Friday, March 8, 2013



Anak perempuan Sultan Sulu Jamalul Kiram III hari ini berkata, bapa saudarannya, Azzimuddie Kiram "selamat" dan mendakwa orang awam, termasuk wanita dan kanak-kanak, adalah di kalangan mereka yang dibunuh dalam apa yang digelarnya sebagai "keganasan maksimum" Malaysia.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar juga telah dilaporkan berkata seorang "jeneral" di kalangan 31 penceroboh yang terbunuh dalam pertembungan pada malam Rabu, bukan Azzimuddie - putera mahkota yang mengetuai lebih 200 pengikut ke Sabah untuk menuntut wilayah tersebut.

Bercakap sehari selepas Malaysia menolak saranan bapanya untuk mengadakan genjata senjata dan ketika letupan baru dan pesawat pejuang berlegar di ruang udara bandar Lahad Datu, Puteri Jacel Kiram mengulangi rayuan keluarganya supaya "institusi antarabangsa campurtangan untuk menyelesaikan perkara ini secara aman ".

Beliau juga menggesa Presiden Benigno Aquino III supaya melindungi rakyat Filipina di Sabah.

Puteri Jacel berkata, Azzimuddie bercakap kepada salah seorang saudaranya melalui telefon awal hari ini, menyatakan bahawa beliau dan kumpulannya "selamat".

Rayuan untuk 'toleransi maksimum'


Malaysia mengatakan bahawa pasukan keselamatannya telah membunuh sejumlah 52 orang Filipina dan kehilangan lapan anggota polis sejak pertempuran tercetus di Sabah Jumaat lepas.

Pada hari Selasa, walaupun ada  rayuan untuk "toleransi maksimum" dari kerajaan Filipina, tetapi pasukan keselamatan Malaysia melancarkan serangan besar-besaran di Kampung Tanduo di Lahad Datu di mana Azzimuddie dan kumpulannya berkubu.

Puteri Jacel berkata, laporan mengenai kemungkinan serangan baru udara hari ini bukanlah sesuatu yang baru kerana serangan oleh pasukan keselamatan Malaysia tidak henti-henti, walaupun pada waktu awal pagi.

"Bukan toleransi maksimum tetapi sebaliknya mereka menguatkuasakan keganasan maksimum," katanya.

** Anak dengan bapa sama gila...

12 comments:

Anonymous said...

Dia ni pun sama meroyan nak jadi macam puteri Brunei. Puteri Sulu...miskin, papa kedana. Tak cantik pulak tu...

Anonymous said...

PLEASE!!!!!!!!!!!! BERHENTI MENGGELAR MEREKA SULTAN DAN PUTERI........ BELUM ADA BUKTI SAHIH YANG MEREKA INI BENAR BENAR KERABAT RAJA. Kalau aku... aku panggil je pak kiram...., a/p kiram .... Cukup.

Anonymous said...

pi mamposlah lu keturunan gila .....

Anonymous said...

dan pleaseee
boleh kah jgn gelarkan mereka pengganas suluK, tapi PENGGANAS KIRAM!

Anonymous said...

kite baru gune sikit je ni..nak maksimum nanti kat sulu plk..

Anonymous said...

geli hati aku.....wakakakakaka.....amacam?hari tu bkn main gagah lagi...hingga ke titisan darah terakhir...sekarang amacam????wakakakakakaka

andika said...

Keturunan raja yg syok sendiri...pi mampus la...kesultanan sulu dah lama mati le tima jajahan spainyol agi

nazri yauddin said...

bunuh buang aja depa ni

Anonymous said...

perempuan ni kalau datang sabah layak jadi amah je, atau jadi pelacur murahan ...

puteri konon, hak tuiii ...

Anonymous said...

Kesyaitanan suluk...si pokik jaykel kimex...jangan lah kau bising2 ba..kau itu ada di pilipin bukan di Sini...bukan kau Tau Juga Kebenaran...berangan Mau Jadik Puteri...jadi Pukik sesuai Untuk Kau Ba...boleh Di amput Sampai Same Besar Mulut kau Itu...

Anonymous said...

Jacel ni kalu dapt kat kita syok oo!!

Larasari said...

depa nie bukan keturunan sultan sulu pon..
sultan sulu yg asai ta dak ank..
bgi tahta dekat kekanda dia jenerasi skunx nie cucu dia pegang..
yg bangsat nie mak dia rkyat biasa kwen ngn imam istana kot kira kuli istana lah time mengndung at dia pak dia ta dak jdi sultan sulu amek bela ja pon.. bukan ad kena mngena apa pon.. setitik drah sultan pon ta mengalir at tubuh dia.. so tak dak punca nak ngaku sultan gila..
dia nie lanun ja..

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.