Saturday, March 16, 2013



Kerajaan Filipina mungkin berhak menghantar pasukan tenteranya ke Sabah untuk menjaga keselamatan rakyatnya yang didakwa didera dalam operasi keselamatan Malaysia di sana, menurut seorang senator Filipina hari ini.

Penyiar berita ABS-CBN dari Filipina melaporkan dalam lamannya semalam Senator Miriam Defensor-Santiago berkata pasukan tentera adalah dibenarkan untuk menyelamatkan rakyat mereka jika Malaysia tidak dapat menjamin keselamatan mereka walaupun undang-undang antarabangsa menghalang penggunaan tentera tersebut.

“Selagi boleh, kami mahu elak menggunakan tentera,” kata Santiago yang dipetik oleh ABS-CBN semalam.

“Tetapi jika ini sikap Malaysia... maka kita hendaklah mendapatkan pengecualian,” kata bekas pengerusi jawatankuasa hal ehwal luar Senat Filipina itu, sambil menegaskan penggunaan tentera adalah jalan terakhir yang akan diambil Filipina.

Santiago juga mengecam Malaysia kerana menggunakan jet pejuang dan serangan udara untuk menghalau penceroboh Sulu di Lahad Datu pada minggu lepas dengan berkata: “Ia seperti menggunakan peluru berpandu Scud untuk membunuh lalat.”

Laporan juga mendakwa ekoran tindakan oleh pasukan keselamatan Malaysia yang menyerang penceroboh Sulu serta beberapa penganiayaan keatas warga Filipina juga mencetuskan rasa takut mereka yang tinggal berdekatan dengan kawasan konflik tersebut.

Walaubagaimanapun tiada sebarang bukti pelanggaran hak asasi manusia seperti dilapor media Filipina dibekalkan, serta Putrajaya juga mendakwa tuduhan tersebut sebagai “palsu”.

Rabu lepas, Presiden Filipina Benigno Aquino III dilaporkan mengarahkan pegawai rasmi kerajaannya untuk menghantar bekalan makanan dan memulakan bantuan kemanusiaan kepada warga Filipina ― termasuk pendatang haram yang masuk mencari pekerja ― yang mana ratusan mereka telah pulang semula republik tersebut sejak Jumaat lalu.

Media Filipina melaporkan tuduhan terhadap penderaan dan pembunuhan sewenang-wenangnya semasa serbuan oleh pasukan keselamatan Malaysia semasa mencari saki baki penceroboh serta keatas mereka yang bersimpati terhadap kumpulan Sulu tersebut yang mendarat di Lahad Datu sejak bulan lepas.

Laporan The Philippine Daily Inquirer Selasa lalu mengatakan warga Filipina telah didakwa ditembak oleh polis di Sandakan selepas diarah berlari sepantas mungkin sebelum.

Ketika ini, ramai pemimpin Filipina mendesak pentadbiran Aquino untuk memfailkan aduan kepada Putrajaya atas tuduhan penderaan warga Filipina yang didedahkan semasa pulang ke negara tersebut sejak konflik berdarah tersebut berlaku.

Bantilan Esmail II, abang kepada “Sultan” Sulu Jamalul Kiram III, dilaporkan oleh Philippine Daily Inquirer pada Selasa lalu berkata bahawa pihak berkuasa Malaysia telah didakwa melayan buruk warga Filipina di Sabah sejak sebelum berlaku pencerobohan itu lagi.

Jumlah kematian yang dilaporkan setakat ini sepanjang pencerobohan Sulu adalah 66 orang, termasuk 56 penceroboh Sulu dan lapan pasukan polis serta seorang askar, serta seorang remaja yang tidak diketahui kewarganegaraannya.

15 comments:

Anonymous said...

Stupid low life pinoy people .. u terrorist invade our soil and kill brtutally our armed forced , and now u want to send ur army to our soil .. the message is clear !! we will kill your army and your terrorist if any of you come to our soil !!!

Even Sabahan dont want be part of Sulu and 3rd worlds country like pinoy

Anonymous said...

Kita pun bole hantar tentera ke Filipina sebab semua penganas rakyat Filipina.

Anonymous said...

THIS STATEMENTS NOT FROM THE PRESIDENT ,
BUT FROM THE SENATOR MARIAM SANTIAGO ,DONT BOTHER,,
COULD BE ANOTHER KIRAM OR ALJUB SUPPORTER'S UN OFFICIALLY , ALJUB MONEY POWER IS ALREADY FLOATING EVERY WHERE , I WONDER WHERE HE GOT SO MUCH MONEY BUT THIS BOTHER,,,,,,,,, ME EVEN ALL OF US,
PHILIPPINE SOLDERS KILL THE MUSLIM FROM SOUTHERN PART, WHY NOW THEY WANT TO SHOW THEIR RESPONSIBILITY'S TO THEIR PEOPLE

Aliff Akhbar.com said...

Memang mangkuk senator filipina tu.

Anonymous said...

Nak main sangat?
Jom!!
Aku tak de hal nak main dgn pinoy nih.

Anonymous said...

Jangan risau. Kelengkapan tentera filipina juah ketinggalan dari Malaysia. Mereka tidak akan berani menjejak kaki ke Sabah. Sebab itu mereka mengambil masa yg lama utk tumpaskan pejuang Moro dulu.

Anonymous said...

Ajak balik la rakyat ko...mane yg Pati..

Anonymous said...

apa bodoh punya bangsa,,dahlah masuk menceroboh dan membunuh masih lagi bolih berckp pasal hak asasi manusia..sebab negara sendiri tak pernah aman..

Anonymous said...

Sepatutnya inilah masa yang sesuai untuk tentera Filifina menghapuskan saki-baki pengganas yang berperang berpuluh-puluh tahun lamanya dgn mereka.

Anonymous said...

Ni bangsa bodoh bh.. Tiada sivik.. Dari nama pun kita dah tahu bangsa ni memang lebih tinggi tahap kurang ajarnya.. Nama sultannya pun dah pelik.. Kiram.. Ubah sikit jadi Tiram.. Dan nama sebenar sultan dorang ni.. Ikut ic filipina adalah Bahlol Tiram lll... Asal usul sebenar dari dlm laut negeri dorang2 ni.. Hahahaaa. First time dorang kuar dari dlm laut.. Jadi pengganas.. Kahkahkahhh..

Anonymous said...

Bodoh punya senator filipina!!!

Ingat ini bapak dia punya negeri ke???

Celaka kau Anwar!!!

pengkhianat negara!!!!

satu hari nanti kau akan menerima balasan dari Allah!!!

Ingat!!! Doa doa org yg teraniaya akibat dari pengkhianata kau tu akan di kabulkan oleh allah..

kau akan hancur dengan hina sekali!!!

Anonymous said...

bodoh juga kenyataan senator filipina ini..!dulu mereka musuhi ni militan skrng baru ada hati nak tolong...!!

kippa said...

DAMN STUPID senator...org2 sulu yang menceroboh n bunoh rakyat Malaysia dia nak cakap pasal hak asasi..hantar balik semua rakyat filipina, tempat sendiri takde kerja cari makan kat Malaysia n ada hati nak hantar askar pulak...datanglah mampus semua askar2 kau orang

Anonymous said...

Selalunya orang jahat ni, orang yang slalu aniaya orang lain ni jenis susah mati. Ambil je contoh kamal ataturk. Mohon anwar ibrahim / mana2 ahli politik xkira parti mana pon yang rasanya dah buat dosa tu mintak2 laa bertaubat. Nak kan takhta sampai negara sendiri porak peranda. Fikiran serupa binatang.

Anonymous said...

The Philli is nothing but laboures in all part of country, not forgetting social cause problem as money sneatching lady. They are good bluffer with sad story of being tortured by hubby and all nonsense but when asked for proof they just vanished ....just checked out all the entertainment places in KK after 7 pm, u can see all the Philli girls and man hunting for preys...Philli government, come and take them back. Hhmmm I wonder if they have the money...lol..

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.