Saturday, February 23, 2013


Bantu salah..tak bantu pun salah...bila tak bagi puak-puak tak reti bersyukur ni kata kerajaan makan duit rakyat..tapi bila kerajaan beri bantuan..lain pulak ceritanya..kata pula pada kerajaan kononnya cuba menjadikan orang yang menerima bantuan kerajaan seperti haiwan..

Sekurang kurang kerajaan tabur rezeki untuk rakyat  menikmati tanpa memilih fahaman politik...bukan macam pembangkang, hanya pandai tabur fitnah...

Mungkin bagi ustaz raja lawak ni nilai BR1M tak cukup untuk membayar hobi mewahnya..sebab itu dia tak pandai menghargai dan mempunyai tanggapan negatif terhadap bantuan tersebut...Sebab tu dia boleh kata jahatnya orang yang nak bagi bantuan tersebut...

Tetapi bagi kebanyakkan rakyat Malaysia yang mempunyai sifat bersyukur tahu bantuan tersebut banyak membantu dalam menjalani kehidupan seharian..

Fikir fikirkan







14 comments:

Anonymous said...

Rm500 memey sedikit bagi pemilik keta ferrrari atau porshe..... Bykk bagi org kampung...teruskan brim....

Anonymous said...

uztaz mek dee yg bangang....pandai bab fekah je...yg lain tongong

Anonymous said...

Jahatnya orang yang nak bagi bantuan. Jadi org Pakatan Rakyat jangan ambik

Anonymous said...

ustaz..saya ada soalan..jadi ka masuk maharaja lawak tahun ni..tobat champion..

kluangman said...

Dakwah penuh dengan lawak bodoh - ikut sunnah ke tu

Anonymous said...

Bodoh + Hodoh.. Amat sesuai berada didlm lobang yang sama.
Org beriman hodoh nampak comey, org comey kalo jahat nampak hodoh.. Pikior2 ler..

Anonymous said...

Cai-cai UMNO sudah mati akal , ulamak-ulamak tersohor sudah matikan pembohongan BN. Mana mau letak muka. Menyalak dalam blog sajalah cai-cai UMNO. begitulah nasib seorang cai UMNO

Anonymous said...

Orang yang beri Brim ni memang niatnya jahat! Apa salahnya Brim itu di amanahkan kepada agensi-agensi kerajaan yang sesuai seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat ke, Jabatan Hasil dalam negeri ke atau yang lain-lain untuk agihkan Brim tu. Ini tidak ! Menggunakan premis sekolah untuk mengumpulkan orang ramai lepas tu berceramah menghentam pihak pembangkang seolah-olah pihak pembangkang ni tidak ada satu sen pun gunanya pada kerajaan. Perlu di ingat sebab pembangkang kuatlah BNatang ni beri Brim !. Kalau tidak rakyat ni di anggap kasta pariah saja! Kenapa hampir pilihanraya baru nak beri Brim? Negara tak akan bangkrap ke ? Kalau banyak sangat duit, turunkan harga minyak, hapuskan tol, mansuhkan PTPTN, beri pendidikan percuma pada rakyat. Ini pun tidak mahu. Banyak alasan KELING ! Kenyataan baru-baru ini ( Najib ) boleh cakap, dengan RM500 boleh tahan sehingga 12 bulan. Ini apa ni? tak PARIAH ke namanya !

Anonymous said...

Wow...yg sorang kata 'ulamak tersohor' sudah matikan pembohongan BN.

-...UAI dah masuk kategori 'ulamak tersohor'? Fuyoo..! cakap orang umno kafir dunia akhirat.. tuduh orang alim yg tak sehaluan dgn dia sebagai Dajjal..

Ketahuilah saudara Islamku... seorang alim (berilmu) dan bertaqwa, tidak akan berkelakuan begitu kerana itu BUKAN peribadi Rasulullah. Tuntutlah ilmu dari ramai guru.. jangan hanya seorang dua sahaja, dan tuntutlah ilmu daripada orang-orang yg sudah di iktiraf kelayakan ilmunya.

Anon 3.30 PM,
-BR1M telah mula diberi sejak tahun lepas dan tahun lepas, tiada PRU atau PRK pun.

-JKM telah memberi wang elaun SETIAP TAHUN TETAPI hanya kepada kelompok masyarakat tertentu sahaja.. yg daif, OKU dan yg miskin dan sakit terlantar. Kalau pendapatan RM1000 sebulan pun tak dapat bantuan JKM apa lagi RM3000.

-Jabatan Hasil juga telah bagi wang SETIAP TAHUN TETAPI hanya rebat bagi orang-orang yg masuk kategori Pembayar Cukai Pendapatan. Jika anda seorang Pembayar Cukai Pendapatan...gerenti anda tak layak dapat BR1M. Mungkin sebab tu anda tak tahu pasal ni?

-turunkan harga minyak? ketika harga minyak dunia sedang naik? BR1M diberi HANYA kepada kelompok masyarakat yg memerlukan. Adakah SEMUA penerima BR1M memiliki kenderaan berenjin? Menurunkan harga minyak (yakni menambah pembiayaan subsidi minyak) TIDAK menyasarkan ahli masyarakat yg PERLU DIBANTU sebaliknya yang kaya-raya (yg mampu guna Ferrari dan Porsche) juga dapat.
PERLU ke orang yg kaya-raya tu juga dibantu?

-Mansuhkan PTPTN? Anak tuan hanya perlu belajar rajin-rajin..jangan suka berdating..jangan dok habis masa menyumpah-nyumpah orang pergi berdemo..nanti tak berkat belajar. Bila dapat CGPA cukup utk Ijazah Kelas pertama..automatik PTPTN termansuh untuk anak anda..malah ada juga yg dapat diskaun hingga 75%, cuma perlu rajin belajar dan dapatkan gred bagus,senang aje. ATAUPUN jangan pinjam PTPTN..abis cerita. Ada kerajaan paksa anak anda pohon? Tak kan?

-hapuskan Tol? bila habis tempoh konsesinya, terhapuslah kutipan Tol. Kalau tak nak bayar, guna aje jalan persekutuan. Ada kerajaan paksa anda guna jalan yg ada Tol untuk ke mana-mana? Takde kan?

-beri Pendidikan percuma? Setahu saya, yuran persekolahan memang dah dihapuskan sejak zaman Pak Lah lagi. Yang pihak sekolah dok minta anda bayar tu untuk tampung kos tambahan penyediaan pembelajaran untuk anak anda juga. Lain sekolah lain jumlah bayarannya. Sekolah yg aktif banyak aktiviti untuk pelajar, lagi banyak duit yg mereka minta. Lain sekolah lain cara pentadbirannya. Ada sekolah yg ada guru-guru yg rajin dan pandai minta bantuan pihak korporat untuk bantu biaya. Sekolah yg guru-gurunya ambil jalan mudah akan minta dari ibu bapa laa.
Kalau anda rajin join Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), anda suarakan lah rasa tak puas hati tu. Jangan serba-serbi nak salahkan Kerajaan aje.

-RM500 boleh tahan 12 bulan, anda heran? Lain kali cubala tengok iklan promo kat TV tu. Maksudnya, kalau RM500 tu dilabur atas sesuatu yg boleh beri pulangan jangka panjang, maka manfaatnya boleh bertahan lama, bukan setakat 12 bulan, lebih dari tu pun boleh. Contohnya, beli anak-anak pokok buah, tanam. Dah berbuah dapat hasil boleh jual. Dalam TV tu, contoh yg diberi ialah seorang ibu tunggal beli mesin jahit baru (bayar ansuran laa), dia dapat menjahit lebih banyak, lebih pantas dan dapat jual lebih banyak. Nampak tak? dari RM500, dapat dikembangkan jadi beratus-ratus ringgit malah beribu-ribu bagi yg kuat berusaha.

Pikir-pikirlah.

-bekas penyokong PAS

Anonymous said...

Kenyataan Anon 6.17 memang mantap! Tahniah...tapi hanya orang kampung Felda saja boleh tertipu olehnya.RM500 duit free mahu ! Tapi cadangan-cadangan untuk kebajikan masa depan tak mahu.Heran betullah dengan cara orang yang pro BN ni berfikir. Macam lah dah kaya sangat...tapi hutang keliling pinggang. Janganlah nak di nafikan...hutang rumah berpuluh tahun belum langsai...hutang kereta puluh ribu belum beres..duit sekolah anak pening nak cari..cuba tengok pemakanan anak di rumah...berkhasiat ke tidak memandangkan harga bahan makanan semakin meningkat. Kini kuasa membeli rakyat Malaysia semakin lemah kerana faktor harga. Ini bukannya masa untuk fikir kalau gula mahal, jangan beli gula, kalau tol mahal jangan lalu jalan bertol. Jika inilah pemikirannya,maka negara ini tidak akan dapat menjadi sebuah negara yang maju yang rakyatnya boleh menikmati hasil kekayaan negara dengan sama rata,sebab pemikiran macam ini bukan pemikiran masyarakat negara maju. Jauh sekali.

Anonymous said...

Setuju sangat dengan Bekas Penyokong Pas.

Anonymous said...

Anon 9.53 PM,

Takpe kalau anda tak setuju dengan saranan saya.

Anda sebut tentang "...hutang keliling pinggang. ...hutang rumah berpuluh tahun belum langsai...hutang kereta puluh ribu belum beres..duit sekolah anak pening nak cari..cuba tengok pemakanan anak di rumah...berkhasiat ke tidak memandangkan harga bahan makanan semakin meningkat."

Bagi saya, masalah macam tu hanya dihadapi oleh orang-orang yang kurang bijak merencana belanjawan diri.

Insyaallah, kalau kita berbelanja dengan berhemat, bak kata orang tua-tua.. ukur baju dibadan sendiri, kita takkan terjebak dengan masalah kewangan. Bagi orang Islam, jika rezeki tu halal.. duit sedikit pun rasa cukup.

Tentang khasiat makanan dan perkaitannya dgn harga makanan semakin naik. Di universiti dulu, saya belajar sains dan setahu saya, makanan berkhasiat tak semestinya mahal... dan yg murah tak semestinya takde khasiat.

Taugeh, tempe , sawi.. semua tu AMAT berkhasiat dan murah.

Anak saya tak pernah bawa duit belanja sekolah sbb saya sediakan makanan dan minuman utk dia bawa bekal. Jd dah jimat duit kat situ. Gula juga mmg kami kurang guna sebab nak jaga kesihatan. Sekilo gula boleh tahan sebulan di rumah saya.

Pendek kata, cara hidup setiap orang tu berbeza. Bagi yang beragama Islam, hiduplah ikut sunnah Rasulullah...insyaalah berkat. Pandai-pandailah kita menanganinya... wallahua'alam.

-bekas penyokong PAS.

Anonymous said...

Bro..
Memang terbaeek la jawapan.. Senang ckp.. Ukur baju di badan sendiri..

zoRRo...

Anonymous said...

Tu ko yg blajar universiti. .Ko mesti kerja gaji pun byk...ko xpk ke berapa ramai rakyat yg susah...bukan sb bodoh tp xberkemampuan belajar tinggi...tgk nasib diorg mcmana...kais pagi mkn pagi...diorg ukur bdn sendiri la duduk pun kt pondok buruk...biarlah kekayaan negara rakyat sama2 merasa...at least kawal harga yg naik melampau2 skrg ni....kalau xboleh buat bg pd kerajaan yg boleh buat...kalau kerajaan tu juga xboleh buat 5 tqhun lagi tukar lg kerajaan...baru kerajaan kerja keras jaga rakyat.....

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.