Tuesday, March 6, 2012


Daripada 1022 orang yang menjawab kaji selidik yang dibuat oleh Merdeka Centre hanya 54 % daripada responden atau 552 orang yang mahukan debat ini diteruskan..Adakah angka ini sudah cukup untuk Merdeka Centre menggunakan perkataan RAKYAT mahukan debat antara Najib dan Anwar diteruskan jika dibandingkan  13 juta pengundi berdaftar di Malaysia.

Nilai itu terlalu sedikit untuk mewakili kehendak rakyat..Bagaimana Anwar yang mewakili pakatan haram nak berdebat mengenai dasar dan polisi negara jika dasar dan polisi parti dalam pakatan haram pun sehingga kini masih belum boleh diselesaikan..PAS dengan dasarnya TAK BERAPA ISLAMnya..DAP dengan dasar sama ratanya dan anti Islam dan PKR puka dengan dasar Israelnya...

Mudah bagi Anwar untuk bedebat kerana dasar dan polisinya yang ditawarkan dalam buku jin-gay umpama buka cerita kanak-kanak..semua isi kandungannya baik-baik belaka dan menguntungkan rakyat tanpa perlu memikirkan bagaimana dan cara untuk melaksanakan..tulis tawar dulu..jadi atau tidak belakang kira..berbeza dengan kerajaan yang perlu memikirkan bagaimana perlaksanaan sesuatu dasar itu dan melaksanakannya supaya dasar dan polisi tersebut menguntungkan negara dan rakyat..

Bagi EP..buang masa saja sekiranya Najib berdebat dengan Anwar...kerana debat ini bukannya dapat menyelesaikan masalah dan menguntungkan rakyat...ianya hanya untuk kepentingan politik semata-mata...

Contohnya..Anwar boleh mempertikaikan Dasar dan Polisi Kerajaan kerana dasar dan polisi tersebut telah dilaksanakan..pastinya sesuatu Dasar dan polisi itu tidak sempurna..tetapi bagi Najib pula nak pertikaikan apa??pertikaikan sebuah buku kecil yang cukup untuk memuatkan semua dasar dan polisi negara..tak kelakar namanya..Kalau nak sentuh kerajaan negeri yang ditadbir oleh pakatan haram pun tak boleh...sebabnya setiap parti mempunyai dasar dan polisi masing-masing..Kedah lain, Pulau Pinang lain dan Kelantan lain...

Majoriti pengundi di Semenanjung Malaysia mahu melihat debat antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sepertimana yang dibuktikan melalui sebuah kaji selidik baru-baru ini.

Kaji selidik yang dijalankan oleh Merdeka Centre menunjukkan 54 peratus pengundi mahukan kedua-dua pemimpin berkenaan bertemu, dengan lebih separuh daripada generasi muda menyokong debat antara Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR) itu.

Sementara itu, hanya 39 peratus masyarakat Melayu - yang merupakan kumpulan majoriti pengundi  - berusia 60 tahun ke atas mahukan Najib menewaskan Anwar.

"Terdapat juga pihak yang mempertikaikan tindakan debat itu bukan 'satu keperluan' dan bukan 'sebahagian daripada budaya kita', hasil kaji selidik berkenaan menyatakan debat itu akan menyaksikan 62 peratus pengundi akan mengubah fikiran bagi mereka yang belum membuat keputusan parti mana yang harus dipilih, menyokong debat berkenaan," kata kenyataan yang dikeluarkan Merdeka Centre hari ini.

Daripada 1.022 pengundi berdaftar bagi kaji selidik nerkenaan yang dibuat antara 10 dan 23 Febuari, 59 peratus merupakan bangsa Melayu, 32 peratus Cina, dan sembilan peratus berbangsa India.

18 comments:

Anonymous said...

sapa yang buat penyelidikan ni...kementerian penerangan?????boleh percaya ker.....kalau dua taiko ni nak berdebat aku confirm satu dunia akan nak tengok....bukannya kami rugi apa -apa pun.tengok movie kat panggung wayang tiap tiap minggu tu lagi rugi...pergi jomheboh lagi rugi...ni setakat tengok tv 2jam...free of charge..apa la sgt...teruskan aje debat ni....banyak cengkadak betul la kerajaan ni....sesibuk OBAMA tu boleh jugak berdebat dgn lawan dia...najib lagi sibuk dari obama ke?

Anonymous said...

Najib sibyl nk bg bantuan kt cina"......tgk ari ni budak melayu yg perform main badminton tk dipilih main all England...cina yg tak pandai main dipilih...sian alif..yg pilih cina ...mati idup balik tk nk melayu..najib sekor ni sibyl mentuhan kn cina...dia lupa undo melayu buat dia dok atas...tk kn tk kaya lg

Anonymous said...

ANWAR TAK LAYAK LANGSUNG BERDEBAT DENGAN NAJIB....TAK LAYAK LANGSUNG!!! JAUH API DARI PANGGANG......HANYA MEMBUANG MASA....ANWAR BUKAN BUAT KERJA APA PUN HANYA MEMECAH BELAHKAN RAKYAT. NAJIB SUSAH PAYAH BUAT KERJA NANTI SI NUAR YANG DAPAT POPULARITI SEBAB DIA HANYA PANDAI MEMBANGKANG.

Anonymous said...

aku dari sejak lahir sampai dah tua sekarang tak percaya langsung bab kaji selidik ni.

hangkedee said...

Lembu dan sapi siapa bagus, siapa dahulu siapa di belakang?

Anonymous said...

anon 10;46 kenapa nak politik kan pasal sukan...kan badminton tu ada badan sendiri yang jaga...ini pun jadi point salahkan najib ke?

anon 10;38 lain kali buat fakta tu bebetul la sikit. obama tu berdebat bila dia dah jadi presiden us ke sebelum...jangan lah dok membeza kan malaysia dengan us tu. US tu kalau lynas dorang takder masalah korang tu kalau lynas banyak sangat songeh nye tapi tetap nak pakai balckbery hd televesion ipad...cakap lebih HIJAU tapi kelakuan semua kasi hancur HIJAU....

bikin malu pejuang alam sekitar je.

Anonymous said...

Kat blog ni pun dah ada anjing2 upahan menyalak...betul juga...klu x menyalak..takut tuannya marah psl dh bayar...

Anonymous said...

itu kajian jika p tanya sorang demi sorang itu persetujan

Tun Teja said...

1) It is disgusting to watch a dog shit looking man competing his breath with a shiny-gold looking man.
2) It is abhorable to see a bisexual predator conversing with a straight and honest man.
3) It is foolish to compare a piece of dog shit with a piece of shiny-gold diamond.
4) It is unthinkable to view a conversation between a financially unintelligent politician with a fully financial capable prime minister.
5) It is a waste of time to listen to a discussion between a low educated politician with a high flier UK educated politician.
6) It is infuriating to see a slanderous, loafer enigmatic jargons English user talking with a politely linguistic skill English speaker.

The persons who want to see the discussion between anwar and PM Najib only wishes to satisfy their desire to relish an excitement like a wrestling sport..!
These persons are low-minded society..!

CIFUT said...

Termasuk aku jadi 471 yg x setuju.
Dari buang masa 2 jam PM berdebat dgn org yg 'rumah tangga sndri pun tak terurus' lebih baik PM turun Selangor tengok masalah sampah, jalan berlobang, lesen peniaga uptown, sewa tinggi kt kompleks pkns, rumah urut, curik pasir dll.
Bukan apa... masalah2 'KECIK' mcm ni pun kerajaan PKR skrg tak boleh nak selesaikan, jadi terpaksalah PM dtg tolong.

hangkedee said...

Tak ada faedah .cepat cepat bubar Parlemen.kita tenguk siapa Pemerintah.jangan buang masa.

Khatib Koyan said...

Orang dah tak ada modal nak melalak dan klentong rakyat tentulah nak cari talian hayat.

Itulah peluru yang tinggal pun. Mula saja buka mulut bersembur2lah keluar lior dan angin.

Suluh muka sendiri dulu. Cabaran demi cabaran untuk menyaman mereka2 yang dikatakan menfitnahnya pun sampai sekarang masih membisu.

Kenapa takut pada cabaran yang telah sekian kali yang dilontarkan namun masih diam membisu.

Selesaikan sumpah, samanlah mereka2 yang dahulunya sehaluan denganya rakyat nak tahu perkara sebenar.

Sudahlah tak buat apa untuk rakyat dan negara balik2 nak debat. Apa, ingat macam budak2kah.

Buatlah perangai orang tua, guna akai bukan tak cukup akai.

Patutlah selama ni dok himpun orang2 yang tak cukup akai melalak sana melalak sini.

Meroyan ka orang ni. Apa faedah pun tak ada. Kalau setakat ceramah tapi tak buat kerja untuk rakyat baik tak usah jadi Wakil.

Pak anak sama saja. Tahap akai cukup2 makan saja.

Anonymous said...

Not worth doing a debate! It's only rhetoric, best leaders show their leadership through actions. In this case I support our PM.

Anonymous said...

DEBAT ... MANA BERANI ... KERAJAAN YANG KORUP TAK KAN BERANI BERDEBAT ... KERAJAAN YANG BUSUK TAK KAN BERANI NAK BUKA MULUT ... TUNGGU DALAN LIHAT LAH..BANYAK DIA PUNYA ALASAN...TUAN/PUAN/DATO./TANSRI/ TAK KAN JADI DEBAT TU...CAYA LAH..NAJIB YANG HIDUP PENUH DENGAN SCANDAL/FLIP-FLOP NAK BUKA MULUT..SORRY. DIA BUKA MULUT JE KENA BATANG HIDUNG, CAM NE NAK DEBAT. SORRY GUA TAK RASPECT DAN TIADA APA YANG BOLEH DIBANGGAKAN NGAN PM SORANG INI. SELAIN SCANDAL..SCANDAL..SCANDAL..PM SCANDAL.

worldLORD said...

Debat dgn si Aljuburi yang berkelulusan cukup cukup makan tu...membuang masa....pengkhianat bangsa yang menganggap diri superb tetapi sebaliknya...bangsat....yang tidak langsung menyumbang apa apa untuk negara...

Anonymous said...

aku nak dia orang berdebat. nampak berilmu sikit. ini mengutuk kat belakang aje. kokok berderai derai, ekor gelumang macam2 skandal.Be positiive lah. Macai-macai pun kena opened minded sikit. jangan sokong membuta tuli eje. jangan mudah kena beli. bayar sikit mulalah melompat. kita mahukan PM dan kerajaan yang terbaik untuk anak cucu kita nanti. Kerajaan boleh ditukar-tukar, negara kita tetap Malaysia.

Anonymous said...

Dua dua bullshit. x boleh percaya. satu dgn Skandal al juburi dan al pelacuri. satu lgi mcm kerbau di tarik hidung oleh isteri yg boros guna duit rakyat. dua dua hampeh...

7hatibumi said...

debat harus di teruskan antara Anuar dan Najib kerana ianya membabitkan rakyat...yg ada di Malaysia..Rakyat nak telus dari kerajaan..bukan nya berselindung dibelakang skandal-skandal,masalah peribadi seseorang,projek-projek yg di katakan memberi peluang pekerjaan wang sogokan kepada rakyat....DEBAT HARUS DI TERUSKAN.BIARLAH NAJIB SENDIRI YG BREI KOMEN BUKANNYA ORG BAWAHAN...RAKYAT NAK YG TELUS DARI KERAJAAN......

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.