Saturday, February 11, 2012


Insiden pergaduhan di KFC-iCity menyerlahkan buat kesekian kalinya siapakah rasis sebenar di Malaysia.Ianya bermula dengan seorang pelanggan berbangsa Cina yang tidak berpuas hati telah memaki hamun dengan kata-kata berbaur rasis terhadap seorang pekerja Melayu. Pekerja Melayu yang merasa terhina menjadi hilang sabar lalu memukul pelanggan tersebut.

Pelanggan yang dipukul membuat laporan polis dan kemudiannya bersama-sama DAP membuat sidang akhbar menafikan mengeluarkan kata-kata berbaur rasis.

Soalnya, jika sipelanggan berkata benar, kenapakah dia perlu membabitkan DAP dalam kes ini?

Melainkan dia telah benar-benar menghina pekerja tersebut dengan kata-kata berbaur rasis dan kini ingin berlindung di bawah payung politik untuk melepaskan diri.

Komen-komen kaum Cina di internet mengenai perkara ini menyerlahkan lagi siapakah rasis sebenar di negara ini. Secara terbuka mereka mendabik dada bahawa syarikat-syarikat milik bangsa mereka boleh bila-bila masa memberhentikan semua pekerja Melayu dan Melayu akan merempat. Komen ini dan lain-lain jelas rasis, bongkak, angkuh dan berbaur ugutan di mana langsung tidak menepati laungan mereka konon didiskriminasi dan ditindas oleh kaum majoriti.

Komen-komen sebegini bukan baru, malah jika dijejak kembali forum-forum seperti Low Yat dan beberapa forum komuniti lain, sikap rasis kaum Cina amat jelas. Malah, bukan satu perkara ganjil melihat bagaimana kaum Cina meluahkan kebencian mereka terhadap Melayu dengan begitu terbuka.

Suatu ketika, penulis pernah melayari satu forum komuniti untuk mencari rumah untuk dibeli. Di situ terdapat ramai kaum Cina berbincang sesama sendiri mencari kawasan perumahan yang sesuai di mana tidak ramai Muslim. Memaki dan menghina Melayu dan Muslim adalah perkara biasa di forum-forum di mana didominasi mereka.

Hari ini, kita melihat bagaimana anak-anak kecil dan remaja mereka menghina Islam dan Melayu di Facebook dan Youtube sebagai perkara biasa. Percayalah, penghinaan ini akan berterusan dan meningkat di masa hadapan kerana tiada tindakan.

Mungkin pak-pak menteri kita tidak betapa kroniknya sikap perkauman mereka ini kerana tidak pernah bergaul dan bersaing dengan kaum itu sebagai rakyat biasa. Tetapi inilah yang berlaku di Malaysia hari ini di mana keadaan sudah semakin kritikal apabila kaum Cina semakin menyisihkan diri dari jiwa Malaysia dan langsung tidak inginkan perpaduan. Mereka hanya ingin membolot, memonopoli dan menelan semuanya.

Alasan mereka membenci Melayu adalah kerana Melayu mendapat bantuan kerajaan. Sedangkan, kerajaan yang sama jugalah yang membolehkan mereka mengaut keuntungan dan kemewahan tidak pula mereka pertikaikan.

Sifat tiada tolak ansur, tamak haloba dan khianat kaum yang satu ini bukannya semakin pulih, tetapi semakin parah kerana kita tidak pernah cuba untuk mengubatinya kerana tidak sanggup menelan ubat yang pahit.

Yang paling menyedihkan ialah pemimpin kaum itu tidak melihat satu pun kesalahan dan keburukan kaum mereka. Mereka berada 100% di belakang setiap tuntutan dan penghinaan kaum mereka terhadap kita walaupun mereka tahu ia mampu menggugat keamanan negara. Bagi mereka, moral dan sivik bukanlah satu isu bila subjeknya adalah Melayu.

Ini berlaku kerana mereka telah terlalu yakin akan kekuatan bangsa mereka di negara ini. Mereka yakin seluruh bangsa Melayu termasuk kerajaan bergantung 100% kepada mereka dari segi pekerjaan, barang keperluan harian serta cukai pendapatan.

Apa yang berlaku dalam pergaduhan antara pelanggan dan pekerja di KFC tersebut telah dengan sengaja diperbesar-besarkan bagi menutup sikap rasis si pelanggan. DAP sebagai pelopor sifat perkauman dijadikan perisai kalaupun tidak serampang dua mata bagi mencetuskan ketegangan atau sekadar menguji kekuatan di mana:

Jika pelanggan tersebut didapati bersalah, mereka akan menyalahkan kerajaan sebagai membela pekerja Melayu. Dan jika pelanggan tersebut tidak disentuh dan dipersalahkan langsung dan segala kesalahan diletakkan di bahu pekerja KFC itu semata-mata, maka jelaslah kerajaan kini telah benar-benar lemah dan akan memastikan kaum Cina sentiasa ‘menang’ walau apapun situasinya, demi undi pilihanraya.

Kita tidak tahu apakah pendirian PAS dan PKR terhadap tindakan DAP yang berdiri di belakang ataupun di hadapan si pelanggan tersebut.

Yang pasti, UMNO mengambil sikap professional dengan tidak masuk campur dalam isu kepenggunaan atau kes polis yang tidak melibatkan politik.

Dengan tindakan DAP menjadikan kes ini sebagai isu politik dan perkauman, kita mula tertanya-tanya apakah PAS dan PKR juga bersama-sama mereka menentang bangsa sendiri? MyNewsHub

11 comments:

Anonymous said...

Jangan bimbang,PKR dan PAS terpaksa jadi lebih Cina dari Cina kerana mereka sangat-sangat memerlukan sokongan kaum tersebut,orang Melayu sudah beransur-ansur meninggalkan kedua parti tersebut, setelah sedar mereka tertipu dalam p.raya 2008 dulu.

Anonymous said...

nampak gaya hilang lah(Perkataan Tanah melayu)dan lahir lah jenarasi 1MALAYSIA Islam hanya tinggal pada nama dan terguna pakailah adap cina2celaka (Bersatu lah bangsa ku &seugama Islam ku)

headbomb said...

gile panas hati betul.. so terpaksa perang heh..

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Begitulah realitinya...melayu yang bertolak ansur sejak berzaman, melayu beransur ke belakang bangsa mereka bertolak ke depan.Kita perlu bersatu dan bertegas agar ruang yang berbaki milik kita tak dibolot mereka lagi..Memarahi anak sendiri untuk memenangi hati bangsa lain bukan caranya lagi...akhirnya bangsa kita yang rugi..

Pemimpin-pemimpin diatas pernah tak mengamati atau menempuhi...sampaikan memohon kerja pun "chinese prefered or language mandarin, chinese" kalau nak diisikan contoh ..emmm...cukup-cukuplah kita beransur .. MELAYU pun ada HAKnya tapi tak kuat menyatakannya...dek perpecahan

Anonymous said...

Kes ini menunjukkan KELEMAHAN UMAT MELAYU ISLAM di bumi sendiri! Terima sajalah kalau Cina kata MELYU CIBAI, MELAYU BABI.... tak larat nak lawan sebab MELAYU sendiri yang tolong Cina kata MELAYU CIBAI, MELAYU BABI.... renung renunglah!

Anonymous said...

Ini yang kita nampak & dengar melalui Youtube....

Cuba tanya adik, abang, kakak, makcik, pakcik dan semua org melayu yg bekerja mencari rezeki dgn syarikat diorang...baik yang bekerja sbagai peon, tea lady, cleaner, driver dan mcm mcm lagi kat company diorang....

Mesti ader yg biasa kena maki & dihina.....tapi pernahkah org melayu panggil UMNO utk buat PC????

Itupun masih ader penyokong melayu PAS & PKR yg tak sedar sikap rasis DAP.....

Spttnya cari jalan tgh meredakan suasana secara tertutup...bukan mengeruhkan lagi.

Anonymous said...

ramai melayu sokong cina cam maner//

McLaren Mizi said...

tak apa, tengoklah sapa kuat nanti,
aku ada ramai kawan dari seberang yg boleh tlg

Anonymous said...

Mahzab depa kini bertambah kuat dgn adanye tulang2 PAS,PKR dan NGO haram..maka dgn itu jgn terkejut PRU 13 meka akan (1) Memberi gelaran TUN kpd Chin Peng (2) Azan mungkin tidak akan brkemundang lagi (3) Hak org Melayu, Raja2 Melayu dihapuskan (4)Perkahwinan campur ok je (5)Ugama rasmi, KRISTIAN (6) Malaysia negara Republik (7) Lagu Kebangsaan ditukar (8) Askar Melayu dibubarkan (9) Majlis Agama Islam xde dlm kamus (10) Kedutaan Israel dibuka di Malaysia ????? adakah ini akan terjadi PRU 13??

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.