilihanraya. Begitu juga dengan perjuangan DAP untuk menghapuskan Islam sebagai agama rasmi, menggunakan Kalimah Allah di dalam Injil serta menghapuskan hak-hak Melayu tidak pernah berubah. Ia sama saja dari dahulu sehingga ke hari ini.

Justeru, mungkin PAS perlu mengambil sedikit masa untuk berhenti menyalak dan bertenang sejenak. Tanyalah kepada diri sendiri, ‘apa yang aku mahu?’ atau ‘apa masalah aku sebenarnya?’ Melihat dari cara PAS menyalak, sekejap hudud, sekejap tak boleh pertahan Melayu, sekejap ingin membela Melayu, sekejap Islam kemudian memecat mereka yang mempertahankan Islam dari parti, lepas itu masalah harga barang, dan bermacam-macam lagi yang tidak konsisten malah bertentangan pula sesama sendiri, kita merasa kasihan pula.

Tentu letih berpusing-pusing berbelit-belit ke sana ke mari sehinggakan Nik Aziz pun sudah tidak begitu mampu lagi untuk berdiri.

Namun, dalam keuzuran beliau, beliau cukup pasti ‘apa yang beliau mahu’ iaitu perpecahan ummah yang berterusan… Mungkinkah ini juga yang semua orang-orang PAS mahu? - mykmu.net

10 comments:

Anonymous said...

PAS sekarang bukan macam dulu. Perjuangan Islam nya dah tak penting sebab sekutunya DAP menentang.Tertapi pemimpin PAS masih berkata, Kita akan Laksanakan hukum ISLAM bila dah dapat PUTRAJAYA.

Balik lah ke perjuangan ASAL dengan Pimpinan ULAMA. Orang Anuarinas tu semua Tendang Keluar. Tak perlu bersekutu dengan DAP. Selagi bersama dengan DAP CAUVINIS orang melayu yang menyokong UMNO tidak akan menokong PAS.

Anonymous said...

Gua bangga dengan Melayu2 UMNO. Bila Anwar dan konco2 DAP/PR membuat demonstrasi sebagai usaha untuk menumbangkan Kerajaan BN, Melayu2 UMNO hanya melihat dengan tenang. Tak perlu turun untuk bertembung dengan anjing2 dan babi2 yang masih tak boleh menerima hakikat yang mereka kalah dalam pilihanraya. Biarkan Pasukan Keselamatan yang uruskan mereka semua.

Cuma, gua nak tanya, Melayu2 UMNO ni kalau keadaan dah meruncing, keadaan menjadi huruhara, nyawa dah terancam, adakah mereka berani untuk turun dengan parang panjang mereka.

Saja tanya?

Anonymous said...

PAS kata mementingkan bangsa tiada dalam Islam, tapi.... ada berapa China Muslim, India Muslim atau orang Islam dari bangsa2 lain yg duduk dalam Dewan Ulama? ... dalam Majlis Syura? ... dalam Majlis Tertinggi?

...rasanyaaaaa 100% Melayu!
dasar cakap tak serupa bikin

-bekas penyokong PAS

Anonymous said...

So tggu apa lg.bubar la pas dan pkr blh la semua melayu tolol tu masuk dap,kata nak kuat sgt.

Paling menyedihkan ialah pas.negeri maju penang dpt kat dap,selangor dpt kat pkr.tggl la negeri kelantan yg mundur kat pas yg dah bertahun tahun dok mcm tu jgk.

Nak buat mcm mn.org2 pas redha.

Anonymous said...

Dah puas puok cina memaki hamun mengutuk menghina Bangsa Melayu dlm bahasa cina laknat... masih nak bela... siap kutuk hina Agama Islam..... masih nak bela...

SEDORRRRR DIRI la Melayu Pakatan hang semua tu MELAYU ISLAM

BENAR SLOGAN MELAYU ISLAM BERTINDAK
TAPI MELAYU ISLAM BERTINDAK KAT CINA KURANG AJAR

Org india Islam pun dikata bangla...punyala hina
KURANG AJAR CINA PEGI NAIK TONGKANG BERAMBUS

Anonymous said...

SAYA BANGGA SAYA RASIS

SAYA MELAYU

SAYA TAU ASAL USUL SAYA

SAYA MELAYU

SAYA TAU BUDAYA ADAT RESAM MELAYU

MELAYU PASTI ISLAM DI TANAH MELAYU

bekas peyokong pkr said...

Melayu melayu UMNO patuh dengan undang2 negara , Mengapa hendak berhimpun sekali dengan puak pakatan ni..lihat saja dunia luar, Thailand contohnya... puak pro dan pembangkang bergaduh timbulkan huru hara dalam negara dan INILAH YANG ANUAR MAHUKAN SELAMA INI, CAMPUR TANGAN LUAR UNTUK MENGGULINGKAN KERAJAAN BN.

Anonymous said...

mereka tanam dlm minda setiap kita dan setiap hari...'UMNO korupsi'..sapa yg ajar korup,kaum yg asik ank sogok dan mengajar terima sogokan...tapi yg buruk kita dan yang baik mereka.., yang teruk pengajar atay pelajar?

Anonymous said...

HADI DAH TERPEKIK TERLOLONG MENJELASKAN HUDUD DAN NEGARA ISLAM BUKAN LAGI PERJUANGAN PAS, YANG PUAK2 TAKSUB DOK MERABAN BERHUJAH BERBAGAI MACAMLAH DEPA YANG BUAT PERJANJIAN DGN DAP/PKR....DEPA TAK SEDAR HUDUD WUJUD BILA MUSIN MERAIH UNDI SAJA....PAS TIDAK ADA PENDIRIAN SEKUAT SEKUKUH DAP DENGAN KELANTANGAN DAN KEBERANIAN KARPAL SINGH YANG BERULANG KALI BERI AMARAN PADA TOK TOK GURU PAS BAHAWA DAP AKAN MENENTANG MENGHALANG IMPIAN DAN KEINGINAN PAS NAK BUAT HUDUD DAN NEGARA ISLAM....PERCAYALAH DAP TIDAK TERIMA ISLAM ALAUPUN DIA BERPAKAT DENGAN PAS..

shokri65 said...

Salam Perjuangan..begitulah realiti hari ini buat bangsa kita...etnik minoriti menjadi raja dengan tipudaya bodohpun saja untuk pecah & hancurkan kesatuan etnik majoriti...tak perlu bersusah payah pun namun masih tak sedar2 juga walau mendakwa ilmu penuh didada...ilmu dah jadi ulaman dek nafsu semata2....itulah bangsa melayu yg mudah dilayukan dek buaian etnik minoriti dukungan yahudi dajjal...bila agaknya etnik majoriti akan sedar segalanye tak dapatlah nak diagak kita...serulah bagaimanapun namun tak pernah diendahkan akibat buta mata zahir dan matahati dek nafsu impian melangit alunan dajjal...mudah2an allah swt akan membuka sedikit ruang hati buat mereka ini dimasa depan...amin

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.