Thursday, February 9, 2012



Pergaduhan di antara pekerja Melayu KFC dan seorang pelanggan bangsa Cina di I-City menjadi satu isu yang sangat besar.

Yang terbaru ialah penafian lelaki Cina tersebut yang mendakwa tidak bersalah dan tidak mengeluarkan sebarang ayat provokasi hingga menyebabkan pergaduhan tersebut. Jangan harapla cina rasis ni nakmengaku apa yang dia kata...


Di bawah adalah video rakaman pergaduhan yang berlaku di KFC I-City.


video : Pergaduhan di KFC I-City

Hampir 500,000 viewers telah menonton video tersebut.

Betulkah pergaduhan tersebut tidak disebabkan oleh pelanggan bangsa Cina itu?

Rakan blogger politik Media Permatang Pauh telah sempat printscreen beberapa komentar di dalam video tersebut sebelum dibuang oleh administrator video tersebut. Klik Sini

Di antara komentar itu ialah pengakuan mereka yang berada di tempat kejadian. Yang memulakannya ialah lelaki Cina tersebut dengan memaki mengeluarkan kata-kata kesat dan sungguh menyakitkan hati, kata mereka.

Di bawah adalah pengakuan mereka :



Walaubagaimana pun, kita tidak tahu kesahihan komentar tersebut. Kesahihannya amat perlu supaya tidak mengeruhkan lagi kejadian tersebut.

Malah, jika pelanggan Cina itu mengadakan sidang akhbar, maka, pekerja Melayu KFC itu juga berhak untuk membersihkan nama beliau dan KFC.

Pelanggan menunggu lama dan kemudian menuntut pengurusan meminta dan tiada maki hamun atau provokasi (seperti yang didakwa oleh pelanggan Cina itu). Dan tiba-tiba pekerja Melayu itu mencarut memaki hamun balik pelanggan itu.

Kata mudah, pelanggan itu sungguh tertib sopan santun (seperti dakwaan lelaki Cina itu) mahu pengurusan meminta maaf dan dimaki hamun oleh pekerja KFC itu! Logikkah?

Tentu tidak masuk akal! Seterusnya

44 comments:

amlek said...

nak kena budak cina nie..kalo aku pn mmg aku belasah kuang ajar..

Anonymous said...

allo mr Danny! sedap tak makan penendang..?

Anonymous said...

Takde maknanyalah cina nak bersopan santun.Memang hanjenglah dah maki hamun orang kendian tak ngaku.Tak masuk akallah tiba2 budak2 yg keje bahagian dapur boleh keluar nak pukul lahanat tu tak tentu pasal kalau cibai tu tak provoke kow2.

Memang dasar cina,dah berak tengah jalan tak mengaku

Anonymous said...

berani ke nak bawak kes ini kemahkamah?
kalo tak cukup dengan saksi2 ... jangan lupa setiap counter KFC memang ada CCTV !
mau tengok peguam PR mana yang berani ...

Anonymous said...

Kalau diorang nak boikot tak nak makan KFC lagi baguih... aku sokong...

Anonymous said...

Chinese where got manners? Never have manners, like gangster got la. Nowadays, the Chinese Women are worse than the men. Sepatutny semua budak KFC tu belasah budak celaka tu. Dia nak tunjuk hero depan girlfriend murahan dia.

Anonymous said...

memang padan muka dia....kurang ajar punya customer. dia orang bukan ada belajar adab.

Anonymous said...

mmg patut pun bagi penendang si lahanat anjing ni... klu aku ada pun aku bg semangkuk dua... x payah la ko berdalih wahai si sepet BABI... x kn lah pekerja tue x pasal2 kuar terajang ko sampai mampus klu x sbb ko maki orang melayu dulu..mereka pun hormat customer la...haram jadah punya cina

Anonymous said...

Cina dap
Sepak je bg tegolek

Anonymous said...

What do expect? they're chinese. Lying, denying, impatient and especially rude are their natural attitude. This moron and his wife thinks they can deny the video cuz it only captured the kfc staff assaulting them, but he was so stupid not to think that there are a lot of witnesses and this case may go towards alibi defense and it is valid to accuse this moron. Anyway, chinese deserve not to be respect cuz they're the most annoyed maggots on earth, even the west said that.

Anonymous said...

Cina sedap oooooo

Anonymous said...

bila aku nampak cina, aku nampak pelacur, see begitu aku pandang rendah pada mereka. hahaha

Anonymous said...

tiap 2 cina yang kurang ajar ,bagi penendang macam tu ,sifat bangsa ini memamg kurang ajar dan perlu diajar.tendang lagi sampai dai orang takut.

Anonymous said...

Sdr Sdr Empayar Pemuda

saya mohon Izin saya masuk.

Hari ini Jumaat,sebelah petang ,ada rakyat yang fasih bahasa Mandarin telah murah hati membeli surat khabar vernakular Oriental Daily dan di edarkan percuma di sebuah Pasaraya TS, di Selangor.

Nampak 3 halaman ada berita gambar serta ulasan.

Ada rakyat Malaysia yang nampak bunga bunga api, telah mengambil kesempatan curah minyak.

sesiapa yang fasih, sila baca dan ulas.
apa pun semua blogger Alif Ba Ta wajib Pantau rapi.
arjuna waspada
changkat lobak.

adipatigusti said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

kalau budak2 tu dibuang kerja oleh KFC, aku akan boikot KFC.

Anonymous said...

Harap KFC akan memberi keputusan terbaik dan adil.

Jangang buang pekerja semata-mata nak "sedapkan hati" orang/ kaum yang kurang ajar, walaupun bergelar "pelanggan".

Setiap manusia, Hamba Allah, ada maruah diri; tidak wajar dimaki dan di provokasi sewenang-wenangnya oleh mana-mana manusai yang lain.

Pengurusan KFC kena ingat, sekiranya MARUAH kita sebagai manusia dicabar dan di pijak-pijak se suka hati, oleh se seorang yang lain, walaupun di panggil "pelanggan", si PEKERJA itu mesti dipelihara haknya juga.

KFC mesti adil, lebih-lebih lagi KFC ini diterajui oleh PENGURUSAN BERUGAMA ISLAM.

Dr nshinah.bangi

Anonymous said...

mesti ada bantuan dari NGO atau parti politik seperti perkasa. Jgn dibiarkan bdk tersebut keseorangan.

Anonymous said...

Sebenarnya cerita ni mudah.Lihat fakta-fakta di bawah dan fikir secara rasional.

1. Ada ke pekerja KFC di mana-mana dalam Malaysia yg pernah serang pelanggan? Tak pernahkan, kalau si anjing tu diserang sudah tentu anjing tu kutuk budak Melayu itu.

2. si anjing cakap dia beli kupon yang tarikh luput keesokkan harinya. dan anjing tu dtg pada pukul 10.15 mlm. Bila org cakap dah tak ada (aku anggap kfc tutup pukul 10.30 atau 11 mlm). sudah tentu anjing tu menyalak.

Jadi fakta membuktikan bahawa anjing tu terdesak nak gunakan kuponnya , kalau tak dapat tentu rugi, cara yg paling senang, hina pekerja kfc tersebut.

Anonymous said...

that chinese ah, that danny got no manners at all!

Anonymous said...

Alhamdulilah ...dapat ko KFC kaki....

Anonymous said...

)(*&^%$#@

Anonymous said...

nasib baik aku xde kt c 2..klu ade aku dh koyak2 kn je mulutnye 2 ..HARAM BABI SIAL...ANAK HARAM PUNYE CINA..klu berani dgn melayu mari la try..HARAM SIAL BABI CELAKA pnye CINA...HARAP KUASA MELAYU KEKAL

Anonymous said...

depan BETINA PELACUR BERANI la...

Anonymous said...

kalau le aku ada situ, jgn harap cinaPIG tu sume boleh kuar dari premis tu.pijak kasi lunyai.parang pelir dia, goreng kasi dia mkn.dasar cina tak sedar dek untung.merempat kat sini,dah besar kepala.babi nye cina.sama stendet la lu dgn china doll.

Anonymous said...

sedapnya kfc hingga menjilat kaki..nak makan kfc sampai sanggup kena penendang..

lihat cina ingat pelacur.
lihat cina ingat judi.
lihat cina ingat babi.
lihat cina ingat kfc.
lihat cina ingat kangkang eli.
lihat cina ingat DAP(dog and pig).
sapa bolih tambah silakan.

Anonymous said...

ambik ko kena penendang..harap benda ni jadi pengajaran kat depa,,ingat lu kaya lu boleh maki hamun org??cibai lu,,

Anonymous said...

baru ampa tau kan mcm mana penendang anak anto....kalo x sampai bila pun ampa dok lapaq penendang anak melayu ,so lani ada bran lagi nk kacau anak melayu mai la kalo nk rasa kesedapan safety boots.....

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

SYABAS ADIK HERO PEKERJA KFC....INI DIA BAKAL PEMIMPIN SEJATI MELAYU, PANTANG MENGALAH PANTANG BERUNDUR.....TERUSKAN SEMANGAT INGAT ANDA TIDAK KESEORANGAN.......AJAR MEREKA YANG KURANG AJAR JANGAN LUPE LEPAS NI SIGN JADI MEMBER JATI.........

Anonymous said...

gigil kaki aku tengok cina ni...nasib baik lah aku tak ada kat situ...silap2 kaki aku yg sampai dulu kat muka cina babi tu..

Anonymous said...

kalau tak ada pasal...tak da sebab orang mau pukul sama luuuuuu... sendiri mau fikir la

Anonymous said...

kita sudah hidup lama loo ini negeri..kita sudah tau perangai cinaaa... tapi bukan semua cina kurang hajar macam ni ooo..ramai juga cina yg baik -baik terutama cina ahli MCA. cina ahli MCA orangnyalemah lembut, mesra dan baik bukan macam cina DAP..asyik chauvinist dan mau cari gaduh saja..racist sangat

Anonymous said...

yelah...bukannye sume cina jahat dan teruk...

Melayu Raya said...

Bravo bro...keja jual ayam goreng..tapi..sekali sekala kena tunjuk sifat ayam jantan..pantang dihina!!!

Anonymous said...

nasib ko baik dapat 1 kaki...klu 3 - 4 kaki koyak jugak muka dier...klu ayam kfc da abih,pergi la tempat lain....beratus-ratus cawangan kfc dalam MALAYSIA nih...lagipun orang cina kan bolek makan babi....

halim said...

mana pegi perkasa,pekida,persatuan melayu,umno?wei!!!budak melayu ni kena tolong!!

Anonymous said...

masih tk puas hati..pasal yg lain tgk je..? patut semua kena join balun apek tu biar lunyai malaun tu

Anonymous said...

cina pukimak kat msia ni jangan bagi muka alls, ramai yg kurang ajak dgn melayu...cakap lebih je balun terus...

Anonymous said...

kekadang serba salah jadinyer..x yah harap la pekida tu..parti2 politik yg ada..semua dah pijak bangsa sendiri..dak2 pekida pun jd bonzer club cina..apa cer?? bangsa melayu gak yg bg cina ni kaya pastu sekarang makin kurang ajar..tp aku tetap tabik kat mamat tu..bangsa melayu kena kuat n maju..

Anonymous said...

Cina pelanggan tu yg kuang ajo bkn pekerja KFC kalau mcm tuh...Mana-mana bangsa pun kalau dihina dan dimaki tak tentu pasal tentu bertindak balas...mustahil tiada provokasi krn sebagai pekrja KFC dia tentu sentiasa sedar pelanggan adalah sentiasa benar tapi kalau dh kena provok siapa boleh tahan...

Anonymous said...

yang kurang ajar patut diajar secukupnya sama je dgn budak sekolah tahun 3 yang berdemo tu,mak bapak diorang takde masa nak ajar,jadi........sebelum lebih kurang ajar....kita ajar k

Anonymous said...

Patut la kalau orang semenanjung datang ke Sabah/ Sarawak, mereka sangat terkejut tengok keharmonian di sana.. Di semenanjung sangatlah racist, maki hamun kaum lain. di sabah/ sarawak dah lama dah mengamalkan 1 Malaysia, tapi di semenanjung baru nak melaungkan slogan 1 malaysia?

Anonymous said...

kalo cina je, babi. kalo non-muslim je, babi. sebab tu la x pernah aman2, asyik racist je... tak semua cina ni jahat tau, kawan saya di sarawak/ sabah yang cina ok je mereka. ada juga yang tak makan babi dan ada juga melayu yang makan babi. Jadi, jangan salahkan satu kaum tu kerana kesilapan seorang....

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.