HOT : SMM BUAT PEKARA BODOH LAGI..TAK TENTU PASAL NAK BERLAGAK JADI HERO??


Gila ke apa SMM ni..dah tak reti nak membezakan mana yang betul dan mana yang salah..kalau nak mempertahankan seseorang tu atas dasar menegakkan perjuangan mahasiswa pun agak agak la sikit..walaupun dunia cyber tanpa sempadan tapi cara kita menggunakannya tetap dibatasi dengan etika dan tatatertib yang sopan.

Janartana bukannya budak budak lagi. Seorang pelajar universiti tahun empat. Dia sendiri boleh berfikir baik dan buruk mengenai tindakannya dengan mengeluarkan kenyataan berbau ugutan didalam facebooknya. Mana polis nak tahu itu cuma ekspresinya atau betul betul jika dia tidak ditahan dan disoal mengenai niatnya tu... Oleh itu EP nasihatkan pada Ahmad Syukri dan SMM, tak payah la nak berlagak jadi hero kerana tindakan kamu hanya menampakkan kebodohan diri yang tak terhingga...

Lagipun polis hanya menahan Janartana untuk disoal siasat mengenai kenyataan itu..tapi Ahmad Syukri buat kenyataan macam Janartana nak kena humban dalam penjara...Cuba bayangkan jika polis tidak menahan Janartana dan menyoal siasatnya mengenai kenyataannya..tiba tiba ada orang yang mengambil kesempatan membuat perkara yang diekspresikan oleh Janartana didalam facebooknya.. Pada ketika itu siapa yang harus polis persalahkan? Tidakkah Janartana buta buta menjadi mangsa dengan tindakannya yang bodoh itu....

Jadi tak perlulah nak menyalahkan pihak polis di atas kebodohan diri sendiri kerana pihak polis hanya menjalankan tugasnya bagi memastikan kejadian kejadian yang tidak diingini tidak berlaku..lain kali belum buka mulut tu cuba guna otak dulu untuk berfikir.


Tindakan polis menahan seorang mahasiswa Universiti Sains Malaysia (USM) hanya kerana mengecam perdana menteri melalui laman Facebook merupakan satu lagi bentuk intimidasi polis terhadap mahasiswa.

“Selepas peristiwa yang menimpa Bukhairy yang ditahan atas alasan tidak memberi kerjasama dengan polis, Janartana dari USM pula menjadi mangsa intimidasi polis,” kata Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Ahmad Syukri Ab Razab.

SMM, katanya melihat sifat agresif polis dalam menahan mahasiswa merupakan signal jelas kepada intimidasi terhadap aktivis mahasiswa yang sejak kebelakangan ini semakin bangkit memperjuangkan hak kebebasan akademik dan autonomi universiti.

Katanya, hanya kerana menggunakan Facebook untuk mengecam Perdana Menteri, mahasiswa USM itu ditangkap tanpa sebarang alasan lain yang kukuh.

Beliau menyifatkan tangkapan berasaskan Facebook itu sama seperti tindakan UPSI yang menggantung Adam Adli dengan hanya menggunakan fakta Google tanpa bukti lain yang lebih kukuh.

“Jikapun benar Fb mahasiswa USM tersebut berbentuk ancaman, namun apakah sesuai tindakan pihak polis dengan terus menangkap sedangkan kecaman itu hanya berbentuk ekspresi terbuka di laman internet.

“Tindakan polis ini juga dilihat sangat berat sebelah jika dibandingkan dengan tindakan polis terhadap individu yang mengancam mahasiswa,” katanya lagi.

“Sifat bias ini menguatkan keyakinan SMM bahawa tindakan pihak polis yang semakin agresif terhadap mahasiswa ini merupakan amaran dan intimidasi untuk menakutkan mahasiswa daripada terus memperjuangkan agenda kebebasan akademik,” ujarnya.

“Jika benar Perdana Menteri komited dalam melaksanakan transformasi politik, beliau seharusnya menasihati pihak polis agar lebih profesional berhadapan dengan kebangkitan anak muda,” ujarnya.
HOT : SMM BUAT PEKARA BODOH LAGI..TAK TENTU PASAL NAK BERLAGAK JADI HERO?? HOT : SMM BUAT PEKARA BODOH LAGI..TAK TENTU PASAL NAK BERLAGAK JADI HERO?? Reviewed by Empayar Pemuda on 7:31 PM Rating: 5

7 comments:

  1. Isu semasa Belia sila layari www.santaibelia.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. SSM memang bangang tahap babi yang ada sawan babi

    ReplyDelete
  3. tok sah dok layan anak haram sekor tu pi mampoih dengan dia dok melalak sorang-sorang depa yang jadi macam ni biasa nya kurang kasih sayang dari keluarga pasai tu bodoh melampau ....

    ReplyDelete
  4. Bodoh tak boleh diajar, cerdik tak boleh di ikut..apa apa hal gak sok sok cari polis pulak..UPU kalau nak ambil bakal siswa/siswi cari yang gred tinggi yang nak belajar bukan gred yang tahap paras hidung..lemas

    ReplyDelete
  5. Ino soal keselamtan, boleh dibuat main-main. Apalah banggangnya budak ni... belajar je tinggi otak letak di lutut. Macam adli hari tu dapat ugutan bunuh pandailah buat laporan polis . Ini PM. Akai ada.....

    ReplyDelete
  6. tulah bila dah bertuankan pembangkang...rasa mereka saja yang hebat...padahal bapaklah bodoh!
    mat rempit pun kalau diajak demo, terutama anti polis, melambak akan ikut!..... kalau rasa bagus sangat, belajar biar cemerlang, lepas tu jadi calon... bela nasib rakyat....bukan belum apa2 dah nak tunjuk hebat...tak tau setakat mana pun...

    ReplyDelete
  7. hu..hu sedihnye ada mahasewel ni kat tanahair ku

    ReplyDelete

Popular

Powered by Blogger.