Wednesday, September 12, 2012


Siapa yang tak kenal dengan Akhil Hayy...satu ketika dulu dia lah antara artis yang terjerumus dalam kancah politik PAS...Kononnya masa tu baru berhijrah...lantas dengan lantang mengutuk kerajaan dalam ceramah-ceramah di pentas politik PAS...


Tapi sekarang apa sudah jadi...dulunya garang macam pemangsa menghentam sana dan sini...tapi akhirnya dia sendiri jadi mangsa permainan politik PAS yang menggunakan artis untuk kepentingan parti mereka....

Inilah yang terjadi kepada beberapa orang artis yang sedang ghairah berhijrah dan gedik menceburi bidang politik...hmmmm...kononnya merendah diri dan nak berkongsi ilmu tapi sebenarnya penuh dengan sifat riak dan takabbur.. Baru hafal hadis dua tiga baris, dah mula nak rendahkan pengetahuan orang lain.. Baru berjinak-jinak dengan politik, dah berani hukum orang lain tak betul..


Cuba baca apa yang Ustaz Akhil Hayy tulis..agak-agaknya Abby boleh terima tak teguran dan nasihat ini...


“Kalau saya cakap, pasti ada pihak yang marah nanti. Tetapi ia pernah berlaku kepada diri saya ketika mula-mula penghijrahan saya dulu di mana ada sesetengah pihak yang menggunakan saya kononnya untuk ditemu bual dalam sesebuah taklimat."
"Lain pula jadinya apabila majlis taklimat yang dianjurkan itu akan berubah menjadi kempen menyerang mana-mana parti yang tidak disukai mereka."
“Memang digalakkan untuk berkongsi pengalaman hijrah kita kerana ia juga salah satu permulaan dakwah, tetapi kita mesti bijak menyampaikan kata-kata tanpa sebarang pengaruh daripada persekitaran yang mungkin menekankan isu-isu politik.”
“Saya rasa, usahlah kita beria-ia berkempen tentang hal politik kerana itu bukanlah kepakaran kita. Walaupun Islam ada perjuangan politiknya, tetapi sebagai umat Islam yang kembali ke fitrah asal, biarlah kita mendalami ilmu agama terlebih dulu sebelum ingin berdakwah atau membetulkan kesalahan orang lain.


“Saya faham, apabila sudah berubah ke landasan yang betul, terdapat satu semangat dan ketenangan yang membuatkan seseorang itu begitu berkobar-kobar mahu berkongsi perasaan itu.
“Saya juga begitu, tetapi seperti yang saya katakan, dalami ilmu agama Islam itu secukup-cukupnya sebelum melangkah ke fasa lain pula.” ~ Akhil Hayy

6 comments:

Anonymous said...

Abby Abadi nih baik pegi menikah la.. meroyan xtentu hala semenjak dua menjak nih.. tolong jgn jumpa Anwar ngan Mat Sabu.. nnt menyesel xsudah Abby oiiii....

zoRRo...

Anonymous said...

abby abadi dah tak sedar diri, ramai pemangsa sedang menunggu mangsa. biaq dulu dia bagi cermah,nanti dah jinak mereka akan tangkap jadi gundik.Barulah dia tahu langit ini tinggi atau rendah. dalam parti politik ni ramai buaya yang bersalut emas macam bagus.Kita lihat berapa lama dan jauh dia boleh pergi. tu sebab suami dia tinggalkan dia kerana dah meroyan.

Anonymous said...

biarla kat dia..dah berubah pakai tudung tu kira baguslah..yg tak pakai tuh bila lagi? lantak dia la nak masuk politik mana pun,tak heeeeeeeeeeraan la.

Anonymous said...

Anak bini bertudung, yang suami pulak berbogel ngan jantan, ngan china doll ngan bini orang apa cerita?

Anonymous said...

Betul ... lepas tu anak bini tu buat2 tak tahu... sokong jua perjuangan yg menghuru harakan negara ...

Anonymous said...

Betul ... lepas tu anak bini tu buat2 tak tahu... sokong jua perjuangan yg menghuru harakan negara ...

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.