Anwar patut bersara sekarang, kata Mahathir



 

KUALA LUMPUR - Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak perlu berlengah-lengah dengan hasratnya untuk bersara daripada dunia politik, kata bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Dia patut bersara sekarang, tak ada guna langsung...dia (Anwar) punya hajat cuma nak jadi Perdana Menteri," katanya kepada pemberita selepas melakukan kunjungan hormat ke atas Presiden Republik Czech Vaclav Klaus di sini hari ini.

Dr Mahathir berkata kenyataan Anwar itu merupakan retorik politik sahaja kerana menurut beliau jika pakatan pembangkang kalah dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, Anwar masih terus dengan impiannya untuk menjadi Perdana Menteri.

Beliau diminta mengulas mengenai satu wawancara Anwar yang disiarkan akhbar Financial Times pada Selasa lalu membayangkan akan berundur daripada politik negara jika pakatan pembangkang kalah dalam PRU-13 dan akan kembali mengajar.

Bekas perdana menteri dengan nada bergurau mencadangkan supaya diwujudkan jawatan Perdana Menteri 'terhormat' selama lima hari untuk diisi oleh Anwar bagi memenuhi impian beliau sebelum bersara.

"Kita buat dua jawatan Perdana Menteri, bagi dekat dia satu 'Honour Prime Minister' selama lima hari, lepas itu dia boleh bersara," katanya.

Sementara itu, mengulas mengenai dakwaan penyelewengan bernilai RM1 bilion oleh kerajaan negeri Selangor dalam urusan penyelesaian hutang sebuah syarikat senaraian awam, Dr Mahathir berkata rakyat Selangor harus bangkit dan sedar dengan penyelewengan kerajaan Selangor.

Katanya, kerajaan Selangor tidak sepatutnya menyalahguna kuasa dan mengguna duit rakyat bagi memenuhi kepentingan tertentu.

Justeru, katanya rakyat Selangor perlu memberi semula kepercayaan kepada kerajaan Barisan Nasional yang sebelum ini telah memerintah Selangor selama 50 tahun untuk kembali memajukan Selangor. - Bernama
Anwar patut bersara sekarang, kata Mahathir Anwar patut bersara sekarang, kata Mahathir Reviewed by Empayar Pemuda on 11:18 PM Rating: 5

10 comments:

  1. Mamak tua ni, walaupun dah nyanyok, dah tua nak mampus, dah buang tebiat, dan kerepot masih nak campur hal pentadbiran negara. Habis dah jahanam negara ni dibuatnya. Angkara kegelojohannya negara kita berhutang berbilion ringgit. Sampai tujuh keturunan hutang kita tak dapat dilangsaikan. Mamak tu kubur kata mari, rumah kata pergi ... tapi tak mampus juga. Liat nyawa!

    ReplyDelete
  2. astaga.. saudara hansley ini umat islam? saudara tahu tak hukum kalau mintak org mati.. ingatlah saudara.. kita hidup didunia ni hanya pinjaman.. bertaubat lah selagi masih bernyawa.. minta maaflah lah selagi boleh..

    ReplyDelete
  3. apa nak jadilah manusia yg bernama hansley..inikah wajah seorang pembangkang yang hatinya dikuasai oleh syaitan

    ReplyDelete
  4. Sdr Hansley melambangkan mentaliti puak pembangkang. Bayangkan lah kalau lah orang2 macam ni jadi pemimpin masyarakat.. Begini lah kalau orang dah jadi buta hati!

    ReplyDelete
  5. Hansley, awak tentu bijak!. Cuba perhatikan di upacara Thaipusam di batu cave. Beratus ribu bijak pandaikan?
    Umat Islam perlu beriman dan juga rasional untuk membezakan antara yang benar dan salah. Saya bersyukur didewasakan pada era Tun Mahathir walaupun saya tidak mendapat biasiswa untuk belajar, tidak bekerja dengan kerajaan dan tidak mengharapkan projek kerajaan. Amat mudah saya belajar agama dengan guru kampung yang tegas dan tidak mencaci cerca insan lain. Saya dibesarkan oleh ibu tunggal sejak berumur 12 tahun. Alhamdulillah hidup kami agak selesa sekarang dan dapat juga membantu saudara2 seagama Islam yang memerlukan. Umur saya baru mencapai 55 tahun. Yang baik datng dari Allah dan yang tak baik akibat dari perbuatan kita manusia.

    ReplyDelete
  6. hansley melayu mudah lupa dangkal dalam berkata2 kesian mak bapak ko...buat malu keturunan je..buanglah hasad dengki ko tu...

    ReplyDelete
  7. hansley melayu ker...ops aku rasa kapir LA...

    ReplyDelete
  8. Hansley hanjing! (x payah aku tulis panjang lebar)

    ReplyDelete
  9. 敬爱的佛教伩徒,
    有关马來西亜,吉隆坡,甲洞帝沙再也 (暹寺) 三宝寺 Samnak Sambodhi Buddhist Association No.19-21 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong 52100 Kuala Lumpur, Malaysia. 所发生的纠纷, 经过阅读了,Venerable Phra Piya Thammo 和尚及叶金福律师 (Yip Kum Fook) 的双方书信之后, 再经实地旁听了觧,做为中间人,我要客观实事的说:

    1.当一个和尚、初出道 (小学生),在修行, 若有缺点, 那是难免.他马华公会鹅唛區会主地席叶金福律师(Yip Kum Fook),却心眼看不顺,就电招警万到耒佛教之圣地要扣畄和尚耒耻唇出家人, 这是绝对不许可, 除非是殺人放火之大罪悪.

    2.他身为马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook),却反其道而行, 在佛寺不依佛法而軽视佛教的精神, 以傲慢的手段,帶领一般黑社会的人耒挑衅和尚打架, 这也是不该有、更不是佛教修行者的行为.

    3.佛教的圣地, 其主要的目地, 是让眾生修佛道, 不是政治争執的地方. 他马华公会鹅唛区会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook), 却利用佛教之圣地当政治活动的场所。如此果敢冒犯佛陀的教誨,更是大大的罪悪。

    囯有囯章,彿有佛法,家有家规. 如果出家人有何不对之处, 他叶金福律师 (Yip Kum Fook), 为何不向主持和尚投?让出家人自依和尚的條规处理、却强权一味要显示他是马华公会鹅唛区会及三宝寺理事会主席, 无法无天的应用霸道手段践踏佛教之圣地.为什么。。。。。为什么.

    至今, 他叶金福律师 (Yip Kum Fook),不当不歉愧,还要狡辩, 这又证明了他说一套, 做的又是另一套, 囗是心非, 所谓的两舌, 相当阴险. 身为律师, 受高深教育, 却应用如此悪毒, 横蛮无礼的作风污辱和尚, 相等于是耻辱佛教伩仰者。他叶金福律师(Yip Kum Fook)不向主持和尚投诉, 却自承英雄,电招外耒者.请问,身为將近20年的三宝寺主持和尚兼顾问,也是第一位 自筹建寺的大功臣,在大马南傳泒中,是闻名遐邇的高僧.其脸要放在那裡?同样的,要是台湾星雲大师的佛寺沙彌犯錯, 理事会没有礼貌自作主张,电招警方要扣畄其沙彌.我敢请问!星雲大师的自尊是怎样的感受?他叶金福律师(Yip Kum Fook)是后耒者,担任理会主席也不久, 竟敢应用如此,目无尊長的方式对待住持,间接的就是告大家,强迫住持和尚必远離,雀巢鸠要佔。这种用心不良, 有老千之谋, 的确令人不敢恭维。

    縱观以上几项重点,我不是盲目的護持三宝, 而是要坦白的说;他叶金福律师 (Yip Kum Fook) 身受高深教育, 为律师者,本应通情达理才是,但遗憾的是, 却令人惊觉, 他厡耒就是彿书裡所讲的狡猾且残忍的此颣人。他叶金福律师 (Yip Kum Fook),利用他的专业知識, 懂得包裝自己的道德守則,以宗教为幌子手,到处募款,商业经营, 政治活动为重, 并没依循佛教宗教守则行事, 也没对人道作出任何貢献, 只不过借宗教之名捞取权和私利而己。

    在此, 我奉劝, 他马华公会鹅唛区会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook), 好自为之, 免因果報应.

    ReplyDelete
  10. Hansley Arnaz Hawana=pukimak=babi=anjing puddle=celako 3x=pegi mampos=babi hutan=babi sondol=taik babi

    ReplyDelete

Popular

Powered by Blogger.