Sunday, March 25, 2012



Hambali Abdul Latiff - Naib Presiden PKR N Surendran ini memang KURANG AJAR dan BERLAGAK TAHU ilmu kewartawanan apabila menuduh Utusan Malaysia mengamalkan ‘kewartawanan yang menjijikkan’.

Saya tidak boleh menerima penghinaan seperti ini walaupun saya bukan kerja atau warga Utusan Malaysia.

Saya tidak tahu warga Utusan Malaysia sama ada mereka boleh menelan kata-kata pedih dan pahit ini. Ia suatu penghinaan bukan sahaja kepada profesyen kewartawanan tetapi juga peribadi akhbar itu sendiri.

‘Kewartawanan yang menjijikan’ bukan tuduhan tetapi suatu kenyataan yang keluar dari mulut pemimpin tinggi PKR ini sangat MENGHINA dan MENJIJIKKAN (pinjam kata-kata Surendran).

Apapun, Surendran dan Datuk Seri Anwar Ibrahim jangan nak pusing, auta atau ‘belit’! Yang penting jawab tuduhan senator Datuk S Nallakarupan itu.

Walau ‘belit’ sepanjang atau sebesar mana pun, yang penting rakyat Malaysia nak tahu benarkah tuduhan terhadap Anwar oleh bekas rakan Anwar selama 30 tahun itu.

Cara Surendran, pengamal undang-undang bercakap memang menggambarkan beliau seorang yang cetek mengenai dunia kewartawanan.

Selain itu perangai pemimpin PKR ini jelas bersifat ‘cauvinis terhadap akhbar Melayu ini’!

OKlah, Anwar memulakan tindakan undang-undang dengan menghantar notis tuntutan sebanyak RM100 juta kepada kerana mendakwanya seorang biseksual dan tidak memimpin pembangkang.

Tetapi kenapa mahu kaitkan Utusan Malaysia?

Lebih buruk tuduhan Surendran ialah mengatakan ‘akhbar milik Umno’ itu jelas bersifat dusta, bermotif politik dan mencerminkan “kewartawanan yang menjijikkan“.

Dalam kenyataannya semalam, Surendran berkata, laporan itu sekali gus menzahirkan wajah sebenar Umno dan melekehkan retorik perdana menteri terhadap agenda kesederhanaan dan perubahan. “Ketidakjujuran dan ketidakadilan dalam laporan melibatkan isu politik adalah kebiasaan buat media yang dikawal oleh BN,” katanya.

Sedangkan laporan atau pemberitaan oleh Utusan Malaysia adalah straight forward reporting apabila memetik kata-kata Nalla pada sidang akhbar di pejabat Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) di Kuala Lumpur, kelmarin.

Saya ulangi, pada sidang media, bukan pungut berita daripada cakap-cakap atau spin giler seperti yang sering dilakukan oleh pemimpin PKR.

Atau Surendran hanya mengiktiraf laporan oleh Wall Street Journal atau Jerusalem Post sahaja? Akhbar Melayu di Malaysia ini semuanya tidak betul?

Utusan Malaysia tidak memutar ‘belit’ pun kenyataan Nalla yang secara terbuka mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai seorang biseksual berdasarkan pengalamannya yang pernah berkawan baik selama 30 tahun dengan Ketua Pembangkang itu sebelum ini.

Malah, Utusan Malaysia memetik apa yang diucapkan oleh Nalla (bukan komentar, ulasan, analisis atau sebagainya sama ada dalam bentuk rencana atau analisis. Tidak salah dan tidak melanggar etika kewartawanan pun.

Malah apabila Nalla mengatakan kecenderungan Anwar sebagai seorang biseksual bukan lagi rahsia dan mendakwa “beliau sendiri pernah melihat Ketua Pembangkang itu melakukan aksi seks sama ada bersama lelaki atau wanita” ia bukan sengaja diada-adakan oleh Utusan Malaysia.’

Ini semua cakap Nalla…malah Nalla secara sinis meminta Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat supaya mengeluarkan fatwa membenarkan individu biseksual menjadi Ketua Pembangkang.

Kata Nalla lagi : “Dahulu pekerja Magnum (Corporation) yang lelaki Anwar ada simpan dan Anwar juga pernah bawa isteri orang. Saya bersedia untuk mendedahkan kesemua nama mereka di mahkamah.”

Pendedahan kelmarin merupakan siri kritikan terbaru terhadap Anwar yang pernah menjadi rakan permainan tenis beliau.

Dalam notis yang dihantar kepada Utusan Malaysia yang menyiarkan laporan itu, Anwar juga menuntut permohonan maaf dan penarikan balik kenyataan itu. “Tindakan ini diambil demi kepentingan awam dan demi memastikan pelaporan media membabitkan isu awam dilakukan secara adil dan jujur,” kata Surendran.

Kepentingan awam?

Habis yang diminta oleh Nalla itu apa? Bukan kepentingan awam? Anwar perlu jawab secara jujur… jangan tuntut orang supaya adil dan jujur sedangkan kita sendiri apakah kita jujur dan mahu menjawab secara terbuka tuduhan Nalla itu?

Tak guna berbahas panjang. Saya cadangkan Utusan Malaysia siarkan sepenuhnya transkrip sidang media Nalla itu.

Tujuannya ia bukan direka-reka untuk ‘belit’. Selain itu agar pemimpin PKR yang BAHLOL boleh membacanya dan bukan Utusan Malaysia sengaja mahu mem’belit-belit’ berita itu!

6 comments:

Bukan kerana name said...

Ya,,,knpa perlu slahkan utusan...sebab utusan sebenarnya menjadi tali barut UMNO...utusan sebenarnya telah dijerut oleh UMNO...sebab itu sya menyeru agar kita semua bangkit Untuk membebaskan Utsuan...pasti orang2 lame dalam Utusan seperti Usman Awang dan A.Samad Said akan bangkit memberikan sokongan...InsyaAllah..

Anonymous said...

Jgn le kerana sesuatu laporan itu tidak menyebelahi kita, kita anggap laporan itu tak betul, dusta, fitnah dan sebagainya... Baca dengan minda terbuka dan rasional. Jadilah pembaca yg professional.

Anonymous said...

biasalah bro,bagi mereka Roket,Haramkah,Suara Keadilan sahaja yang tak buat berita fitnah.Orang gila mana mengaku dia gila.Hidup Utusan......

Anonymous said...

aku heranlah apasal Harakah banayk betul iklan obat kuat....org PAS tak kuat ker? hahaha

Anonymous said...

Wahai Bukan kerana name,

Bila berita tu tak meyebelahi ko, ada jer dalil ko..cuba ko tgk harakah, keldai dailly dan MI, brp bayak fitnah dia buat. ko selamba jer tak bising..lagipun berita dalam Utusan tu memang kelaur dari mulut Nalla..ada video lagi..apa nak bising2? semoga ko bangun tgh malam dan berfikir dhn tenang apa yg anwar, DAP telah lakukan selama ini

Anonymous said...

halo bukan kerana nama..... ko ni ingusan lagi banyak banyak buat kajian jangan cepat melenting akbar PR kalau ada 100 muka 80 muka fitnah 20 muka iklan ubat kuat dan skim cepat kaya

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.