TERKINI : SURAT DAN SIJIL YANG MENGKANTOIKAN DAKWAAN ANWAR DAN PEGUAM BELANYA...

Pihak pembela telah memainkan isu tamat tempoh akreditasi - Department of Chemistry Malaysia Forensic Division, Petaling Jaya yang tamat tempoh pada 18 Oct 2010 :

Tetapi tidak dibaca bersama surat melanjutkan tempoh akridetasi makmal seperti di atas yang akan berakhir pada 18 Oct 2011..



TERKINI : SURAT DAN SIJIL YANG MENGKANTOIKAN DAKWAAN ANWAR DAN PEGUAM BELANYA... TERKINI : SURAT DAN SIJIL YANG MENGKANTOIKAN DAKWAAN ANWAR DAN PEGUAM BELANYA... Reviewed by Empayar Pemuda on 2:28 PM Rating: 5

24 comments:

  1. Fitnah melampau Malaysia Insider terhadap Jab. Kimia..

    http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/peguam-anwar-bangkit-kredibiliti-jabatan-kimia-tiada-tauliah-ascld/

    ReplyDelete
  2. Mase kes ni berlaku kan sijil tu masih sah.. ni kes lame lah.. yang dah ditangguh sebanyak 70 kali... nak spin plak anuar nih...

    ReplyDelete
  3. Macam isu ayam sembelihan. kalau ayam itu disembelih dalam bulan June 2008 dan kalau sijil halal adalah untuk 2005-2010 makanya ayam berkenaan boleh dimakan.

    Dan meskipun sijil halal tidak lagi dipohon selepas 2010 tetapi mana-mana ayam yang ada dalam stok yang telah disembelih sebelum 2010 tetap dikira halal.

    Yang menjadi masalah ialah apabila tauke ayam menjual ayam yang dipotong selepas sijil halal yang dimiliki tamat tempoh. Contohnya kalau sijil halal tamat tempoh pada 2010 tetapi tidak diperbaharui makanya semua ayam yang diproses dalam tahun 2011 adalah tidak ada sijil halal.

    Justeru yang keliru dalam soal bukanlah tauke ayam tetapi pengguna. Makanya jadilah pengguna bermaklumat dan berhemah.

    Dalam isu membabit sijil jabatan kimia, prosedur yang dilakukan pada 2008 jelas sah tetapi sengaja dikelirukan oleh pakar asing bagi tujuan tertentu.

    ReplyDelete
  4. cepat2 sumbat sibangkai ni masuk penjara sg buluh meluat aku

    ReplyDelete
  5. Bukan pakar asing, tetapi sebaliknya Anwar berserta gerombolannya..

    ReplyDelete
  6. korang belajar setakat darjah berapa nie? paham ke tak paham surat tue??? konfius aku!

    ReplyDelete
  7. aku rasa korang sebenarnya yang tersilap kot... aku pun ade juga buat pasai audit iso nie kat tmpt aku kerja... sebearnya korang yang silap baca nie cert tu bukan iso untuk dna forensic punya.... aku nak terang lebih2 pun takut hang pa tak paham aku rasa pahang link buat huraian n cert yg betui pasai nie... cubba g tgk n lapangkan minda tu bila baca....

    -sarif aman, penang


    http://pahangdaily.blogspot.com/2011/08/panas-puak-puak-blogger-umno-tersalah.html

    ReplyDelete
  8. puak2 bengong tu surat tangguh untuk dapatkan sijil ISO bengong,,, sijil ISO tamat tahun 2005.. tu la bodoh sokong umno,, tak tahu beza surat tangguh dgn sijil betul

    ReplyDelete
  9. Anak Lawin PapulutAugust 26, 2011 at 8:46 AM

    Owner blog..nie tak lulus BI ke?...baca betul-betul bro tajuknya...... tu la...lain kali nak jadi pencacai pun biar la logik sikit......kah...kahh..kah.....buat malu umno aje le ko

    ReplyDelete
  10. Tu sijil tipu ke ??

    Bukan ke namanya sijil akreditasi namanya tu ??

    Tension la tu..

    ReplyDelete
  11. http://www.thetruthaboutforensicscience.com/why-is-iso-17025-so-important-to-us-in-forensic-science/

    Why is ISO 17025 so important?


    It is extremely impor­tant for two major rea­sons: first, ISO 17025 pro­vides for min­i­mum thresh­olds of accept­able prac­tices for those engaged in test­ing and cal­i­bra­tion[i],[ii]; and sec­ond, because more than likely..

    --- >> your lab­o­ra­tory is not ISO 17025 com­pli­ant, but it soon might be.

    -- >> On March 31, 2009, a "water­shed" moment in the mod­ern prac­tice of Foren­sic Sci­ence occurred when "ASCLD/LAB announced that it would no longer accredit lab­o­ra­to­ries through its Legacy pro­gram".

    ---- >> "Instead, it now offers ASCLD/LAB Inter­na­tional which it mar­kets as ISO 17025 Plus[iv].

    ----- >> As Legacy pro­grams are forced to become ISO 17025 com­pli­ant or risk los­ing accred­i­ta­tion, the crim­i­nal law prac­ti­tioner, if prop­erly pre­pared, can seize upon this oppor­tu­nity to solve some of the prob­lems out­lined supra.

    As crime lab­o­ra­to­ries come on board with ISO 17025, it will force the oth­er­wise “wild wild west” and “any­thing goes” styles that are inher­ent and endemic in cer­tain dis­ci­plines within foren­sic sci­ence to become more sci­en­tific.

    ---------------



    Cuba la fahami betul2 perenggan yang korang sendiri war2kan dari pahang daily tu..

    Korang sekolah sampai darjah berapa ??

    Sebenarnya setelah diperkenalkan program ASCLD/LAB Inter­na­tional (ISO 1705) pada 31 March 2009 - akreditasi yang diberi kepada makmal dibawah seliaan ASCLD telah mengalami perubahan/watershed bilamana pihak ASCLD Lab telah mengumumkan bahawa mereka tida lagi akan memberikan/mengeluarkan akreditasi kepada makmal melalui "LEGACY PROGRAM" mereka tetapi sebaliknya mereka telah menawarkan ISO 17025 sebagai ganti "LEGACY PROGRAM" tersebut..

    Sedangkan sekiranya dirujuk sijil akreditasi (legacy) tersebut yang telah diberikan kepada pihak Jab. Kimia, tarikh kuatkuasanya adalah pada Oct 2005 hingga Oct 2010 dan dilanjutkan hingga ke penghujung 2011 !!!!

    Sememangnya sijil akreditasi (legacy) yang diberikan kepada Jab. Kimia tersebut masih lagi sah dalam tempoh tersebut dan telah memenuhi standard/piawaian antarabangsa yang ditetapkan oleh pihak ASCLD sehinggalah apabila mereka mahu memperbaharui tempoh baru akreditasi, jadi mereka harus mematuhi piawaian/standard terbaru yang diperkenalkan iaitu mematuhi piawaian ISO 17025 sebagai ganti kepada LEGACY..

    Korang paham ke tidak ??

    Sijil akreditasi yang diberi dari tahun 2005-2010 itu masih lagi relevan hinggalah apabila pihak Jab. Kimia mahu memperbaharui tempoh baru akreditasinya, mereka harus mematuhi ISO iaitu peraturan baru yang ditetapkan oleh pihak ASCLD sebagai ganti kepada legacy..

    Ia bukan bermaksud selama ini pihak Jabatan Kimia tidak pernah memperolahi akreditasi antarabangsa sepertiman yang korang fikir la ..

    Korang faham ke tidak sengal ??

    ReplyDelete
  12. Haha betul la sijil akredetasi tu. Expiry date 2010. Surat tu pulak persetujuan untuk dilanjutkan tempoh ape yg tak paham lagi tu

    ReplyDelete
  13. Tq anon 9:26.
    Huraian pendek anda telah menampakkan bukan hanya 'Anak Lawin Papulut', tp rupa2nya ramai penganut2 hamPAS & pemuja2 Al-Juburi yg tak lulus BI.

    ReplyDelete
  14. Surat tersebut hanya surat yang melanjutkan permohonan pihak Jab. Kimia untuk memperbaharui tempoh akreditasinya agar mematuhi peraturan akreditasi terbaru yang diperkenalkan ASCLD (ISO 17025) sebagai ganti kepada legacy..

    ReplyDelete
  15. Anak Lawin PapulutAugust 26, 2011 at 11:24 AM

    kah..kah....what ever pencacai umno........terutama buat CIFUT tengok nie...aku ke ko yang tak faham BI..kahkkkkkkahaa,thuik...

    http://greenboc.blogspot.com/2011/08/sah-jakatan-kimia-tiada-sijil-iso17025.html

    ReplyDelete
  16. Memang la pihak Jab. Kimia masih belum memperolehi akreditasi ISO aka (International program) dari pihak ASCLD, kan ke dia orang tu baru sahaja mahu memperbaharuhi tempoh akreditasi/tauliah tersebut serta permohonannya telah pun dilanjutkan hingga ke Oct 2011..

    ASCLD/LAB - "International program" (aka ISO 17025) itu telah dilancarkan pada 31 March 2009 walhal sekiranya dirujuk kepada tarikh sijil Tauliah Jab. Kimia dari pihak ASCLD LAB, ianya berkuatkuasa dari 2005-2010 !! jadi untuk melanjutkan tarikh pentauliahan, mereka harus memohon serta mematuhi piawaian yang baru diperkenalkan oleh pihak ASCLD - iaitu ASCLD/LAB - "International program/ISO17025"

    Refer surat tu : "This action was taken to provide sufficient time for succesful transition from the ASCLD/LAB "LEGACY" program to the ASCLD/LAB - "International program" (aka ISO 17025)

    Tak lama lagi dapat la tu, ini tempoh peralihan dari standard/piawaian program Legacy (lama) kepada program ISO (baru)..

    Sijil tauliah antarabangsa legacy program Jab. Kimia (2005-2010) itu masih lagi relevan dan sah untuk diperakukan pada saat AIR MANI Anwar itu dianalisis !

    Bodo la ko..

    ReplyDelete
  17. Bro.. Efektif 1 April 2009, tarikh dimana permohonan baru untuk pentauliahan makmal melalui program legacy sudah pun dimansuhkan dan kini mereka hanya menawarkan satu sahaja program pentauliahan melalui ASCLD iaitu akreditasi ASCLD/LAB International/ISO17025..

    Sebelum ini mereka boleh memilih di antara program legacy atau international.. tetapi sekarang tidak lagi.

    Jabatan Kimia PJ kini sedang berada dalam tempoh peralihan dari Legacy ke International.

    Tetapi ianya tidak bermakna bahawa pada masa sebelum ini, pihak kimia tidak mempunyai sebarang sijil akreditasi dari pihak ASCLD kerana Sijil di atas itu adalah bukti bahawa mereka sememangnya mempunyai tauliah dari ASCLD untuk melakukan sebarang analisis forensik serta secara tidak langsung turut membuktikan bahawa jabatan tersebut sememangnya mempunyai kredibiliti..

    Sebenarnya loyer2 Nuar tu gagal nak pertikaikan penemuan DNA di anus Saiful itu adalah DNA semen (Nuar), sebab tu la skang mereka ni sedang berusaha keras untuk mempertikaikan serta mencari jalan untuk menyerang prosedur serta kredibiliti jabatan tersebut bertujuan untuk menafikan penemuan DNA tersebut yang sememangnya match dengan Nuar al-juburi..

    Biasa la tu, tunggu sahaja hujah pendakwaan.. kena la ko saksi2 Al-Juburi..

    ReplyDelete
  18. malu siot....kalo aku jd tuan punya blog ni...nak ckp org lain kantoi...padahal sindri yg kantoi..lain kali kalo nak kantoikn org lain..kaji la dulu ape yg nak dikuarkan...x psl2 kekantoian terpalit kt muka sendri..hahaha

    ReplyDelete
  19. tuan punya blog nie..pi tgk dulu sijil halal ngan permohonan mintak lesen halal.baru cerita pasal lesen2 antarabangsa nie.bodoh tahap xboleh nak ajar! byk sangat makan benda haram tue laa pasal! hahaha..

    ReplyDelete
  20. Jab. Kimia mohon tauliah ISO tu dalam masa tauliah legacynya masih berkuat kuasa la bodo..

    Ia bukannya bermaksud bahawa Jab. kimia tidak mempunyai sebarang akreditasi dalam tempoh tersebut.

    ReplyDelete
  21. abdul rahman mustafaAugust 27, 2011 at 1:13 AM

    accreditation status bukan faktor yg akan melepaskan AlJuburi. Mengambil stand melalui Option 2 (tanpa bersumpah) membuatkan kesemua argument AlJuburi ibarat melukut ditepi gantang ( masuk tak tambah, keluar pun tak kurang). But this is the best among the worse for him. Eloklah Al Juburi menyanyikan lagu Frank Sinatra I did it My Way....and now the end is near and so I sail the final curtain... and more, but more than this, I did it BOTH ways..

    ReplyDelete
  22. Ana amat setuju dgn abdul rahman mustafa di atas...kalau berceramah berjela-jela hentam kerajaan tapi isi kosong!...memang itu je kebolehannya! mahkamah n rakyat nak dgr dia sendiri pertahankan diri!...tapi malangnya tak berlaku!

    ReplyDelete
  23. kalo di nyatakan bahawa raya ini adalah raya dan ramadan yg terakhir untuk kita semua, saya berpesan pada diri saya dan semua, andainya kita menuju ke jalan berikut, no 1, jangan lah kamu berada dalam keadaan yang bongkak, no 2 janganlah kamu berada dalam sikap tamak dan no 3, janganlah kamu dipenuhi dgn perasaan hasad dengki di antara sesama sendiri.

    khutbah jumaat imam masjid puchong semasa jumaat ramdhan terakhir. tidak ada berbau politik pon tapi memang khas untuk 'keyboard pushing prikos' semua.

    ada perasan spelling 'ramadan' dan 'ramdhan' tu berbeza tak? ianya di sengajakan untuk menunjuk kan bertapa pandai dan cekapnya korang mencari kesilapan orang lain selain diri kita sendiri.

    banyak2 lah baca thaha 25-28, 114, dan as syu'ara 83-85.

    selamat hari raya, maaf zahir dan batin untuk semua.

    en. muniandy

    ReplyDelete
  24. aku pun x faham dgn penyokong PAS n pembangkang lain ni..terlalu buta hati..demi keadilan dan kemelayuan kita cuba buka minda dan lapangkan dada sebelum membuat keputusan..pada yg mengaku tahu ISO..aku pun tahu auditor plak tu..tp aku malu ngaku auditor kalau org yang katanya ngaku seangkatan x faham tentang benda kecik camni..
    saudara semua..jabatan kimia kita selama ini dah ada sijil yg diperlukan dan diiktiraf antarabangsa cuma lembaga akreditasi amerika ni nak naikkan lagi taraf ( dalam masa sama buat duit la tu hehehe) sijil ni..so pendek citer bkn tiada sijil..dah ada..cuma naik taraf jer..nak contoh lg ? mcm kita yg tua2 ni ambik lesen kete dulu la..mana ada g kelas amali and so on so on mcm sekarang ni kalau nak ambik lesen..lesen kita org lama valid gak kan..lg plak dah terang2 omputih tu kata dia sambung lgi pengiktirafan (accreditation ) sampai oktober..fikir2kan lah...sekian dari pemegang sijil SPM je

    ReplyDelete

Popular

Powered by Blogger.