Friday, March 1, 2013



Kumpulan penceroboh memasuki perairan negara menggunakan bot pancung dan berkumpul secara berperingkat di Felda Sahabat 17, Kampung Tanduo, Lahad Datu.
11 Februari - Sebahagian daripada anggota kumpulan itu dikesan sekumpulan nelayan tempatan pada waktu malam dan nelayan tersebut membuat laporan polis mengenai lebih 100 lelaki berpakaian ala tentera dan bersenjata api berkampung di Kampung Tandou.
12 Februari - Kumpulan itu dikenal pasti berpecah di beberapa lokasi di kampung itu iaitu di kawasan sungai bakau kampung itu, sebuah surau di kampung itu dan rumah Ahmad Malandi atau dikenali Mad bon.
14 Februari - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan Malaysia akan melakukan yang terbaik termasuk melalui perundingan, bagi menangani isu pencerobohan tersebut sebelum mengusir mereka keluar dari kawasan itu.
1 Feb - Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, polis telah mengenal pasti kumpulan warga Filipina yang mendarat di pesisir pantai Lahad Datu, Sabah sebagai pewaris berketurunan 'Raja Sulu' dari Selatan Filipina.
Ismail berkata, kumpulan terbabit menuntut mereka dikenali sebagai Askar Diraja Kesultanan Sulu dan mereka tidak mahu rakyatnya berketurunan Sulu dihantar pulang ke negara asal.
Ismail berkata, rundingan dengan pihak bersenjata masih dijalankan bagi mencari jalan penyelesaian yang terbaik tanpa melibatkan pertumpahan darah.
14 Februari - Laporan memetik salah seorang anggota tentera Filipina yang merupakan pengikut setia Raja Muda Sulu, Raja Muda Azzimudie Kiram sebagai berkata kedatangan kumpulan tersebut selepas mendapat jemputan pihak pembangkang untuk membincangkan isu tanah di Sabah.
16 Februari - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengesahkan kumpulan tersebut bukan kumpulan militan atau pengganas sebaliknya penyokong kuat 'Kesultanan Sulu' dan menegaskan situasi di Kampung Tanduo adalah terkawal.
Kumpulan itu yang mahu dikenali sebagai 'Askar Diraja Kesultanan Sulu'antara lain menuntut Sabah dikembalikan ke wilayah kesultanan Sulu, kerana sebelum ia diambil British ia di bawah kerajaan Sulu.
18 Februari - Hishammuddin berkata, kerajaan Malaysia dan Filipina sentiasabekerja rapat dalam menyelesaikan konflik ini dan memberitahu ia akan dilakukan secara diplomasi tanpa sebarang pertumpahan darah.
24 Februari - Kerajaan Filipina menghantar sebuah kapal dalam misi kemanusiaan untuk membawa pulang kumpulan 180 anggota termasuk 30 pengawal bersenjata yang bertahan di Lahad Datu, Sabah sejak 12 Februari lalu.
26 Februari - Tempoh pengusiran mereka tamat namun rundingan masih dijalankan terhadap kumpulan penceroboh itu.
28 Februari - Kerajaan Malaysia digesa mengadakan rundingan secara terus dengan Sultan Jamalul Kiram III di Manila untuk menamatkan konflik perebutan kawasan di Lahad Datu, Sabah yang berlanjutan selama lebih tiga minggu.
Gesaan tersebut disuarakan adik bongsu Jamalul, Agbimuddin Kiram yang menegaskan hanya abangnya boleh mengarahkan kira-kira 180 'tentera diraja' meninggalkan Felda Sahabat 17, Lahad Datu.
1 Mac - Pertempuran tercetus antara pasukan keselamatan dan sekumpulan kecil kumpulan penceroboh ketika kumpulan terbabit cuba keluar daripada kepungan polis di Kampung Tanduo, menyebabkan dua anggota pasukan keselamatan terkorban serta tiga lagi cedera.
Dua belas penceroboh bersenjata terbunuh. - BERNAMA

6 comments:

Berita dari gunung said...

Alfatihah untuk pejuang bangsa, agama dan negara yang terkorban. Moga negara ini kekal terpelihara.

Cuma ramai rasa terkilan dengan ulasan Lim Kit Siang, Tian Chua dan Anwar Ibrahim yang sangat mendukacitakan. Mereka memberi gambaran seolah seperti pemancing yang berdiri atas tebing sungai melompat riang ria kerana umpan anak ikan Sulu telah mengena dan meregut insang anak Melayu!!!

Anonymous said...

Pakatan Dap babi mesti di persalahkan. bangkit bangsat-bangsat ni mesti di sembelih sebelum negara huru hara. aku percaya nuar dengan marsuri bangsat tu punya kerja + babi cina dap gampang. campak je nuar sial tu dalam laut biar mampos

Anonymous said...

pukimak pukimak umno hilang akal akibat kebangangan Najib,alih alih tuduhan dihalakan pada Anwar pulak,,memang umno bangang dan bodoh se ada adanya,,,,

Anonymous said...

Surau...Kedai Kopi...Malah di Pejabat riuh mengatakan konflik ini didalangi UMNO...malah sedikitpun tidak berasa kasihan dan simpati kepada anggota keselamata serta keluarga mangsa.

Kurang latihan..lembik..penakut... adalah tuduhan yg melulu dilemparkan mereka

Saya amat terguris dengan kenyataan penyokong tegar Pembangkang kerana yang terkorban adalah anak melayu yg beragama Islam

Cubalah anda berada pada kedudukan mereka yang berpanas dan berhujan menjalankan tugas sehingga anda semua bebas bergerak, berhimpun, melalaka tak tentu fasal dijalan raya serta mengkritik sesiapa yang tidak sehaluan dengan anda.

Mahu saja saya mengambil tindakan sendiri agar mereka menghormati pejuang negara yg terkorban.

Kementerian sewajarnya mengambil tindakan blog pembangkang yang terus mennerus mengaib pasukan keselamatan kita.

-Anak Polis Pencen-

Anonymous said...

xperlu ptikai..HANYA ALLAH YANG TAHU punca n sebab dri sape n knape blaku..yg blaku atas keizinan yg maha esa..tidak kira btul atau tidak benar atau slah..kita xtaw yg sbenar..perdana menteri atau pembangkang...ALLAH yg tahu..petualang yg melakukan sje yg tahu...INGAT..disbb kan kamu negara tegadai ssunguh nye azab ALLAH SNGT SIKSA...tungu pembalasan nye Cash or Aset..

Anonymous said...

Altantuya pun sanggup najib letupkan inikan pula 8 org polis terkorban ape dia kesah..yang penting orang2 kampung yg buta tuli ni percaya je bulat2 berita tv3 n utusan tu ckp yg semua ni angkara anwar. Yang penting najib nak tunjuk yang dia hebat dapat selesaikan perkara ni dgn harapan PRU13 nnt ni org undi dia sbb org pk dia la hero malaya..phuiiii..boleh blah la najib..Ko lagi kejam dari israel sbb sanggup bunuh rakyat sendiri demi kepentingan ko..

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.