INILAH SEBAB MENGAPA ADAM ADLI AJAK RAKAN-RAKAN MAHASISWA LAIN JADI BODOH...


Cuba lihat statistik diatas..Yang paling ramai dapat pengecualian pinjaman PTPTN ialah pelajar Cina...Mengapa?? Boleh dikatakan di setiap universiti mereka akan mendominasi mahasiswa yang mendapat keputusan Kelas Pertama..


Sebenarnya pendidikan di Malaysia ni dah lama percuma..bukan sesuatu yang baru....cumanya ramai mahasiswa kita tidak merebut peluang tersebut...Kerajaan telah menetapkan mana-mana mahasiswa yang mendapat Ijazah Kelas Pertama, pinjaman yang mereka mohon semasa pengajian akan ditukarkan kepada biasiswa...

Peluang itulah yang direbut oleh kebanyakan mahasiswa yang berbangsa cina...Fokus utama mereka ialah mendapat keputusan yang cemerlang supaya pinjaman mereka ditukar kepada biasiswa..

Bukankah itu sepatutnya menjadi matlamat seorang mahasiswa?? Bukannya hapuskan PTPTN atau AUKU... 

Cuba lihat gambar-gambar dibawah ini...




Berapa ramai mahasiswa Cina yang menyertai demo ini berbanding mahasiswa Melayu?? Kenapa mahasiswa Cina tidak berminat nak menyertai demo seperti ini dan buang masa berkhemah di Dataran Merdeka sehingga 28 April ini...

Sebabnya mereka tahu matlamat dan tanggungjawab mereka sebagai mahasiswa..Mereka lebih bijak merebut peluang yang telah dijanjikan oleh kerajaan daripada melakukan perkara yang tidak berfaedah ini..Jadi tidak hairanlah mengapa lebih ramai mahasiswa cina dapat menukarkan pinjaman mereka kepada biasiswa...

Bagi EP..tiada apa yang percuma dalam dunia ni melainkan kita berusaha bersungguh-sunggun untuk mendapatkannya..sudah semestinya dengan cara yang betul dan mengikut saluran..mahasiswa yang rasional tahu akan tanggungjawabnya..hutang tetap hutang dan ianya perlu dibayar walau apa sekali keadaannya dan jika nak sesuatu dengan percuma, usaha gigih amat perlu untuk mencapai cita-cita itu.

INILAH SEBAB MENGAPA ADAM ADLI AJAK RAKAN-RAKAN MAHASISWA LAIN JADI BODOH... INILAH SEBAB MENGAPA ADAM ADLI AJAK RAKAN-RAKAN MAHASISWA LAIN JADI BODOH... Reviewed by Empayar Pemuda on 8:05 PM Rating: 5

18 comments:

  1. Yang bangang aje yang join.

    ReplyDelete
  2. Gua setuju...bangang tahap gaban...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih rendah tue tahapnya.. Bangang cam kaldai tunggangan PR

      Delete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. sebab tu dia buat demo sebab dia bebal

    ReplyDelete
  5. sebenarnya ptptn menetapkan ijazah kelas pertama sebagai sasaran menukar daripada pinjaman kepada biasiswa adalah untuk melahirkan siswa yang mantap dari segi akademik dan berjaya dalam aktiviti luar yang lain. INI AMAT DISEDARI OLIH BANGSA CINA. dan ini tidak difahami olih bangsa melayu, jadilah mereka seperti anjing menyalak bukit kerana tidak memahami matlamat sebenar ptptn. inilah bodoh dan bengongnya melayu dan cerdik dan pintarnya cina mengambil segala kesempatan yang kerajaan berikan. biarkan luncai terjun dengan labu-labunya.

    ReplyDelete
  6. Udah diberi alternatif kalu taknak bayar kasi dptlah first grade... kalu korang rase demo mengemis mansuhkan PTPN cerdik ,lebih cerdik korang buat demo depan U mintak dekan kasi first grade utk pelajar kelas "F" sengal mcm korang.... takyah bayarbalik kan... Pelajar Malaysia di negara mat salleh cipta kecemerlangan bergaya ,korang pulak rasa bergaya dengan kebodohan korang... malu sebahagain drp iman ade rasa tak?...

    ReplyDelete
  7. moral. belajar lah bersungguh dan bersaing dgn cara bersih . bumipurta sarawak. Ngap sayot!

    ReplyDelete
  8. yang berdemo ni sebenar nya semua jenis tak pandai.. entah entah masuk U pun cukup makan je.. dapat duit PTPTN joli katak, bila abis belajar (kadang kadang tak abis pun) hutang tak mahu bayar.. mak bapak bukan orang senang. nak mintak kerja susah nak dapat sebab kelulusan cukup makan je.. jaadi bila dah tersepit macam ni apa lagi berdemo lah... untung untung dapat upah, boleh le makan sehari dua....

    ReplyDelete
  9. persoalan nya hutang kroni berpuluh juta boleh dimaafkan(satel je)... tapi rakyat pinjam nak belajar sampai lubang cacing kejar nya.... siap bayar interest lagi...
    itu tak fair....

    ReplyDelete
  10. Anonymous said...
    persoalan nya hutang kroni berpuluh juta boleh dimaafkan(satel je)... tapi rakyat pinjam nak belajar sampai lubang cacing kejar nya.... siap bayar interest lagi...
    itu tak fair....>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
    contoh org2 yg bebal... ptptn ko yg mintak, kalau dah xnak bayar janganla mintak..ptptn hanya tuk org yg nak belajar jer..bebal..kenapa cina dapat free?? sebab dia tak bebal mcm pelajar melayu.. bepolitikla sangat.. bodoh.. abih belaja politiklaa sampai tetonggeng pun..bodoh..banyak pelajar melayu ni bodoh2 semuanya..bodoh tapi belagak pandai..5tahun akan datang lingkupla melayu.. jangan salahkan kerajaan kalau cina kuasai malaysia ni..student melayu bodoh.

    ReplyDelete
  11. BANGANG PUNYA ANON 3:34AM

    KALAU ITU TAK FAIR, KORANG PUN TAK FAIR KEPADA KERAJAAN, UNIVERSITI DAN KELUARGA KORANG SEBAB TAK BELAJAR SUNGGUH2! MEMANG AMAT TIDAK LOGIK JIKA SEKADAR DAPAT 2 POINTER..MELAINKAN AMAT MALAS DAN TIDAK BERSUNGGUH2...ATAU HANYA MENGAMALKAN BUDAYA PLAGIAT HASIL KERJA ORANG LAIN..
    DAH ADA PELUANG MASUK U, DAH DAPAT PELUANG PINJAMAN PENDIDIKAN, MAKA BERUSAHALAH. TUNJUKKAN KEMAMPUAN KORANG! DAPAT 1ST DEGREE. SECARA OTOMATIK TAK PAYAH BAYAR PINJAMAN. MACAM AKU NI..
    NO OFFENSE PLEASE..AKU HANYA INGIN MENYATAKAN BAHAWA RAMAI LAGI MAHASISWA DAN BEKAS2 MAHASISWA YANG BERTANGGUNGJAWAB DAN BERASA AMAT MENYAMPAH DENGAN GOLONGAN2 YANG MENGGUNAKAN TITLE 'MAHASISWA' ITU. PADAHAL TINDAKTANDUK LANGSUNG TIDAK MENCERMINKAN SEORANG MAHASISWA!
    SEKIAN..

    ReplyDelete
  12. Mintak maaf cakaplah:

    Nur Amalina di Scotland berjaya cemerlang dlm pelajaran dlm bidang kedoktoran dan boleh menghasilkan jurnal rujukan utk para doktor dgn bantuan professor pensyarahnya, walaupun melalui saat2 getir kehidupan difitnah pembangkang.

    Adam Adli, (bakal guru?) apa yg cemerlangnya kalau setakat berdemo dgn isu yg menampakkan kebodohan yg bertingkat-tingkat, hasil bimbingan ketua pembangkang Malaysia yg terkenal sbg kaki putar alam? Alamat akan melantik diri sendiri jadi doktor yg merelakan dirinya disuntik ubat gian penawar rindu melalui lubang juborlah akhirnya. Kesian akan meroyan seumur hidup dgn kekesalan yg membawa kemati!

    ReplyDelete
  13. Ah yang komen kat sini pun semuanya Melayu bermakna bodohlah kita semua. Fakta!!

    ReplyDelete
  14. Salam...
    Demo-demo sebegini hanya merugikan negara dan bangsa..sekarang ni sikit-sikit nk demo tanpa berfikir panjang kesan dan tindakan...
    Pada Mahasiswa yg berdemo adakah wajar tindakan anda itu dan adakah bila pendidikan peringkat universiti diberi percuma, adakah anda akan berjaya dengan cemerlang dan akan belajar bersungguh-sungguh? Jika berjaya dengan cemerlang adakah anda akan menabur bakti dan khidmat pada anak bangsa atau anda akan mencari peluang bekerja di luar negara?
    Adam Adli sewajarnya harus dibuang dari Maktab Perguruan dan kriteria dan sikap dia tidak melayakkan dia untuk menjadi guru untuk mendidik anak bangsa!!!! Jika dia berjaya jadi guru maka anak bangsa kita pun akan diajar berkelakuan sepertinya....
    Bangsa Melayu bukanlah bodoh namun remaja melayu semakin alpa dan lalai serta menurut dan mengikut sikap bangsa luar yang tidak mendatangkan faedah...

    ReplyDelete
  15. Sudah! Sudah! Aku bosan dengan semua ini!!! Yang paling penting dalam hidup ini adalah kasih sayang. Kasih sayang tidak memerlukan terlalu banyak bicara. Ia memerlukan lebih tindakan dan perbuatan. Actions speak louder than words. "Knowledge is not just understanding" Kena practice barula ilmu tu berguna. Baik dengan apa cara sekalipun, Melayu itu Islam dan Islam itu indah. Klu buat perangai x munasabah dan tidak melambangkan ciri2 Islam, maka mereka itu bukan Melayu. Jgn memperkata tentang bangsaku kerana kamu memperkata tentang agamaku lalu mengisytiharkan perang terhadap jamaahku. Sama ada bodoh atau bijak seseorang itu tidak ada kaitan dengan bangsaku kerana suatu ketika sehingga hari ini, bangsaku Melayu adalah antara yang terhebat di dunia ini. Melayu yang Islam ada adab dan adat. Barang siapa yg tidak mempraktikkannya mengikut landas syariah, maka mereka bukan bangsa Melayu.

    ReplyDelete
  16. anjing laut..kat sini semua melayu sebab mereka melayulah mereka menegur kamu.sekiranya mereka cina mereka mesti kata go to hell la dengan itu melayu.gua apa peduli janji bangsa gua dapat pegang ekonomi lepas tu sikit2 bahagian politik lama2 dapat ini negara.anjing laut adalah orang yg tak tahu berfikir sama seperti nicknamenya

    ReplyDelete

Popular

Powered by Blogger.