Monday, March 18, 2013




Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mempersoal agenda di sebalik Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Harun Taib menyifatkan anggota dan pegawai keselamatan dalam insiden pencerobohan dan tembakan di Lahad Datu, Sabah sebagai ‘syahid dunia’.

Beliau berkata kenyataan Harun pada Sabtu lepas di Kuala Terengganu itu amat bertentangan dengan keputusan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam (Jawatankuasa Fatwa) yang bersidang pada 6 Mac.

Perdana menteri berkata Jawatankausa Fatwa telah menyatakan anggota keselamatan yang terkorban dalam isu pencerobohan di Sabah tergolong dalam ‘syahid akhirat’ kerana terkorban dalam mempertahan keselamatan nyawa, harta, keluarga, maruah dan kedaulatan negara.

“Yang kita rasa kesal, tentang mati syahid pun nak dipolitikkan. Nak bercanggah pula dengan keputusan Jawatankuasa Fatwa. Apakah agenda sebenar pihak pembangkang? Seorang dalam kalangan pemimpin pembangkang yang mulut celupar mendakwa itu sebuah sandiwara kerajaan pimpinan UMNO.

“Ini bukan masanya untuk kita menjadikan soal begitu serius yang melibatkan kedaulatan negara, nyawa pasukan keselamatan, maruah negara sebagai bahan politik untuk ditendang ke sana sini mengikut nafsu politik masing-masing,” katanya pada majlis penyerahan surat tawaran menunaikan fardu haji kepada calon program khas haji 1434H/2013 tajaan Yayasan 1MDB di sini hari ini.

Najib juga menyeru setiap rakyat Malaysia supaya menunjukkan kesetiaan kepada negara.

Sementara itu, Najib berkata kerajaan mengamalkan konsep wasatiyyah dalam mencari penyelesaian apabila berdepan dengan isu pencerobohan bersenjata di Lahad Datu, Sabah baru-baru ini.

Pertama, beliau berkata kerajaan tidak bertindak terburu-buru kerana mahu mengelak berlakunya pertumpahan darah.

“Kalau boleh selesai dengan baik, lebih-lebih lagi antara orang Islam dengan orang Islam, meskipun mereka ceroboh masuk ke negara kita dengan senjata tetapi kita memberi peluang kepada mereka demi tidak ingin melihat ada orang yang terkorban dan akhirnya pertumpahan darah pasti akan berlaku.

“Sebaliknya apabila peluang ini diberikan tidak dibalas dan kita pula puak yg diperangi oleh mereka dan kita dianiaya oleh mereka, maka pada masa itu wajib kita tentang mereka.

“Ini selaras dengan hukum-hukum dalam Islam setelah kita memberi peluang untuk mencari jalan kedamaian tetapi pihak yang berkenaan mengisytiharkan perang terhadap kita. Maka, wajib bagi kita mempertahan nyawa, harta, tanah dan negara kita.

“Ini prisnip Islam yang tidak boleh dipersoalkan oleh sesiapa pun,” katanya.

5 comments:

saadiahsuluhee suluhee said...

ini bab fatwa the best...belajarlah wahai pak ulama mcm nak respect tak hbis dgn fatwa..lantak...

Anonymous said...

Kalau mati untuk gantung poster PAS baru ulam2ulamakoko PAS kata masyuk syurga,kan Syurga n neraka hak PAS tentukan,
Bercakap gaya ulamak,tapi x bertapis,susah nak lebel beriman ke tidak,ALLAH yang maha mengetahui!

Anonymous said...

Ulamak-ulamak celupar ni memang tak reti nak bersyukur dengan anugerah Allah. Dia hidup senang-lenang, panjang umur, hidup nak menongkat langit tak pernah nak berterima kasih kepada pengorbanan para wira negara menjaga keselamatan dan keamanan negara. Kalaulah salah sorang anak dia turut terkorban dan kawan-kawan ulamak dia sendiri yang menghina, apa dia akan rasa agaknya. Mesti senyum tersengih-sengih sampai ke telinga punya sukanya dia.

Syed Zainudin Syed Mokhtar said...

Mereka tu mati langsung takde syahid.

Anonymous said...

biarkan lee.... depa ni ularmak politik.. cakap ularmak2 ni siang malam hanya politik semata2... bukannya utk kebaikan agama, ummah dan negara...

bagi ularmak2 politik ni jika mati mempertahankan cina dap, nuar atau mati usung tin milo baru ularmak2 politik ni cakap dapat syahid akhirat ala2 pas..

pas sejak berkiblatkan dap semakin songsangggg...

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.