HOT : KERAJAAN DAP PULAU PINANG ANAIYA WARGA EMAS DAN OKU....

EP agak pelik kenapa dalam banyak-banyak struktur yang dibina secara haram di Pulau Pinang, Majlis Perbandaran Pulau Pinang memilih untuk merobohkan rumah yang terletak didalam sebuah kampung yang didiami oleh seorang wanita yang berusia 72 tahun dan anaknya yang juga seorang Orang Kurang Upaya (OKU)...



PULAU PINANG: Seorang warga emas hanya mampu mengalirkan air mata apabila bahagian depan rumah pusaka milik keluarganya diroboh Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) tanpa notis di Lengkok Sungai Gelugor di sini.

Kejadian pilu itu berlaku kira-kira pukul 9.30 pagi tadi, apabila Mariam Tahir,72 tahun keluar ke pasar bagi membeli keperluan untuk masak tengahari buat anaknya yang juga seorang Orang Kurang Upaya (OKU).


Menurut Mariam, sebaik pulang dari pasar di terkejut rumahnya dipenuhi anggota MPPP dan pihak polis untuk menjalankan tugasan meroboh.

Katanya, lebih memeranjatkan apabila MPPP bertindak merobohkan struktur hadapan rumahnya dengan alasan bahagian depan rumah itu dibina tanpa mengikut peraturan yang ditetapkan MPPP.

“Saya tahu salah kerana bina rumah tidak mengikut piawai yang ditetapkan tetapi MPPP sepatutnya memberikan saya notis berhubung pekara itu.Mereka (MPPP) kata dah beri notis tapi saya hanya terima notis terbabit dua tahun yang lalu.

“Selepas itu saya tidak terima sebarang notis lagi malah pagi ini MPPP datang dengan tangan kosong dan terus roboh bahagian depan rumah saya,”katanya dengan nada sedih kepada pemberita ketika ditemui dirumahnya.

Jelas Mariam, dia kecewa dengan sikap MPPP dan pemimpin kerajaan negeri yang tidak prihatin dengan nasibnya.“Mana budi bicara mereka? Mengapa tidak datang dan memberitahu saya lebih awal mungkin saya boleh mencari jalan penyelesaian,”ujarnya.

“Saya dah tua, anak saya pula OKU kehidupan kami hanya bergantung dengan wang yang disalurkan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). Sekarang sebahagian depan rumah saya telah diroboh, saya takut bahagian belakang juga akan runtuh kerana struktur hadapan sudah tiada lagi,”katanya.

Rumah yang berusia lebih dari 100 tahun merupakan harta peninggalan keluarga Mariam yang kini menjadi tempat dia dan anaknya , Haslina Hashim berteduh.

Pengerusi JKKKP,Kampung Sungai Gelugor,Rosli Ab.Razak berkata,pihak MPPP harus memberi notis terlebih dahulu kepada tuan rumah sebelum membuat tindakan sedemikian.Beliau berasa sangat kecewa dengan tindakan MPPP.

“Saya berasa terkilan dan kecewa kerana tuan rumah tidak menerima apa-apa notis daripada MPPP. Jika kita dapat notis, kita boleh membuat persediaan awal.

”Sementara itu, Pengarah Pilihan Raya BN negeri, Datuk Omar Fauzar berkata, pihaknya kesal dengan tindakan MPPP yang dikatakan bersikap pilih kasih kerana banyak lagi rumah yang membina struktur haram namun warga emas ini yang mejadi mangsa.

“Banyak lagi rumah yang bina struktur baru di bahagian hadapan rumah, mengapa hanya rumah ini saja dirobohkan?“Saya mahu pihak MPPP perbaiki semula rumah warga emas itu hari ini juga agar mereka dapat hidup seperti sedia kala,”katanya.




HOT : KERAJAAN DAP PULAU PINANG ANAIYA WARGA EMAS DAN OKU.... HOT : KERAJAAN DAP PULAU PINANG ANAIYA WARGA EMAS DAN OKU.... Reviewed by Empayar Pemuda on 10:04 AM Rating: 5

9 comments:

  1. Kerajaan dap babi rah.....

    ReplyDelete
  2. memang zalim sangat kerajaan kapir ni babi2 belaan kapir ikut arahan je memang bodoh

    ReplyDelete
  3. jangan dikutuk kerajaan DAP, TAPI KUTUK DAN CELALAH BANGSA MELAYU SENDIRI,DISEBABKAN UNDI MELAYULAH DAP BERKUASA. KALAU DAP ZALIM SEBENARNYA MELAYU LEBIH ZALIM.BUKA ADA SESIAPA YG MENZALIMI MELAYU SELAIN MELAYU SENDIRI.

    ReplyDelete
  4. bila bangang butaperut umno yg komen beginilah jadinya,,,

    ReplyDelete
  5. kenapa pr tak puji melambung bangsa melayu hihalau.pr bukan setakat butaperut tapi segalanya ada pekak buta bisu semuanya diborong.

    ReplyDelete
  6. Itu rumah saudara saya!

    Apakah Melayu Pulau Pinang yang mengundi DAP/PKR pada PRU dulu sedar akibat daripada perbuatan mereka? Terlalu banyak kes kezaliman kerajaan negeri P.Pinang yang kita dengar, daripada sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besar isu.

    Sebenarnya rumah saudara saya itu menjadi "pilihan" pihak MPPP untuk dirobohkan kerana aduan jiran terdekat yang mempunyai pengaruh dengan orang tertentu. Padahal rumahnya sendiri juga mempunyai struktur tambahan yang tidak mengikut peraturan binaan.

    Kami akur atas kesalahan kami berhubung struktur yang melanggar piawaian. Cuma kami kesal dengan cara pihak MPPP menangani masalah ini. Tiada notis untuk penghuni membuat persediaan, padahal ada kalangan jiran yang bekerja di MPPP.

    Kami mohon MPPP bersihkan sampah bekas robohan dan baiki semula bahagian pintu hadapan yang rosak teruk akibat kerja pemusnahan oleh jentolak "terbaik dan terhebat" yang digunakan oleh MPPP. Tetapi sewaktu kerja meroboh dijalankan, pekerja MPPP ada merungut yang mereka berbelanja banyak untuk aktiviti ini. Kalau hendak berjimat, tak perlu guna jentolak sebesar itu yang mengakibatkan kesan yang buruk kepada struktur bangunan asal.

    Tetapi kami tidaklah mengharapkan yang MPPP ini prihatin dalam soal begini. Mereka cuma ikut perintah "orang atasan" saja. Itu alasan yang selalu kita dengar.

    Dan orang-orang atasan itu serta DAP & PKR wajib dihalau keluar dari negeri Pulau Pinang selama-lamanya!

    Ini cita-cita kami anak Melayu jati Gelugor!

    ReplyDelete
  7. bersatu lah wahai melayu halau sikafir ni dari memerintah kamu yg lepas da lepas la

    ReplyDelete
  8. kalau diikutkan...struktur dan binaan haram melambak2 di pulau pinang oleh.....(anda tahulah bangsa apa..).NAMUN...statergi pihak pembangkang hebat menaikan orang kita sendiri supaya boleh menikam bangsa sendiri secara depan mengunakan nama PBT dan pihak pembangkang cuci tangan malah bertepuk tangan....anda ada mata dan fikiran...renung2 kan lah

    ReplyDelete
  9. inilah nasib bangsa melayu...cuba pi cek kat kawasan cina..rumah dijadikan kedai berlambak.tapi tak kena roboh pun.cauvenis.

    ReplyDelete

Popular

Powered by Blogger.