AZMIN KURANG AJAR SEMASA PERTABALAN YANG DI-PERTUAN AGONG...


11 April 2012 mencatat satu sejarah di dalam negara dengan berlangsungnya pertabalan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong XIV, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah.
Sejarah kerana bukan sahaja ia merupakan pertabalan pertama yang berlangsung di Istana Negara baru, tetapi juga kerana perlantikan baginda sebagai YDPA untuk kali kedua setelah berkhidmat sebagai YDPA yang ke-5 dari 1970 hingga 1975.
Upacara gilang gemilang dan penuh istiadat ini merupakan suatu upacara yang sungguh istimewa kerana ia melambangkan kedaulatan negara kita sebagai sebuah negara yang merdeka serta mempunyai seorang Ketua Utama Negara selaras dengan Perlembagaan Persekutuan.
Saya bertuah kerana terpilih menyertai pasukan perubatan yang beroperasi semasa istiadat pertabalan berlangsung yang bertujuan memberikan khidmat perubatan kecemasan bagi YDPA serta dif-dif kehormat dan para tetamu baginda sepanjang istiadat berlangsung.
Kami melaksanakan persiapan yang rapi serta rumit bagi memastikan istiadat pertabalan Seri Paduka Baginda berdua akan berjalan dengan lancar tanpa sebarang insiden perubatan.
Untuk makluman semua, setiap majlis yang melibatkan YDPA akan diberikan perlindungan perubatan. Kemahiran kami yang beroperasi secara discreet atau ‘sir’ ini hinggakan pihak luar serta orang awam tidak langsung dapat menghidu sebarang insiden perubatan yang berlaku di istana.
Seawal jam 6.30 pagi, pasukan perubatan telah tiba di istana dan set up klinik-klinik di tempat-tempat strategik dan tersembunyi. Petugas-petugas perubatan yang berpakaian mengikut protokol istana sudahpun mengambil posisi masing-masing.
Saya beruntung kerana di tempatkan di dalam Balairong Seri. Ini memberikan saya peluang keemasan untuk menyaksikan istiadat pertabalan Tuanku dengan mata kepala saya sendiri, merasai suasana dan atmosfera pertabalan yang cukup penuh dengan adat istiadat serta protokol yang bukan semua orang dapat merasainya.
Saya duduk bersama dengan para dif-dif kehormat di belakang saf-saf kedutaan negara asing. Duduk di sebelah saya adalah Professor Datuk Dr. Firdaus Abdullah, bekas Timbalan Naib Canselor, Universiti Malaya, TNC saya semasa saya masih seorang mahasiswa Universiti Malaya.
Saya menyapa beliau dan beliau cukup berbangga kerana ‘murid’nya kini adalah merupakan seorang doktor yang duduk sebaris dengan beliau kini.
Malangnya, suasana istana yang murni dicemari dengan perlakuan beberapa orang yang sepatutnya menunjukkan satu contoh tauladan yang baik kepada rakyat Malaysia.
Di belakang saya, suasana cukup bising dengan hilaian ketawa dan apabila saya menoleh ke belakang, rupa-rupanya, ada beberapa ahli parlimen pembangkang yang duduk di belakang saya.
Antara yang saya kenal adalah Azmin Ali, Timbalan Presiden PKR dan isterinya Shamsidar Taharin, Tian Chua Naib Presiden PKR, Dr Siti Mariah Mahmud PAS serta beberapa orang lain yang saya tidak kenal nama mereka. Nurul Izzah Anwar, Khalid Samad dan Loh Gwoh Burne duduk jauh sedikit dari mereka. YB Kamalanathan Ahli Parlimen BN dari Hulu Selangor duduk di belakang mereka ini.
Saya amat terkejut dan kecewa apabila melihat mereka mempersendakan serta mengejek-ejek pemimpin negara seawal dari kemasukan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin. Ada hilaian ketawa dan bermula dari situ saya mendengar apa yang mereka perkatakan.
Apabila majlis mengumumkan kemasukan Perdana Menteri Dato’ Sri Najib Tun Razak ke dalam Balairong, mereka cukup berat hati hendak bangun berdiri. Sambil ketawa dan mengejek-ejek, saya mendengar Azmin Ali berkata, “bangun untuk Rosmah, Perdana Menteri Wanita Pertama Malaysia.” Tian Chua menyampuk sama dan menyebut-nyebut “Menteri Wanita” dan hilaian tawa berterusan.
Saya sangka ejekan-ejekan ini hanyalah untuk pemimpin politik sahaja, maklumlah mereka ini (pembangkang) memanglah seteru politik bagi PM. Saya boleh terima, kerana memang mereka saban hari pun berceramah mengejek dan menghina PM.
Alangkah terkejutnya saya ejekan dan gurauan mereka itu berterusan kepada TYT Negeri Melaka dan seterusnya kepada bentuk fizikal beberapa Sultan dan Raja yang masuk secara teratur ke dalam balairong Seri.
Menerusi TV plasma yang ditempatkan, mereka dapat melihat setiap Sultan masuk ke dalam Balairong.
Seolah-olah seperti kanak-kanak di sekolah, mereka mentertawakan penampilan dan fizikal beberapa Sultan. Saya tidak tergamak hendak menulis di sini kerana ia sama seperti menghina baginda semua.
Apabila Sultan Selangor masuk, Azmin yang paling kuat ketawa dan berperangai kebudak-budakan memanggil Tian Chua dan berkata, “Tangan jangan masuk poket….nanti dia marah.” Semua mereka ketawa termasuk Dr Siti Mariah Mahmud sambil Tian Chua terus memasukkan tangannya ke dalam poket seluarnya seolah-olah memberi isyarat, “i don’t care“.
Kemasukan Sultan Perak juga mencetuskan kata-kata biadap yang seterusnya mencetuskan deraian tawa mereka.
Hanya kemasukan Sultan Kelantan sahaja yang mereka puji dengan mengatakan, “Wah! Laju tuanku masuk. Segak dan tampan. Nik Aziz tak boleh kejar” sambil Khalid Samad senyum dengan bangga.
Saya cukup hairan. Mereka semua ini adalah sultan-sultan kita. Pegawai-pegawai kedutaan asing duduk dengan tertib tanpa bersuara dan jika perlu bercakap hanya berbisik sesama mereka. Begitu menghormati protokol dan adat istiadat. Tetapi, pemimpin pembangkang ini yang merupakan rakyat Malaysia dan bercita-cita besar memimpin negara satu hari nanti, bersikap biadap kepada Raja-raja Melayu. Sebagai Ahli Parlimen dan ADUN yang mengaku taat setia kepada Raja, sewajarnya perangai seperti ini dihindarkan.
Saya dapat melihat para hulubalang istana yang berdiri di tepi balairong bersebelahan mereka cukup terganggu dengan gelagat biadap kumpulan pemimpin pembangkang ini. Jika negara ini tiada undang-undang, ada kemungkinan lembing yang mereka pegang dirodok kepada mereka-mereka yang biadap ini.
Suasana kurang manis ini berterusan sehinggalah majlis bermula dengan rasminya dengan kemasukan Seri Paduka Baginda berdua ke Balairong Seri. Mujurlah selepas dari itu, majlis berlangsung dengan aman dan tenteram.
Tidak semua pemimpin pembangkang yang berperangai sedemikian. Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw misalannya, kelihatan cukup tertib, berdiam diri dan tidak menyertai gurauan-gurauan mereka yang lain malah tidak senyum pun mendengar kata-kata rakan-rakannya. Sikap dan tingkah lakunya di dalam balairong adalah terpuji.
Nasihat saya kepada Azmin Ali, Tian Chua dan angkatannya, jika menghadiri majlis rasmi, berperangailah sebagai manusia yang bertamadun. Janganlah terbawa dengan sikap murahan jalanan anda ke istana. Lihatlah di sekeling sebelum berkata-kata kerana apa yang dipertuturkan mencerminkan sikap dan jiwa anda. Sebagai rakyat, tunjukkanlah kesetiaan dan rasa hormat anda kepada Raja selaku tonggak negara.
Perkara ini tidak perlu saya nasihatkan pun sepatutnya kerana ia perkara asas yang sudah pun termaktub di dalam Rukunegara yang kanak-kanak sekolah pun arif tentangnya.
Semoga Allah SWT panjangkan umur Tuanku dan kekal negara aman dan Islam terus terbela di bawah payungan Tuanku.
Daulat Tuanku.
Dr Rahman Kadir - AIDC
AZMIN KURANG AJAR SEMASA PERTABALAN YANG DI-PERTUAN AGONG... AZMIN KURANG AJAR SEMASA PERTABALAN YANG DI-PERTUAN AGONG... Reviewed by Empayar Pemuda on 8:01 AM Rating: 5

116 comments:

  1. dasar anak haram....kalo jadi rusuhan lagi kaum-kaum ni puncanya...

    ReplyDelete
  2. BUllshit punyer orbg pollitik sampah ni !!!!

    ReplyDelete
  3. ketawa yang akan membawa celaka...kita sama2 lihat akan masa depan Si Tanggang Moden ini...

    ReplyDelete
  4. Monyet mmg mcm tu....akai xdak...

    ReplyDelete
  5. Salam Bro... Dah dasar binatang yang bernama beruk, monyet dan seumpamanya dengannya, mereka ini seperti kera kena belacan...yang pasti setiap perbuatan beruk-beruk ini ada dirakan oleh cctv didalam istana...kita tunggu pendedahan dan tindakan istana selanjutnya..kalau boleh gugurkan kerakyatannya...dan kalau boleh hantar sesalinan CCTV kepada kesemua Sultan. Sultan yang melantik mereka inikah balasannya.. tak sedar diriii..

    ReplyDelete
  6. Puak-puak ni memang haram jadah....haik ptuiiii....!

    ReplyDelete
  7. Puak2 ni pun mmg haram jadah!!!!!""""""

    ReplyDelete
  8. Jawapan atau counter attack yang mungkin juak PR ni katakan,

    Takde bukti, fitnah umno/bn semua ni.
    Kalau ada bukti pun tah2 mereka ni kata tak boleh guna, rakaman suara, video semua besi, tak boleh jadi saksi.

    ReplyDelete
  9. perbuatan mereka tidak melambangkan mereka tu pemimpin..mungkin kalau monyet kt hutan tu diberi akal oleh tuhan..monyet2 tu pun tak berperangai macam tu

    ReplyDelete
  10. saya pun berada disana,memang kurang hajar,lain kali bahagian istadat istana awal2 lagi tak payah nak jemput mereka ni..memeng tak ada adat!!

    ReplyDelete
  11. mngapa xbrtindak bila pngikut2 umno mngatalkan binatang kpd sultan trengganu. Pooooodaaaahhh laaaa. Main wayang boleh laaa

    ReplyDelete
  12. Buang negara jer hukuman yg setimpal buat mereka. Langsung tak menghormati adat kita. Mcm mana penyokong mereka boleh memilih mereka sebagai pemimpin mereka sendiri. Memalukan negara. Ya Allah...selamatkanlah tanah air kami ini.

    ReplyDelete
  13. memang dasar tak tahu di untung....ni melayu lupa asal usul...tak tahu mengenang jasa...

    ReplyDelete
  14. macam mana doktor ni buleh ada masa nak perhati secara detail....apa yg MP pembangkang buat....sedangkan dia dok depan...dan depa dok kot belakang dia....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apasal bodoh sangat bro?
      Tau baca ke xtau?kan doktor nie cakap berok2 tu duduk kt barisan belakang die...
      Benda simple pon xbole pikir patut la bole p sokong PR..
      Akai ada ka?
      Apa pon taboley..
      Bodooooo...

      Delete
  15. Kerajaan dan rakyat kena 'take note'. Mereka ini adalah jenis kurang ajar, walau dimana mereka berada akan begitulah sikap mereka. Lain kali jika ada majlis sila pastikan bahawa tidak ada senarai nama mereka. Rakyat negeri Selangor yang mengundi mereka patut insaf. Beginikah pemimpin yang mereka kehendaki.
    /// Dr. Rahman patut hantar kepada Utusan Malaysia biar semua rakyat Malaysia membacanya dan Sultan bertindak terhadap mereka. Biar nama mereka disenaraihitamkan.

    ReplyDelete
  16. Hoi..korang tak penat ke..makan daging manusia dari fitnah orang tiap2 hari..sebab tu lah..otak2 kuarng semua IQ rendah..buat fitnah..tak usul periksa..dah percaya dah..utsan meloya fitnah..percaya..TV3suku fitnah dah percaya..hari tu korang fitnah orang pasang bendera kat Kelanatn mati kene short eletrik orang PAS dan PKR..yang peling tu waktu arwah tu pasang bendera dacing..yg lagi pelik..blog pembangkang bagi baca Al Fatihah..blog korang fitnah..geng2 korang sendiri..apa nak jadi lah..Istigfar lah banyak2!!

    ReplyDelete
  17. YB AZMIN ALI= KOMUNIS

    ReplyDelete
  18. kdg2 tanpa disedari kita diperalatkan oleh manusia yg rapat dgn kita untuk menjatuhkan maruah bangsa sendiri ... kita mungkin mampu ketawa bersama dgn mereka kini tp akhirnya kita memerlukan bangsa dan yg seagama juga nanti ... kain kapan itu putih tiada warna lain yg diperlukan

    ReplyDelete
  19. hahhaa..pukimak la umno...ahli2 umno celaka sial nak mamposss...

    ReplyDelete
  20. Dr Tan Seng Giaw antara anggota pembangkang yang dihormati. Kata-kata dan ucapannya juga jarang menyinggung perasaan dan menggunakan perkataan yang tidak senonoj

    ReplyDelete
  21. Kalo di blog berwibawa, kita mungkin percayo. Di sini, neeehhh...jangan harap!

    ReplyDelete
  22. Ini lah orang yang nak jadi pemimpin suka negara mencarut, meyumpah. " Bapak borek anak rintik". Buat malu melayu je. Sepatutnya Melayu yang tunjukkan adat menghormati raja-raja kepada kaum lain. ini pula " Lebih kuah daripada sudu". Memang kurang ajar..

    ReplyDelete
  23. Hehe hampeh punya blog. Blogger mcm budak sekolah. Bagi bukti la, dokter.

    ReplyDelete
  24. hahaha...anonymous 9:36! ko keluar pun dari PUKI mama ko la...x payah sebut mcm ko mulia sangat. Kalau berani bagitau status sebenar ko... sya bukan ahli politik dan x sokong mana2 parti... biar sama2 kita tengok PUKI mama ko yg baik atau org lain hahaha....

    ReplyDelete
  25. yg create post ni.. profession doktor, mentality cleaner.. mengagongkan sangat manusia, tak kisah la sultan ker.. raja ker aper..

    ReplyDelete
  26. kalau lidah selalu menyebut nama Tuhan tak sebegini bahasa yang diluahkan. sebut islam melenting...hati macam dalam api...

    ReplyDelete
  27. kalau kutuk benda betul pon.kahkahkah.nak hormat pemimpin yang byk skandal?pemimpin yg duduk rumah harga berjuta?rakyat duduk rumah flat.macam sarang merpati.mana keadilannya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko duduk rumah flat seba b mak bapak hantar sekolah ko main, pstu melalak sebab jadi org bodo.. kah.kah

      Delete
  28. Kalau dah tak suka...macam2 korang buat fitnah,UMNO ni penipu,perompak no paling wahid kat dunia ni...sorylah aku tetap undi PR.

    ReplyDelete
  29. piraahh blog kaki2 lembu duk sewa kondo..camni lah otak IQ rendah..bab hujah tak tau..bab fitnah no Wahid!! korang punye pemimpin akhlak memang tinggi sebab tu duk melantak duit rakyat..macam mak bapa korang punya..duit lembu 250 juta korang pelesapa..duit 400 ribu korang pelesap buat majlis bertunang anak....duit 80 ribu lesap buat majlis hari jadi...siap order bergelen2 tong arak...kat rakyat ko bagi rm500 ja tu pun sebab nak dekat PRU!!Pirahh UMNO..korang kalu xde TV dah lama melingkup!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko sapu jugak 500 tu..

      Delete
    2. bukan rm500,rm50 pun dia org sapu juga,pembangkang kan kaum org2 yg kecewa

      Delete
    3. kami bukan org2 yg kecewa.korang la,sbb Selangor yg jadi pusat umno pun boleh kalah pru.ckp besar lagi..takabur..Tuhan tak suka.skrg ni bila dah terdesak,tak bole lawan hujah,upah samseng ganggu majlis orang.sape yg biadap?kita org Islam Melayu diajar supaya jgn sesekali rosakkan majlis org.apa korang nak jawab?ini fakta bukan auta..nak ngelak mcm mana lagi..aku nak tgk apa korang nak jawab..

      Delete
    4. Tu le pencacai umno. Tak pahan sistem demokrasi. Bangang melantun2. RM500 tu mmg patut rakyat amik sbb sejak memerintah pernah ke kjaan bagi angpow desperate camtu? Itu pun duit rakyat jugak,tok moyang kita semua ada bayar cukai...pemimpin semua dah kaya,apalah sangat RM500. Pencacai yg kecoh2 tu mungkin tak faham dasar. Aku tak peduli engkau Dr. atau Prof. Kalau dah banyak sangat makan duit haram,mmg hati pun x akan terbuka utk faham,as simple as sistem demokrasi. Setakat cerita,kualiti macam ni hari2 kami disogok di semua media kerajaan. Sudah2la...angkat lah benders putih beri laluan kpd parti lain pulak lah...menteri korang semua dah kaya 7 keturunan....

      Delete
    5. Bro...diaorang naik pun ngko dok miskin mcm skrg jgk.miskin tata susila..miskin adab..bgs lah..

      Delete
    6. ni dia ahli pr calon buntut anuar seterusnya, ckp mcm IQ tinggi. tapi habuk tarak...

      Delete
  30. Ntah betul ke idak cerita ni. Agama ingatkan klu org fasiq bawak khabar berita kene siasat dl, bukn bole main percaye je. yg pati, komen2 dok ngutuk, caci mereka 2 lah yg konpom dh jd biadap, pakat2 share dosa ngumpat k.

    ReplyDelete
  31. ni bukan setakat berita dari orang2 fasik..dah munafik dah pun!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entahlah, Saya doktor juga tapi komen macam nie saya tak sokong. Dulu saya unid PAS. Sekarang atas pagar. Tapi tengok pembangkang tak memerintah dah kurang ajar, saya mungkin nasihatkan keluarga saya pilih pemimpin yang berwibawa tak kira parti mana dan orang Islam yang berakhlak. Sedih tengok umat sekarang....

      Delete
    2. saya setuju dgn Dr. :)

      Delete
  32. apa2 hali pun kami ABU

    ReplyDelete
  33. Pembangkang bongok

    ReplyDelete
  34. teringat aku masa zaman sekolah dulu. bila time perhimpunan kat sekolah, barisan yang paling belakang sekali paling bising sebab budak2 nakal & jahat serta bermasalah dengan disiplin. bile baca blog ni, apa yg aku nampak kat sini ialah bukan disebabkan parti atau apa. ini disebabkan oleh masalah sikap diri sendiri. kalau nak kata taksub semua org pn taksub dengan parti masing2. apa yg aku nampak orang2 yg jenis mcmni mmang akan mcmni. dia berasa di zon selesa. bkn nk ckp apa la, mmang klau siapa2 yg berada di zon penentang dia akan berasa kuat, berkuasa & bermcm2 elemen negatif.

    ReplyDelete
  35. patut dihilang orang seperti ini(Azmin Ali) dari Malaysia,,, Sekurang2nya buang dilaut....

    ReplyDelete
  36. Wakil rakyat pembangkang di Selangor memang terkenal dengan kurang ajarnya,habis tu lain kali kalau ada majlis sebegini...jangan jemput mereka lagi...itu adalah balasan kpd sikap kurang ajar mereka...yg tukang mengata melayu ,yg tukang gelak ..cina....cantiklah..yg dicerca orang melayu,raja2 melayu...buat malu kaum...hai apalah nak jadi..dunia akhir zaman...

    ReplyDelete
  37. Ini perlakuan sewaktu upacara majlis resmi negara dan melibatkan ketua sebuah negara ..puak sial ni berkelakuan saperti anjing dan babi..(anjing pun tau menghormati tuannya)..bagaimana pula dengan perhimpunan bersih 3.0 yang diluluskan dicanang oleh puak sial ni akan dibuat secara aman..cuba lihat balik kebelakang sebelum ini pernah ke ada perhimpunan yang puak sial ni lakukan dibuat secara aman..

    Berkenaan dengan Azmin Ali..dia ni rupa je cam manusia tapi sebenarnya dia ni la anjing paling buruk..disebabkan mengejar kekayaan dan kuasa..bini dikongsi..mak sendiri dan keluargan dibuang..INI LAH PEMIMPIN PUJAAN MELAYU PAS DAN PKR..

    ReplyDelete
  38. Yang aku duk kejar kekayaaan puak2 korang je..dah ramapas Perak..kroni kau dapat projek highway..yg duk pelesap duit mas samapi 600 juta pun Tajuddin kroni God father korang!!

    ReplyDelete
  39. ada dua perkqara di sini yang saya lihat.. puak pemimpin pembangkang akan terus membangkang walau dalam keadaan yang hormat akan dijadikan dirinya tidak dihormati..
    di kalangan pembaca yang pro pembangkang pula terasa panas telinganya bila mengetahui pemimpinnya yang berkelakuan tidak senonoh ditegur lalu juga bersikap sama tanpa memikirkan bahawa teguran yang diberi oleh pengarang tadi adalah satu yang mulia dan bersikap adil. Inilah akibatnya kita tidak menggunakan daya pemikiran yang tinggi untuk memikirkan sesuatu isu.. dan secara langsung dari kata-katanya menunjukkan mereka (golongan PR) ini tidak minta untuk dihormati..
    Sepatutnya semua pemimpin tak kira membangkang atau tidak ada tatasusila yang mulia baru dihormati kawan dan lawan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju dgn pendapat tuan, dr pembacaan artikel ini pun dpt lihat penulis lebih kepada kecewa berbanding marah. Memuji AP pr yg lebih matang menunjukan maksud penulis yg lebih bersifat keperibadian seseorang berbanding kepartian. wallah..huallam.

      Delete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. AZMIN ALI MANA ADA MARUAH! MARUAH KELUARGA, ISTERI DAN ANAK PUN TAK DIBELA...... tian chua semamangnya mempunyai agenda sulit utk merosakan institusi MELAYU dan MALAYSIA. Khalil manusia gampang.......

    ReplyDelete
  42. Ape pun aku tetap ABAI.

    ReplyDelete
  43. ASAL BUKAN UMNO!

    ReplyDelete
  44. Doktor ni bagus sangat ler kot. Walaupun aku bukannya ahli politik mana-mana, tapi cara doktor ni cam spy bawaan BN. SB ker? hehehehe...watever pun cermin diri. Biasanya yang cakap camni adalah orang yang suka jaga tepi kain orang. Apa ke jadah jadi doktor sampai hal2 politik pun dia kena sampuk...Kalau betul hang tu doktor, hang tegurla...aku kira kalau setakat tulis dalam blog ni biasanya kerja baruah...hahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hopefully you get sick and komen banyak-banyak. Usually we doctor know our limit and rarely given nonsense comment like you. That why you can't be a doctor. take care of your health...

      Delete
  45. tak de otak..perangai macam budak2 dlm istana..patut lah pengikut pun macam beruk kena belacan..rupanya pemimpin mereka mengajar mcm mane nak jadi beruk..baru aku tau..hahaha..ABAI ( ASAL BUKAN ANuWAR IBRAHIM ) PUIIHHHH

    ReplyDelete
  46. Yanie's Beauty,

    bayangkan kalau kamu berada dalam dewan yang penuh tertib dan sopan, terdapat kawan2 kamu yang buat perangai macam beruk.. mungkin kamu toleh dan minta senyap jer kot.. nak ditegur rupanya guru-guru atau emak bapak kamu..
    dan bila sebut barua.. agak-agak pembaca macam kamu ni pun rasanya baruah kepada PR.. sebab cara gaya kamu komen dalam blog ni macam barua..
    hahahahaha...

    ReplyDelete
  47. Yanie's Beauty,

    Nampak sangat laa ko ni ikut jadi bangang..Doktor tu sebagai rakyat malaysia cuba memaparkan kisah sebenar apa yang berlaku..ini majlis resmi negara dan dihadiri oleh para diplomat asing dan wakil daripada kerajaan luar negara..dia sendiri malu dengan perlakuan sesetengah pemimpin di Malaysia ni..jadi dia mendedahkan perkara ini sebab bukan semua kita dapat menghadiri dan melihat peristiwa tersebut supaya kita sebagai pemilih dapat menilai siapa yang harus kita pilih untuk jadi pemimpin negara..BUKAN NYA MEMILIH ORANG YANG GILA KUASA DAN HARTA SEHINGGA SANGGUP KONGSI BINI DAN MEMBUANG MAK SERTA KELUARGA..KALAU YANIE'S BERBERAPAGAI CAMTU JUGAK TAK TAK LAA TAK GUNA BEAUTY KO..

    ReplyDelete
  48. KITA MEMANG PERLUKAN PEMBANGKANG
    TAPI BUKAN PEMBANGKANG YANG BODOH DAN BEDUL
    PEMBANGKANG KAT MALAYSIA NI PEMBANGKANG BANGANG
    TAK PROFESIONAL..PEMBANGANG AKAI NYA PANJANG SEJENGKAL...

    ReplyDelete
  49. Duk sibuk hal orang lain buat apa? kalau staff aku duk sibuk bercerita pasal politik or cerita yang tak tentu sahihnya, dah lama kena WARNING letter. Aku bayar gaji pekerja bukan duk nak layan internet tapi nak sumbangkan komitmen kepada syarikat..

    ReplyDelete
  50. azmin ali bini lu xmaw pajak ke haha...

    ReplyDelete
  51. macam ni lah saudara2 ku sekalian...jangan lah kita bertengkar dan menyalahkan sesuatu pihak,cuba letakkan diri kita didalam satu komuniti yang sama,walaupon berbeza fahaman politik,perbezaan fahaman politik bukan satu masalah kita semua....yg penting agama bangsa dan negara kita...cuba kita bincang kan apa masalah didalam parti kita...bukanya masalah individu yg ada dalam parti yang kita sokong...jangan lah kita mengatakan kan keburukkan seseorang hanya kerana kita mendengar dari mulut org lain tampa melihat dengan mata kepala kita sendiri,dan tanpa mendengar dengan telinga sendiri....kebanyakkan dari kita hanya mengetahui dari ceramah2 dan sumber2 it....org atas ketok gendang kita dibawah yang menari2...sedangkan org diatas itu lah yg mendapat kelebihan dr kita yg menari2....

    ReplyDelete
  52. Wajar pegawai istana dan raja-raja melayu membaca kisah benar ini dan sentiasa berhati-hati dengan penderhaka-penderhaka yang wujud dalam parti haram "Pakatan Rakyat"

    ReplyDelete
  53. Kalau macam ni lah sikap pekerja yang suka berleter dan kata mengata, lebih baik aku ambil pekerja professional dari Asia Pacific yang tak akan terlibat dalam politik dalam masa bekerja. Cuba lah ikut Politik negara maju, mereka OPEN berdasarkan Manifesto. Tiba election mereka mengundi. Tak perlu semua ni. Jika berterusan begini, ini akan mengurangkan produktiviti syarikat dan juga Public Relation sesama pekerja kalau berbeza fahaman politik. Apa nak jadi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go ahead if you think foreign worker are too good. I have a lot bad experience with foreign worker..... Good Luck

      Delete
  54. DAP komunis pun diorang ni sokong....angkatan ABU yg bakal jadi abu....

    ReplyDelete
  55. Aku percaya dan hampir yakin dengan pemimpin PR ni memang cerdik dan pandai,,tapi yang amat bodohnya adalah penyokong2nye...yang separuhnye memang tak ada otak langsung...tak kira apa pun baik buruk mesti sokong dan mesti bangkang...PR memang perlukan penyokongnya dikalangan yang bodoh2 senang nak kontrol minda...contoh kat tempat aku ni..Ya Allah..aku tak tahu nak kata apa memang bodoh la broo...tolonglaaa korang meemaaaaang bodoh tahap lubang jamban la...nasib korang la dilahirkan berotak tapi tak berakal..

    ReplyDelete
  56. dgn ibu sendiri pun derhaka, apatah lagi dgn orang lain, dah dasar penderhaka, pengkhianat...keturunan sikitol

    ReplyDelete
  57. YANIE BEAUTY,hang pun trigin nak bgi puki dan jubug kat puak2 celaka tu kot...atau hang dah biasa bagi..tu sebab hang suka sgt barua2 tu ejek2 org lain..atau pun hang ni ANAK HARAM?

    ReplyDelete
  58. AZMIN=laknat...PKR=gampang

    ReplyDelete
  59. patut admin amik gmbar video puak celaka ni cara curi2 jer.... leh wat upload kat youtube dan bhan bukti..

    ReplyDelete
  60. niat dan hasrat Dr Rahman Kadir AIDC berkongsi pengalaman akan suasana di majlis rasmi pertabalan DYMSPB Agong ke XIV telah membawa kepada penterjemahan yang berbeza-beza ..

    kenapa sampai begini jadi nya perilaku antara kita rakyat yg di katakan mempunyai budi dan bahasa yang mulia ..

    sama-sama kita renungkan .

    ReplyDelete
  61. Mmg dasar banjingan azmin dan puak PKR kaki jubur

    ReplyDelete
  62. Azmin ni dah kena sumpahan ibunya serta rakyat Malaysia yg menyampah padanya....

    ReplyDelete
  63. kalau betul perkogsian cerita.....kita sebagai rakyat rakyat kecil rupanya ditipu oleh ahli politik bercita-cita besar jadi pemimpin besar TETAPI berperangai seperti manusia yang tidak bertamadun. Kalau dalam majlis pun tak boleh menghormati protokol bersosial, macamana dan jadi pemimpin negara. Monyet pun kalau ditempatkan dalam kandang yang sama dengan monyet dari pelbagai hutan masih tahu menghormati monyet yang spesis yang sama tapi berbeza latar belakang. kasihan Malaysia. Dapat pemimpin tapi tak boleh guna akal.....memenag dia orang termasuk dalam kategori manusia yang tak berakal agaknya.

    ReplyDelete
  64. ni la bodohnya melayu.suka dan percaya sangat berita yang belum pasti benar.bodo melayu ni.ciba kalau dapat sesuatu cerita cuba selidik untuk kepastian dan kesasihan.kalau x pasti ketepikan.tak melayu kalau hilang bodohnya.

    ReplyDelete
  65. ade segelintir spesis beruk boleh diajar tapi siamang dan babi memang x bole didik dan diajar...
    so kena terima hakikat la bro...

    ReplyDelete
  66. Melayu Islam VS Melayu Islam....memalukan!

    ReplyDelete
  67. Sbb itu aku respect DAP. Mereka lebih bertamadun dan berfikiran jauh. PKR dgn PAS?... hmmm dua2 tu.... mcm pemimpin dorang kata... pandi kutty... berbalik pada diri sendiri.. PKR ni mmg parti samseng... tp x sedar diri dorang yang samseng. PAS pulak... aku dah ilang respect sbb Parti Ajaran Sesat... ramai sedara mara aku pemimpin kuat parti ajaran sesat nih... naik meluat aku tgk. tp sbb kan sedara... layan jer lahhh... layan makan kalau dorang buat majlis makan2...

    ReplyDelete
  68. Cuba para Sultan dan pemimpin negara yang mengaku Islam ini ambil muhasabah kendiri...nape ye????? Sb tu tanya sama pokok nape bergoyang..kan? Jika dah Islam tu...tunjukkanlah diri sebagai Muslim sejati..kan? Tambahan pula sbg tonggak agama di negara ni...jika tidak jgn jadi tonggak..jadi congkak je..kan?

    ReplyDelete
  69. ini lah contoh pengkhianat bangsa dan barua tanah melayu.klu ikut undang2 zaman Hang Tuah mangkuk ayun tu dah patut kena tikam..mayat seret keliling kg untuk jadikan pengajaran kat semua orang..belajar tinggi2,pangkat bukan main hebat tapi bodoh melampau sampai menjulang langit.sedar la wahai bangsa melayu malaysia...inikah tokoh y korang nak jd peneraju bangsa dan negara kita??aku anak melayu tapi klu mati boleh hidup balik semula pun aku tak akan ngaku mangkuk tu bangsa aku..

    ReplyDelete
  70. aku malas nak komen..tapi kalau PR perintah Malaysia..haram jadah huru hara punye kawan,jgn mimpi la bangang woiii..engkau org ingat org melayu duduk diam..hmmm yg lebai pun boleh jalan.

    ReplyDelete
  71. hahaha....macam baca citer dalam Variasari...cakap je pe pun terus ramai jer percaya... der..len kali bagi la bukti ke atau tahan le dorang ni sebagai menghina Sultan... jgn main tulis blog je Der... kalau nak tuli smacam ni baik BACA MUSTIKA...

    ReplyDelete
  72. Org dayus yg sanggup jual bini dan beberapa komunis yg x suka raja2 melayu MEMANG biadap, muka2 pengkianat negara ni mmg suka membodohkan pengikut mereka sendiri. Patutnya doktor maki jer depan org ramai, bagi depa malu. Org x der adap kena ajar cara x ader adap

    ReplyDelete
  73. Ape pemimpin2 PR tu tak main kroni la?? G mampos sama PR.kite boleh tgkla barisan kepimpinan PR tu sndiri mcm mne.terutamanya PKR & DAP..semua kroni pegang.BUTO PR!

    ReplyDelete
  74. memang PUK%*#@ di orang ni.....dgn emak sendiri pun dia derhaka,apa lagi dgn orang lain.

    ReplyDelete
  75. mohon share di blog saya..mari dedahkan perangai sebenar ahli politik PR ni
    http://penaanakborneo.blogspot.com/

    ReplyDelete
  76. Satu cara nak halau mereka dalah Undi BN PRU13. Daulat Tuanku!

    ReplyDelete
  77. Cerita karut marut.....ajaib kalau si pencerita dpt menceritakan mcm sebuah filem...semua dia tau termasuk pergerakan dan dialogue...jika benar skali pun ianya lebih baik dari melesapkan wang rakyat, rasuah, menipu,mengkambinghitamkan org lain sedangkan diri terbabit, memfitnah liwat kepada org lain ( mana si sepol tu skarang ?)......

    ReplyDelete
  78. bertuahlah pengundi yg mengundi pemimpin ni,semoga dapat dinilaikan semula,

    ReplyDelete
  79. Reformasi yg mengajar org jadi kurang ajar dan biadap..itu yang anda mahu?? Kita kurang pasti cerita sahih atau tidak, tetapi bila kita lihat sikap dan sifat yang begitu biadap dan kurang ajar azmin ali di Parlimen, kita pasti apa yang diceritakan ini tak mustahil berlaku. SOKONG TRANSFORMASI.

    ReplyDelete
  80. Andai kata nanti, selepas PRU13 BN MENANG. PR mesti tak puas hati..dan mungkin akan berlaku RUSUHAN besaran. Sebelum aku mati, aku akan pastikan 3 org ni mati dulu.. Anuar ibrahim, azmin ali dan adam adli. Korang tengok la nanti.

    ReplyDelete
  81. kerabat kerabat diraja seluruh negara masih ingat lagi apa ayng berlaku pada 1992-3 bagaimana raja raja dihina dan di keji tiap tiap hari terutama oleh media dan pemimpin UMporNO...

    ReplyDelete
  82. apa pon alasan, doctor is a rakyat jugk... nk suh tegor berok2 pakatan... berok mane tau ape2.. d tegor melenting xtntu psl... hehe...
    n by da way.., berok2 pakatan yg mentertawakan raja2 dmajlis istiadat bkenaan, patut lucut aje krakyatan.. mean mereka2 nei, mmg xlayak nk memartabatkan sistem beraja lam negara..

    ReplyDelete
  83. dorg semua nie mmg xpatut jadi pemimpin.. lebih baik jadi kuli batak... dorg ni mmg manusia biadap.. kurang ajar.. mcm mana nak jadi pemimpin malaysia kalu perangai mcm b***k...sedihhhhh!!!

    ReplyDelete
  84. tolong lah jgn kutuk2... AA, AI... mereka ini maksum, manusia pilihan tuhan. nanti masuk neraka korang... tak takut masuk neraka ke korang. LGE lagi lah... khalifah umar tuu... sahabat nabi... berdosa kutuk woiii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kah.kah.kah good one bro...

      Delete
  85. YB, tingkahlaku kena sentiasa dijaga, ramai org duk perhati...harap YB terima teguran i ni dgn positif dan terbuka....tq

    ReplyDelete
  86. bawa2 bersabar semua.. jangan disebabkan politik kita bergaduh sesama Islam.. Bahasa melambangkan agama dan bangsa.. Islam tak mengajar umatnya mencaci maki.. Ya Allah.. bacalah kembali komen2 anda semua.. komen2 ini bukan datangnya dari minda "BUDAK BAWAH UMUR" tetapi "ORANG-ORANG DEWASA" yang pastinya dah "BALIGH" dan faham baik dan buruk.. cuba beristighfar dan bawa mengucap... saudara2 sekalian.. janganlah kita terlalu taksub kepada sesuatu.. tetapi jangan pula kita lupa, Allah murka kepada hamba-Nya yang tidak taat kepada pemerintah selagi pemerintahnya tidak melanggar syariat-NYA.. yang sempurna hanyalah ALLAH, yang maksum NABI MUHAMMAD.. kita manusia biasa tak lari dari salah dan silap..

    ReplyDelete
  87. Politik politik la jgn terbawa2 smpi menghina raja dan sultan2 kita kan org yg beradab jgn smpi mengajar anak2 kita kurang ajar

    ReplyDelete
  88. Azmin Ali adalah manusia yang paling bahaya bagi orang Melayu,dia akan jual negara demi mentekadarah suku sakat dia,isteri dia biasa la.

    ReplyDelete
  89. Azmin Ali adalah manusia yang paling bahaya bagi orang Melayu,dia akan jual negara demi mentekadarah suku sakat dia,isteri dia biasa la.

    ReplyDelete
  90. Ada ubatnya nih...Kalao dia djemput ke mana2 majlis lain kali,jangan gelar YB tapi buat sasul,yg beruk,eh yg baghal,eh yg bebal,yg bodoh dan macam2 lagi yang...Kalao kurang ajar,boleh dajar tapi yang seperti senarai d atas,mmg tak terajar walaupun belajar.Mohon Sultan Selangor usir(buang negeri) je.Apa,akta kediaman terhad tak terpakai ke hina Sultan..?

    ReplyDelete
  91. saya di sini ingin menyuarakan rsa hati..tidak bermaksud nk defend mna2 parti politik..tp pg td sy baru dgr ceramah drp bekas pemimpin puak PKR..beliau telah berkongsi segala perancangan pihak pembangkang terutama DAP bg menghuru harakan negara kita..berdiri bulu roma n sedih sgt2 bila memikirkan klu la pihak pakatan yg memerintah negara kita nnt...diorang skg ni nk tawan PUTRAJAYA n menghapuskan org MELAYU dan ISLAM..bangkitlah wahai saudara/i ku..marilah kita bersatu demi mngekalkan keamanan n kesejahteraan kehidupan kite yg sedia ada skrg...

    ReplyDelete
  92. Si Azmin Tenggang ni..kalau mak sendiri pun dia buang dan derhaka dan bini sendiri pun dilacurkan..inikan pulak orang yg tiada kaitan darah dagingnya...

    ReplyDelete
  93. uish...lebih baik menghormati Raja-Raja dari jadi penyembah anwar.

    ReplyDelete
  94. perangai macam budak sekolah? hahaha...x payah mimpi nak jadi pemimpin negara la...jadi pengawas sekolah pun x layak! hahahahahah...

    ReplyDelete
  95. perangai seolah-olah seperti kanak-kanak di sekolah......kanak-kanak sekolah TADIKA kot...belum baligh dan belum mumaiyiz...hehehehe...nak ais krim la tu...

    ReplyDelete
  96. Alah xhormat najib ke xkisah ni at least hormat sultan....kan sultan tu ketua agama islam dimalaysia.....dan selagi ada sultanlah pr ke bn memerintah tu menunjuk kan sini tanah melayu......korang bertekak pun xguna jgk.....ape beza pemimpin korup dan org yg kurang ajar....dua2 pun sama je....pemimpin yg bermasalah....

    ReplyDelete
  97. biar kurang makan tapi jangan KURANG AJAR.

    kalau rakyat dah tak reti nak hormat sultan... apa akan jadi dengan istitusi raja-raja Melayu?

    aku pun bukan orang politik. tapi pelik bila membaca komen orang2 yang kononnya tak pro mana2 pihak tapi bercakap macam tak guna akal. korang nak bising pasal sultan duk dalam istana korang duk umah flat. nak suruh sultan duk rumah setinggan baru korang nak kata yang sultan tu adil ke? piiirah.. nak senang usaha la. belajar pandai2 kerja rajin2 baru bleh duk kondo. sendiri malas, dah tu nak salahkan orang lain. akai ada ka????

    ReplyDelete
  98. TAKSUBKAH KITA KEPADA MAKHLUK?

    apa nak diagungkan dan dipuja kepada jawatan PM, Menteri, Raja, Sultan, Pegawai itu dan ini jika tidak beriman sepenuhnya dengan ajaran Allah, bahkan tiada kewajipan taat jika ada yang penguasa beramal dengan amalan jahiliyyah?

    Firaun pegang jawatan raja, tapi dilaknat Allah.
    Haman berjawatan Perdana Menteri tapi dilaknat Allah.
    Qarun hartawan hebat yg bersekongkol denga Firaun juga dilaknat Allah
    Bal'am Barshisa ulamak hebat bani Israel bersekongkol dgn penguasa syirik & zalim tapi dilaknat Allah!

    jawatan bukan matlamat,.... TAPI usaha menegak yang "hak & adil" itu kemuncaknya!

    Kita HANYA sembah Allah, ikuti Rasul .... hargai pemimpin yang adil! ... Raja disanjung kerana iman, amal & adil... begitu juga PM, Menteri, Ketua dsb...

    ReplyDelete
  99. this is not about TAKSUB!!!
    this is about RESPECT!!!

    BAYANGKAN, sekumpulan sahabatmu yang diundang hadir ke majlis perkahwinan adik perempuanmu. Di saat kedua mempelai berjalan masuk dan duduk di pelamin, ada mulut-mulut gatal yang kononnya pengkritik bebas. Mereka duduk di meja hujung sambil mengeluarkan kata-kata kurang manis berkaitan majlis tersebut.

    "Teruknya pelamin!!"
    "Tak sepadan langsung. Beauty & the Beast"
    "APsal tak buat kat hotel? Panasla..."

    ...dan sebagainya....

    ReplyDelete
  100. setuju dengan anon April 18 2:57 AM

    Kalau hidup dah tak reti hormat orang.. baik berhenti jadi manusia.

    adakah hormat menghormati itu dikatakan TAKSUB??

    ReplyDelete
  101. Adakh melayu pembangkang pkr dan pas tak reti bahasa isyarat yg umno dh berulang kali nyatakan secara lisan atau bukan lisan?? Tak reti bahasa lagi??.. bukankh melayu kaum majoriti malaysia?? Kalau semua melayu bergabung mereka boleh menguasai segalanya dlm negara dari segi sosiologi dan ekonomi.itu yg kaum cina seperti tian chua,limkitsiang dan limguangeng takutkn,mereka takut orang melayu kuasai sepenuhnya ekonomi,susahlah mereka nanti.. melayu adalah majoriti,hakikat yg mereka takutkn.jadi senang cerita dorang hasut kaum melayu ikut perangai dorang,ada faham??tak faham lagi??dorang tu ikut ideologi komunis,dari dlu nak rampas tanah melayu.mana nak hormat raja melayuyg dorang anggap bazirkn duit mereka nak bayar elaun raja.. tak faham lagi??yang melayu pkr ka pas ka atau yg ngok jd ahli dap kena sedar kalau melayu bgabung tak kira apa bab sekalipun,agama ke,sosio ekonomi ker.. suma boleh asal muafakat.nak tindas kaum lain pun boleh asalkan niat k situ sebab korang majoriti.. tapi apa yg saya bukan melayu ni lihat orang melayu pbangkang tak pakai otak,suka bpecah sesama sendiri.aduhai kalau kaumku kaum mjoriti bnyak yg boleh dlakukan demi kemajuan bukan nak tegakkan fahaman politik masing2 yg cam bodoh..

    ReplyDelete

Popular

Powered by Blogger.