Tuesday, January 17, 2012

Pada asanya dakwaan Presiden Gamis ni kurang tepat...Banduan di Malaysia ni bukan saja diberi makan yang sedap, tetapi disediakan juga tempat tinggal dan tidur yang selesa mengikut kesalahan yang dibuat...ada bilik untuk seorang, berdua, berempat, berlapan dan juga dorm. 

Bukan itu saja..mereka juga diberi perkerjaan dan dibayar gaji untuk kerja yang dibuat supaya gaji yang diperolehi boleh digunakan semasa mereka keluar dari penjara nanti. Apa yang membezakan banduan dengan mahasewel SMM ini ialah banduan tidak dibiarkan bebas berdemo dan memaki kerajaan seperti yang dibuat oleh mahasewel SMM..

Nak layanan macam anak raja, first class..tapi perangai mengalahkan beruk..sengaja cari penyakit.. jadi buat apa mengadu..sendiri buat sendiri tanggung la..Alo brader..lain kali kalau cakap tu guna la otak sikit..jangan jadi macam Husam Musa..cakap macam orang tak de otak..kononnya nak hapuskan PTPTN untuk rakyat Kelantan saja..tetapi niat sebenar nak pancing undi saja..sebab kalau nak hapsukan pinjaman PTPTN perlu dibuat di peringkat pusat..tak kan negeri lain nak tengok je..

Dah nama pun pinjaman...jadi kenalah bayar balik hutang tersebut..apa yang nak kecoh..Kerajaan telah memperuntukan 6 bulan pertama selepas konvo tak perlu bayar...tak cukup lagi ke masa untuk mencari kerja...kalau tak mahu bayar hutang senang je...tak payah la ambil pinjaman PTPTN tu.. kan senang..siapa pun tak susah...



Layanan buruk diberikan kepada mahasiswa lebih buruk dari banduan yang menikmati makan dan kesihatan percuma sedangkan bila habis belajar mahasiswa dikejar oleh hutang PTPTN sehingga ke dalam selimut. 
Demikian penegasan oleh Presiden GAMIS, sdr. Akram Ikrami yang juga seorang anak kepada pemimpin kanan PAS kepada para hadirin di Konvensyen Pakatan Rakyat yang berlangsung di negeri Kedah Darul Aman.
Beliau juga menegaskan AUKU bukannya perlu dipinda tetapi mestilah dimansuhkan. Mahasiswa harus diberikan ruang untuk berpartisipasi, bukannya menjadi alat kepada parti politik, katanya.

Pakatan Rakyat juga mestilah memberi peluang yang jelas kepada para mahasiswa dan tokoh akademik. Cadangnya kalau perlu boleh diadakan wakil mahasiswa di parlimen. seterusnya di Utara News

12 comments:

BeritaKini said...

Kelantan nak hapuskan PTPTN? Masalah air kuning pun belum selesai. ada hati nak janji benda lain.

azrin said...

dah nama pun utang...bayar jela..kalau tak nak bayar jangan amik

Anonymous said...

DEAR MR. PRESIDENT...

I UNDERSTOOD THE PROBLEMS FACED BY YOU AND YOUR PEOPLE.

HERE ARE SOME SOLUTIONS:

1)SINCE YOU KNOW TOO WELL THAT PTPTN WILL 'KEJAR SAMPAI DALAM SELIMUT...' IT IS ADVISED TO YOU, MR. PRESIDENT AND YOUR PEOPLE TO STUDY HARD FIRST AND PAY THE PTPTN LATER SO THAT PTPTN WONT HAVE TO CHASE YOU UNTIL IN YOUR BLANKET...

2)YOU AND YOUR PEOPLE ARE NOT TREATED AS PRISONERS UNTIL YOU AND YOUR PEOLPE COMMIT CRIMINAL OFFENSE WHICH OF COURSE...THE PTPTN WILL CHASE AFTER YOU AND YOUR KIND OF IDIOT PEOPLE UNTIL DALAM SELIMUT...HENCE TO SOLVE IT RECOMMENDATIONS AS PER ABOVE.

Anonymous said...

agreed...

njah50 said...

Bila kita meminjam, adalah tanggungjawab untuk membayar balik. Hutang tetap hutang. Sebelum meminjam kata-kata manis semua keluar. Bila tiba masa hendak membayar balik cemuhan pula dikeluarkan. Inilaj jenis manusia yang tak tahu bersyukur. Dah tahu tak ada duit, perlu berhutang, lepas tu bayarlah. Cakap macam orang tak tahu agama

Presiden GAMIS tu Cukup Masak said...

Kalau dah guna duit pinjaman untuk tujuan lain selain dari tumpuan untuk belajar memang tak cukup.

Masa kami dulu mana ada pinjaman, biasiswa pun belum tentu. Kami dulu buat part time print T-Shirt, pelayan restoren segera, basuh pinggan, atenden pam stesyen, cuci kereta hanya untuk tampung kos belajar.


Akan tetapi ada di antara budak2 sekarang bukan sahaja dapat pinjaman PTPN malah ada yang diberi biasiswa untuk belajar masih mengatakan mereka dilayan macam banduan.

Kalau dah dapat kemudahan yang didahulukan sepatutnya tiada masalah untuk memberi tumpuan kepada pelajaran. Tamat dengan Anugerah Dekan atau sekurang2nya Kepujian.

Barulah mudah dapat pekerjaan.

Ini asyik nak berpolitik, elok sangatlah lulus macam pemimpin2 mereka cukup2 makan sahaja.

Habis tu nak salahkan kerajaan. Katalah apa nak kata. Rakyat dah jelek dengan alasan hangpa yang tak cukup masak tu.

Buat malu AJK sahaja.

RamelyNor said...

Nama lagi Mahasewel, nak tunjuk jantan pula.Memang kepala otak SEWEL. Kalau otak sewel senang cerita, ini otak kat buku lali. Kalau macam ni nak tendang bola asyik terkena kepala otak aja. Lagi satu dah ambil pinjamam PTPTN, ungkit pula tu: Tak nak bayar ke?Kalau tak nak ingat DOSA pun ingat kat Anjing Tersepit. Kalau PTPTN tiada dia ingat boleh jadi Mahasewel tu? agak2lah kalau nak jadi pembangkang pun. Satu lagi ni... Aku syorkan pada POLIS, kalau mahasewel berdemo lagi: Mereka yang ditangkap tu ditahan dihotel 5* dan diberi layanan VIP (Kalau boleh 3hari 2 malam)baru dibebaskan... syokkan. TAPI NAMA LAGI MAHASEWEL, TAK AKAN ADA YANG BAIKNYA. SEBAB MEREKA TIDAK TAHU BAGAIMANA MAHU JADI PEMBANGKANG ??? SIUT.

Anonymous said...

nak tanya....apa hukumnya kalau tak de niat nak bayar hutang ....

Anonymous said...

kanapa kita nak marah kan budak Mahasewel tu... sumbat kat Tanjung Rambutan...rugi kalau ikut kehendak dia sahaja... zaman kita memang tiada biasiswa.. memang kita bekerja di restoran di waktu malam... mengedar suratkhabar di awal subuh..musim cuti tambak jalanraya.. hasilnya hari ini di depan mata... mungkin Bangsa kita telah diberi makan berlebihan sehingga melahirkan mahasewel tu....

Anonymous said...

Jawapannya duduk dalam Malaysia saja la. Tak boleh ambil loan dari bank. tak boleh beli kereta dan rumah.

matrengganu said...

I sangka presiden ni cerdik... rupa2 nya kepala penuh taik.......

Tukar Presiden Mabuk said...

Kalau macam ni punya tahap kepala otak Presiden baru sama naik dgn yang terhegeh2 nak jadi Perdana Menteri Malaysia.

Awatlah golongan depa ni makin hari makin songsang.

Mungkin terlalu kerap sangat usap juboq.

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.