Monday, July 11, 2011





Hujah-hujah dalam penulisan ini membuatkan orang yang bersama-sama BERSIH nampak bodoh...LAYAN JANGAN TAK LAYAN...




BERSIH 2.0 Pandangan dari Jiwa Marhaen

Biarkan aku ceritakan pendapat tentang 'bersih' dari sudut pandang jujur seorang rakyat marhaen. Anda tidak akan dapat sumber bacaan secara academia, politik dan journalist dalam entry ini.

Hanyalah pandangan seorang rakyat tentang event Bersih 2.0 yang telah berlangsung pagi tadi dan pandangan ini tidak akan memberikan kelainan kepada perasaan korang terhadap apa yang korang kagum samada kepada Ds Najib, Anwar Ibrahim, TGNA, dan Lim kit siang.

Disclaimer : ini adalah pendapat khusus yang menjurus kepada event Bersih 2.0, jika anda tidak paham dan anda mengamuk di ruangan komen, samada anda skinread entry ini atau anda dipengaruhi oleh sentimen.


1) " Alah kecoh la polis ni, biarlah orang nak berarak secara aman, kalau polis tak kacau, tak block sana tak block sini, takdenye jadi kacau bilau kat KL tu"

A) untuk pengetahuan adik-adik yang baru nak berekspresi dengan sifat rebellious, Peristiwa berdarah 13 mei 1969 pada mulanya pun bukanlah satu rusuhan, sebaliknya ia adalah perarakan kemenangan oleh kaum cina yang merayakan kemenangan DAP di Penang dan KL. 

Perarakan kemenangan ini pada mulanya bermula dengan aman tanpa sikit pun campurtangan dari pihak polis, tentera mahupun RELA, tetapi ia mula menjadi rusuhan kaum apabila peserta perarakan mula dihantui emosi dan hasutan.

Orang cina mula melambai-lambaikan penyapu melambangkan mahu menyapu kaum Melayu keluar dari KL dan Penang, dan mereka mula memaki hamun Melayu dengan perkataan 'babi' dan 'anjing'... bila masing-masing dah mula sentap maka masing-masing akan mula mencetuskan provokasi.

Hasil dari provokasi maka berlakulah keganasan dan rusuhan yang akhirnya membuatkan negara tidak aman dan diisytiharkan darurat.

B) BERSIH 1.0 tidak berjalan dengan aman

C) Dah bagi peluang serah memorandum depan DYMM SRPD Agong, tak serah pulak, suruh buat kat stadium Shah Alam taknak pulak, Hari tu aku rilek je tengok Pakatan Rakyat buat rapat umum dekat Stadium tu, siap solat hajat lagi kat stadium melawati ramai-ramai, berpuluh ribu datang, takda pulak polis kacau, boleh pulak buat dalam stadium aman damai, takda pulak jadi beruk atas Jalan raya.

Sekali Ambiga keluar arahan, terus jadi bengap ikut membabi buta demo atas jalan? ini nak serah memorandum ke nak provok memetik-metik biar jadi rusuhan? 

"alaaa terus terang je kan senang, malu malu pulak, terus terang je, dah memang nampak dah apa kehendak Ambiga and the gang tu."

2) " aku kelakar tengok orang ramai yang merungut pasal BERSIH ni, tak boleh buat aktiviti harianlah, jem lah apa lah, kalau malam newyear, sambutan merdeka boleh pulak jalan kaki 2, 3 jam tak rasa penat"


A) kalau anda cakap macam ni, samada anda ni bodoh atau anda ni memang dilahirkan takda bakat jadi ahli politik.


Manusia jika buat apa yang dia suka, dia tidak akan merasa ia membebankan dan menyusahkan, sebaliknya akan rasa seronok, tiadanya rasa panik dan kegusaran akan berlakunya letupan molotov cocktail dan adengan polis-pukul-kepala-orang-dan orang-sepak-kepala-polis.


B) Kalau korang gunakan analogi bodoh mcm ni, menunjukkan korang tak sensitif, apa kata bila setiap kali korang buat kenduri kahwin depan rumah yg halang jalan raya tu, aku datang dengan 3000 orang depan khemah kenduri tu aku buat demonstrasi? amacam? korang bengang tak bila perancangan dan event kedamaian tu diganggu oleh demonstrasi jalanan?


Kalau korang berlatih silat atau taekwando..Tokguru korang lempang muka, sepak perut korang, dah tentulah korang tak sakit hati sebab itu kehendak hati dan korang nak enjoy the situation, tapi cuba korang tengah duduk senang lenang tengok Maharajalawak, aku datang lempang muka korang laju-laju..agak-agak korang sakit hati tak? apa bendalah cakap tak pakai otak.


3) " Demonstrasi jalanan ni nak tunjuk suara rakyat terhadap kerajaan"


A) Demonstrasi jalanan tu berapa ratus ribu orang yang datang? paling hebat pun depan jalan pudu yang blogger2 excited duk cakap 50ribu orang, aku tengok tak sampai pun 20 ribu. adakah so called 50 ribu orang ini mewakili 27juta suara majoriti rakyat Malaysia?


B) Baik takyah pilihanraya, asal tak puas hati je perang, tak puas hati je gerila, tak puas hati je demo tiap-tiap minggu kat KL.


4) Kepura-puraan terhadap Datuk Ambiga dan sekutunya.


Alkisahnya, pada suatu masa yang tak berapa nak dulu, ada seorang perempuan islam yang mahu murtad. Nama perempuan itu adalah Lina Joy, maka apabila kedengaran akan hal ni, bergempitalah seluruh bumi Malaysia dengan suara Ahli PAS, UMNO, NGO Islam dan Jemaah islam yang lain.


Pada masa itu, ada seorang Peguam yang secara aggressive membela Lina Joy untuk murtad dan menghapuskan perkataan Islam pada Mykadnya, dek kerana perkara itu terdapatnya suara-suara mujahidin dalam ahli Pas, Umno dan jemaah islam yang lain yang melaungkan JIHAD terhadap Lina Joy dan aktivis lawyer itu...


Anda kenal siapa lawyer yang lantang itu? tak lain tak bukan adalah Ambiga Sreenevasan. Ketua gabungan pilihanraya Adil dan Bersih (BERSIH)


Dan pada hari ni, dalam televisyen kelihatan lah Abdul Hadi Awang, Anwar Ibrahim, a.Samad said dan beribu-ribu pemuda Pas dan PKR yang berjalan di belakang Bontot Ambiga memperjuangkan gerakan yang digerak dan diketuai oleh Ambiga ini.

"tapi Zulfikar, kau tak boleh cakap macam tu, kita sokong perjuangan bersih, tapi kita tak sokong Ambiga. sesetengah kualiti yang ada pada pemimpin tu kita boleh ikut. lagipun aku tak berketuakan Ambiga, aku follow TGHA dan Anwar!"


Jika begitu anda telah bias, anda telah hidup dalam kepura-puraan, kenapa anda bakar patung Bush? kenapa anda pijak gambar Mahathir? kenapa anda hukum Ds Najib kerana Rosmah tidak bertudung? kenapa anda hukum keseluruhan Yahudi kerana zionis? kenapa anda benci kerajaan kerana lesen arak?


Nampaknya prinsip anda tidak selari dengan pendapat korang terhadap Ambiga. Korang berat sebelah, pada satu pihak jika dia membuat satu salah dan lainnya betul anda tetap maki hamun dan bangun berdemonstrasi.


Tapi di satu pihak yang lain, bila kena tang Ambiga, anda boleh pulak mengasingkan antara idealisme dia tentang murtad dan perjuangan bersih 2.0. Mana pendirian korang ni?


Korang perlu ingat, dosa dia terhadap Islam besar, lebih besar dari jasa dia mengetuai demonstrasi jalanan Bersih. Dia memperjuangkan murtad, menyerang islam dengan memorandum The Inter faith council (IFC) yang menyerang hak istimewa agama islam.


Bukan hanya hak istimewa dan kedudukan Islam dalam Malaysia sahaja, tapi Fundemental dan prinsip islam secara keseluruhannya.


contohnya : (memorandum tuntutan IFC terhadap kerajaan Malaysia)
i. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam. 

v. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan apa-apa tindakan undang-undang.


Apa yang diperjuangkan Ambiga dalam IFC dan kes Lina joy adalah berkenaan Akidah Umat islam, adakah lebih besar dosa kerajaan yang tidak guna dakwat kekal dalam pilihanraya dari dosa Ambiga mempersoalkan Islam?


Jadi jika anda pukul rata terhadap kerajaan, anda juga mesti pukul rata juga kepada Ambiga Sreenevasan! 


Barulah kena dengan prinsip korang macam yang dilaungkan : Ke arah keadilan dan kebersihan sistem demokrasi.


5) "Jika kerajaan zalim, kita mesti tumbangkan dengan demonstrasi jalan raya, Inilah asas demokrasi"


i) Asas demokrasi bukan demonstrasi jalan raya tetapi pungutan suara majoriti dalam membuat keputusan. (yang ni pendekar nak tambah..demokrasi jalan raya? Kepala hangguk dia..)


ii) Demonstrasi tidak mewakili suara majoriti rakyat.


Jika sesuatu kerajaan ditumbangkan dan diasaskan dengan keganasan, maka satu hari nanti ia juga akan tumbang dengan keganasan juga.


Jika Kerajaan sekarang tumbang dengan gerakan demonstrasi jalanan, JIKA Pakatan Rakyat boleh pergi ke Putrajaya dengan aksi jalanan, pada masa akan datang, BN pulak akan merusuh, menghimpunkan penyokongnya untuk merampas kembali kuasa



Sampai bila nak habis?


Jadi gerakan ini sudah tidak demokrasi lagi, sebaliknya ia telah bertukar menjadi Gerila. jika tak suka dengan kerajaan maka mari kita rampas kuasa dengan pemberontakan. Ini kerja gila. 


Formula kehancuran ini akan berulang-ulang sampai kiamat akibat setiap pihak merasakan merekalah yang betul, merekalah yang mewakili hasrat hati majoriti rakyat.

Dan masalah pemberontakan dan rusuhan ini tidak akan boleh reda kecuali dengan kuasa Allah, Lihat Gerakan Acheh Merdeka (GAM) yang berpuluh tahun memberontak untuk Merdeka. Sehingga Tentera Indonesia buntu nak hentikan mereka, sampailah Tsunami Indonesia membinasakan Tanah Acheh. Akhirnya Jurucakap GAM sendiri dalam temuramah menyatakan ...

" Sudah tidak ada apa lagi yang mahu diperjuangkan di Acheh, Acheh sudah hancur. Jadi kami membubarkan Gerakan Acheh Merdeka"

Cuba anda tengok Abu Sayaf di Mindanau, lihat IRA di Ireland, Gerila di Venezuela, Puak Pemisah Basque dan banyak lagi. Jika sesebuah Kerajaan itu diasaskan dengan keganasan dan pertumpahan darah, maka ia juga akan jatuh dengan pertumpahan darah. dan formula persamaan ini akan berulang-ulang sehingga tiada kesudahan.

Contoh yang paling hampir adalah Parti Thaksin Shinawat yang telah dirampas kuasa oleh Kumpulan baju Kuning Abisit. Tetapi keputusan pilihanraya adalah milik Thaksin, majoriti rakyat Thailand mahu Thaksin yang jad PM.

Tapi Abisit yang rampas kuasa dengan demo, bantuan tentera dan istana, bila diadakan semula pilihanraya, maka Parti Abisit tumpas kembali, kerana asasnya majoriti mahu parti politik Thanksin yang memimpin.


6) " Tapi Zulfikar, Pilihanraya Di Malaysia tidak adil"


i) aku malas nak hujah pasal ni, sebab nanti ada argument yang cliche.

ii) Jika Kerajaan betul-betul nak aniaya Pembangkang, Kerajaan akan gunakan segala jentera dan sumber yang ada untuk menewaskan Anwar Ibrahim di PRK permatang pauh, kerana ancaman politik paling besar bagi BN adalah pengaruh Anwar Ibrahim, Jadi pertarungan paling strategik mestilah menewaskan Anwar Ibrahim di Permatang Pauh. Tapi kenapa DS Anwar masih menang dengan majoriti yang banyak?

Dimanakah pengundi Hantu BN? dimanakah tangan yang tak dicelup dengan dakwat kekal? dimanakah pengundi hantu yang berumur 120 tahun yang disorok dalam gua oleh BN? dimanakah manipulasi ic? kenapakah peti undi haram tidak membantu Bn menewaskan Anwar Ibrahim?

iii) BN pernah kalah teruk Di Terengganu, Jika BN mahu gunakan senjata pengundi hantu dan ketidakadilan pilihanraya, wajiblah terengganu yang diselamatkan for whatever cost! by crook or by hook!


"Kenapa pulak Zulfikar?"


Kerana Terengganu merupakan hasil pendapatan Kerajaan pusat, ada minyak berbillion-billion, Jika BN tumpas di Terengganu, nanti BN pening nak buat muslihat taknak bagi royalti pada pas, nak buat muslihat wang ihsan, nak buat muslihat mahkamah.

Jadi sepatutnya, BN menggunakan pengundi hantu dan ketidakadilan bagi menyelamatkan Terengganu. samalah juga kesnya dengan Selangor, Pulau Pinang dan Perak, negeri-negeri ini semua adalah negeri berpendapatan tinggi dan strategik bagi BN, buat apa pulak BN nak bersusah payah tewas dan berkempen untuk menang kembali pilihanraya?

Lebih baik guna je SPR, tipu undi dan kemudian terus memerintah dengan selesa. Tapi aku tak menafikan kelemahan SPR, memang terdapat data-data yang tak dikemaskini, tapi ia bukanlah senjata, ia hanya kelemahan.

iV) sudah 21 tahun PAS memerintah Kelantan, dan tewasnya BN di Kelantan adalah keaiban bagi UMNO yang memperjuangkan Melayu.


Jika BN mahu menutup malu dan menghentikan kemarau kemenangan di Kelantan, buat apa susah payah berkempen Puluh2 tahun. Guna saja pengundi hantu dan ketidakadilan Pilihanraya. guna SPR suruh manipulate keputusan PRU. 


**********************************


Jawapan di atas dijawab dengan hanya menggunakan penaklukan mantik asas, memandangkan dulu aku sangat suka dengar ceramah Ustaz Ismail Kamus yang terkenal hebat dengan Ilmu mantiknya, maka aku pun menggunakan kembali hujah mantik.


Dan pendapat di atas adalah semata-mata luahan hati aku sendiri sambil menaip di blog, tak perlu statistic pilihanraya, tak perlu citation dari kisah Watergate Scandal, the reign of terror Maximilian Robispierre, pengulingan Tzar di Rusia dan sebagainya.


Dan tak perlulah aku ulang sejarah pasal UMNO Haram pada 4 Febuari 1988. Jika anda menyatakan bahawa UMNO itu kebal dari Undang-undang, maknanya anda bebal malas baca buku sejarah politik Malaysia.

Aku hanya memahami politk dari sudut pandang seorang rakyat.

SUMBER : RASA HATI

111 comments:

Anonymous said...

terbaik.mtk izin share..bg depa baca..

Anonymous said...

TERBAIK..........

Anonymous said...

terbaekk..

Empayar Pemuda said...

memang terbaik...orang-orang yang join bersih tu patut baca...baru sedar sikit kot

Reveal said...

terbaik bro...luahan hati yg hampir keseluruhan rakyat yg menentang bersih.

Anonymous said...

Benar ... revolusi jalanan tidak akan bertahan lama ... revolusi perancis mengambil masa yg lama sebelum stabil ... rakyat yg merana ... sila baca - http://en.wikipedia.org/wiki/French_revolution

Malah di Mesir ... perhimpunan jalanan masih berlaku ... walaupun Mubarak sudah digulingkan ... sampai bila ? ... Rakyat masih menderita

Di Libya ... serangan NATO utk Rakyat Libya ... kononnya ... rajyat menderita

Tiada negara contoh utk kita bandingkan ... kita kana buat baju mengikut badan kita sendiri ... demokrasi begitu juga ... hanya org Islam mesti mengikut kata ALLAH.

Dari Surah Al-Fath (petikan dari - http://www.alquran-melayu.com/48-al-fat-h/)
[29]
Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat muka mereka – dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat; dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad, s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu) kerana Ia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan hasad dengki – dengan kembang biaknya umat Islam itu. (Dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala yang besar.

Ulama PAS & UMNO sengaja 'terlupa' ayat ini ?

Marilah kita kembali kepada AlQuran & Sunnah.

Anonymous said...

lu dgn ustaz ismail kamus banyak beza meyh..ustaz tu mengaji agama tinggi2..ko tu cakap macam org x skolah..

Nurul Dato' Ghaz said...

mohon share.......

Anonymous said...

anon 4:58 - lu mesti tak puas hatikan bila lu baca sebab apa yang ditulis itu sememangnya betul.

Anonymous said...

Utusan patut siarkan artikel seperti ini

Anonymous said...

Di antara kebodohan rakyat dan kebongkakan kerajaan...harap agung akan masuk campur utk rakyat senyap seperti aku...Kalau Agung pun tak leh selesaikan pergi mampus kalian semua...

Empayar Pemuda said...

Anon 5.07pm : Kalau rakyat bodoh kerajaan bongkak..habis siapa yang betul..tak kan Agong pun salah juga untuk menjaga kepentingan rakyatnya..anyway thanks sebab baca blog ni..

Anak Beruk said...

Fakta BERSIH. Ambiga adalah penganjur yg juga peguam kepada Lina Joyce yang murtad satu ketika dulu. Umat Islam tercabar disebabkan Mahkamah Syariah dan kredibiliti Islam sebagai Agama Rasmi Malaysia tercabar. Tapi pada BERSIH 2.0, Ambiga adalah permimpin kepada majoriti 99% orang Melayu (yg beragama Islam) yang menyertai Rally Bersih ini. Disebabkan POLITIK, seperti umat Islam boleh menerima Ambiga sebagai PEMIMPIN mereka !!!!! Apa dah jadi dengan Akidah kita nii !!! Ketika yang sama, Anuar Ibrahim berlagak seperti hero akan tetapi ramai dah tahu permainan beliau. Dulu semasa jadi TPM, beliau telah dituduh sebagai homoseks oleh musuh utama beliau iaitu Karpal Singh di Parlimen pada tahun 1997 (disaksikan ramai dalam Parlimen). Karpal minta kerajaan siasat tapi sebab Anuar ialah TPM maka bukti2 yang Karpal pegang tidak diminta oleh pihak kerajaan. Ketika inilah Tun Mahathir sudah nampak kesilapan yang besar yang telah beliau lakukan. Yang menariknya ialah bila kes Liwat Anuar dibicarakan dimana Peguam Anuar ialah "KARPAL". Aduhhh .. cerita Hidustan dari India pun tak pernah ada jalan cerita macam ini. Namun, sebelum itu si Anuar pernah melebelkan DAP ini adalah parti berteraskan KOMUNIS. Jugak sebelum itu, bila Karpal dedahkan Anuar adalah Homoseksual, si Badut Timbalan President PAS sekarang telah gelarkan si Anuar sebagai "ANUAR AL-JUBURI". Aduhhh .. Tapi jangan terlopong mulut anda sekarang .. sebab sebelum itu juga Anuar gelarkan Tok Guru Nik Aziz sebagai "ULAMAK TEROMPAH" (masa Anuar TPM Malaysia dulu). Dengar cerita, Tok Guru Nik menitis air mata dengan gelaran yang dihadiahkan oleh si Anuar. Laaaa niii .. semua pendokong-pendokong nama yang saya sebutkan diatas berada dalam satu Periuk .. PAS terpaksa berkongsi dengan semua najis-najis dari Karpal dan Anuar ... Kesian orang Melayu yang berkobar-kobar pada 09hb lalu seperti tidak tahu akan cerita ini. Wake Up my brother ... wake up.

miraliyana0203 said...

mohon untuk share jgk ya...

Anonymous said...

terbaik la..so far, nie la response psl bersih yg terbaik pernah ku bace..entry yg logik dan tidak dicemari caci maki . pandangan dr org yg berilmu.

teringat kate2 imam syafie:
aku mampu mengalahkan 10 org yg berilmu,
tp aku akan kalah dgn 1 org yg jahil. (lebih kurg la..x ingat ayat yg penuh).

=)

Meng Fikri said...

muslihat politik merupakan perkara lumrah yang rakyat harus terima.Tidak kira kerajaan mahu pun pembangkang.

p/s:keliru mana satu yang benar mana satu yang bathil sebab dua-dua pun kali lima. aman selamanya.

Jas said...

SETUJU 200%

Anonymous said...

terbaik bro...god bless you :)

Anonymous said...

mohon share.tq

Anonymous said...

kenapa anda hukum Ds Najib kerana Rosmah tidak bertudung?

of course la bro, najib tu kn laki die. kalo bini ko x pkai tudung, ko nk slhkn sape? pkai tudung tu mnutup aurat, tuntutan agama. kalo bini PM pon xley ikot ckp laki die, xkn org nk denga ckp PM. lupe lak, PM yg denga ckp bini die. haha.

Anonymous said...

anda sume boleh post mortem laman web ini ---->
http://daftarj.spr.gov.my/NEWDAFTARJ/
test data:
no ic: 790610740022 [contoh 1]
no ic: 801231130313 [contoh 2]
note: logik kah orang berumur seperti ini hidup lagi, n larat pergi mengundi? pernah dengar nama nye pengundi hantu? inilah buktinye...
note: sila check ic anda juga...

Anonymous said...

la anon atas ni. tak buka mata ke? now it is not all about bersih. it is about ambiga and her hidden agenda. BERSIH telah membutakan mata melayu.

Bila semua gila kuasa, agama dipandang sebelah mata, cerdik pandai menjadi buta, bodoh menganjing musuh utama. Jangan Melayu dipijak kepala, habis hilang semua kuasa, si India duduk bergelak ketawa, tanah dijajah Cina negara, baru kau tahu erti Merdeka.

cik chocomint said...

terbaik..

Empayar Pemuda said...

Salam,
Anon 9:05pm - Bro setiap sistem yang dibuat mesti ada kelemahannya.. termasuk sistem yang digunapakai oleh SPR.. mana ada sistem yang perfect dalam dunia ni...kalau ada satu atau dua kes yang terpencil tak adil la nak salahkan satu sistem...cuba ambil inisiatif untuk buat laporan pada SPR supaya masalah yang dibangkitkan diberi perhatian...jangan jadi tin kosong bro...klung klang klung klang sana sini..tapi tak selesaikan masalah...TQ

Anonymous said...

org dlm Ic tu g mengundi ker?

dan lagi satu adakah keluarga simati maklumkan pd SPR?

Anonymous said...

bodonya anon 9:05 PM

memang lah kerajaan macam tu. mana nak berupdate. ko mcm tak pernah lak berurusan kat pejabat kerajaan. jgn la jadi bodo. kalau ada pun nama dia, kau tahu ke ada orang pergi mengundi guna nama dia? ada bukti? kalau bapak ko mati pun, ko nak update status bapak ko mati kat SPR? mesti tak punyaaaa

Anonymous said...

Hujah yg hollow...tak menarik dan merangsang minda.....

Anonymous said...

Penipuan dlm pru msia dh jd open secret....ramai org dh tau...jgn lh berpura2 konon nya tak tau..main tipu bolehlh menang, kalau tak dh lama PR pegang msia

Anonymous said...

add on. last pilihanraya pembangkang menang 4 buah negeri dgn mudah. Tu ke tipu dalam pihanraya?
kalo kerajaan nak tipu xkan la bagi menang. duhhh ~



zikri joe armstrong

Anonymous said...

Kalu boleh nk menang sume negeri tp ramai sgt yg dh sedar dn tak sokong lg. Walaupun main tipu tapi kalah juga bbrp negeri...kesian

Anonymous said...

Sentimen perkauman digunakan kononnya untuk menyatukan bangsa Melayu tp sdh lebih 50 tahun kebanyakan rakyat marhein dh diabaikan hanya sekolompok yg mengaut untuk diri tanpa mengira nasib org kebykn. Tuntutan2 BERSIH ditakuti kerana itu lh ultimate life line bg parti yg memerintah sekrg. Walau mcm mane pon akn ditentang sehabis2nya.

Anonymous said...

jgn layan org yg comment tanpa berfikir ni. die x puas hati men taram jugak nk banbu. haih. kalau org xlapor kematian pada spr. xkan spr nk slambe delete data die n assume die dah mati? ko boleh suke2 ke nk cakap org da mati? n sape yg nk pegi undi untuk die tu? tu just data registration lama die je. die nyr x pergi mengundi pon klau die da mati. ko pandai ke pasal sistem spr? ko ingat snang ke pasal sistem2 ni? ko ingat nk tuka sistem senang mcm ko register facebook je ke? kalo ko x puas hati sgt. ko g blaja pandai2. join spr. jadi ketua spr. n try laa ubah n upgrade sistem die. ckp je pandai x gune jugak.

Anonymous said...

hmm, nx tnye ckit pasal komen tentang perarakan 1969 tu, ap persamaan nye dengan perhimpunan bersih ?

Anonymous said...

Zaman 1969 tu org pakai mesin taip. Sekrg org dh pakai iphone, android. Beza sgt tu. Kalu dulu hal kt KL, org kt kuala nerang 2 3 hari br tau. Sekrg tak smpai seminit dh tau dh. Nk tipu2 susah lh sbb byk sumber. Isunya sekrg tuntutan pru lbh telus dan ADIL. Apa yg melalut rusuhan kaum lh, melayu tak bersatu lh. Susah sgt ke nk phm. Apa yg takut sgt.

Anonymous said...

salam.entry yang aku terpaksa sokong.kerana ada kebenaran di dalamnya.berkata yang benar biarpun pahit.dan tiada sentimen yang bias.aku menyokong penuh bersih bukan kerana ambiga.tp kerana apa yang diperjuangkannya.

jika ambiga dicaci,maka dia layak kerana tugasnya sebagai seorang lawyer yang hina.kerana beliau pernah menghina islam.tapi cuba kita renungkan,apakah pemimpin2 umno sebelum ini penuh dengan keislaman.mahathir/abdullah badawi/najib kesemua bini mereka tidak bertudung.apakah kamu lupa bahawa dalam islam seorang lelaki yang tidak mampu membimbing isterinya adakah dia layak memimpin rakyat islam di malaysia.itu benda asas,diulangi..benda yang sgt asas..tau kemana bini mereka akan pergi apabila meninggal kelak?jawab sendiri..dan aku bukan nak debat pasal isu tudung,cuma aku nak kaitkan dengan asas kepimpinan seorang pemimpin..

50 tahun sudah kita merdeka/bn pegang malaysia.alhamdulillah aku bersyukur sama juga dengan korang bersyukur dengan apa yang kita perolehi.tp nampakkah kalian bahawa moral dan akhlak rakyat kita sudah semakin tenat?punca nya dari mana?kelantan adalah negeri yang mundur kata orang2 luar.tapi apa yan aku lihat di sana masih aku merasa selamat dan aman damai,bukan keselamatan dari dirogol atau di rompak tapi keselamatan akidah.apakah akidah tidak penting kepada kalian semua?aku tak perlu nak kopipaste ayat atau dalil al Quran,,sebab aku pun orang yang jahil.cuma dalam jiwa aku masih sayangkan agama islam.dan sebab itu lah aku menyokong sedikit sebanyak tentang fakta yang kau buat terutamnya kesan terhadap kebangkitan rakyat secara demo..tp apa pilihan kita?pru sudah tercemar sejak beepuluh tahun yang lalu.kenapa kerajaaan mesti menggugut ahli2 gomen utk tdk mengundi pembangkang.itu adalah satu jenayah.nampakkah permainan mereka disitu?tak perlu menipu dengan isu undi hantu kak limah atau hantu pokok pisang.cukup dgn ugutan,kau baru setahun makan gaji dgn gomen dan buat loan sampai puluh2 ribu,boleh kau sepak periuk nasi sendiri demi satu undi utk pembangkang?boleh?wallahua'lam..

pru 12.dimana pembangkang menang 5 negeri.SB(special branch) sebenarnya sudah menduga bahwa undi rakyat telah banyak beralih kpd PR.dan satu rumusan telah dikeluarkan oleh SB kpd PM ketika itu(Abdullah Badawi) tapi tidak diendahkan memandangkan komen rakyat di tv1,tv2 tv3,astro dan ulasan rakyat di akhbar sudah cukup membuktikan bahawa rakyat masih memerlukan BN..rakyat di flat pantai dalam kerinchi telah didatangai Sharizat dengan kereta mewahnya dan mengeluarkan kata2 bongkak"kalau korang undi PR,tau lah nasib korang nanti"lebih kurang begitu bunyinya..hahaha.

kita rakyat sebenarnya tiada tempat utk mengadu.nak harapkan Agong?siapa yang lebih berkuasa di bumi Malaysia ni sbenarnya?Agong atau PM?sistem apa yang kita pakai di Malaysia ni?tau?cis.......

aku berdoa semoga Allah membalas 'jasa jasa' mereka yang berniat jahat utk rakyat yang beragama Islam bukan sahaja di Malaysia malah di seluruh dunia.biarpun mereka itu BN,biarpun mereka itu Pembangkang sekalipun.apa yang aku nak.konsep Islam diamalkan di negara ini.dan maaf,cuma PAS yang aku nampak lebih berhak.

apapun,entry ini sedikit mengubah pandangan aku terhadap demontrasi jalanan.terima kasih!Salam

Anonymous said...

haha...nak jugak kaitkan PAS..cakap je la y kau tu PAS.adoii..ape2 pon ku harap semua bukak la mata besar2...y selama ni,malaysia aman ni under sape??pembangkang ke kerajaan..org gila je kata malaysia ni x aman sebelum ni.huhu.ingat ye,sesiapa yang benci sgt kat kerajaan tuh...x yh la guna kemudahan2 y kerajaan sediakan ok.dan sape y kerja kerajaan y x sedar2 diri lagi tuh,sila lah berenti.ku cabar..huhu..ade bran??nak sgt negara ni jatuh kat tgn org lain kan??kita sama2 tgk la nnt if negara ni jadi mcm tuh..ok..baru kau tahu tggu rendah langit ni.*bersyukurlah dengan ape yang ade sekarang*..ni la manusia,dh dpt rasa ckit je kesenangan,terus lupa daratan.isk3...x paham aku..ape2 pon,tahniah sesiapa y tulis artikel atas ni.byk kebenarannya..;)

hakim said...

awat yg sokong bersih sumenye anon?

karatz said...

ahahaha.bukan nak kaitkan dgn pas.tp aku cuma bagitau sape yang lebih berhak.

tapi..ye saya orang pas.tp aku bukan sokong membabi buta..sape yang benci kjaan?kamu tahu apa itu kjaan?asal kerajaan adalah dr rakyat.kjaan wajib menjaga kebajikan dan keselamatan rakyat tak kira rakyat itu parti apa sekalipun.itu tanggungjawab kjaan.kalau aku makan ptptn dgn mara tapau sekaligus pun itu sebab aku layak.bukan sebab aku org bn atau pas.tp sebab aku rakyat msia.cara kita bersyukur tu mcm mn?kenapa royalti rakyat kelantan dinafikan sedangkan rakyat negeri lain menikmatinya dgn senang lenang.kepada siapa kau nak panjat kan syukur sebenarnya?kpd kjaan atau kepada Tuhan?

Anonymous said...

ANON 11:44...

ko ni mungkin tak sekolah kot, ko yang komen tanpa fikir?...bersihkan daftar pengundi yang dah mati tu...dapatkanlah maklumat dari Jabatan Pendaftaran Negara tak perlu waris nak maklumkan (itu yang dah dibuat oleh SPR-baru2 ini)...semua maklumat orang yang dah mati (yang di daftarkan) mesti ada kat JPN...tak tau lah kalau sedara mara ko mati ko tak daftarkan...terus timbus je kat mana2 lobang..

karatz said...

maaf tuan blog..komen aku mungkin terlalu nampak jahil.tp cuba kau fikir.nenek moyang memberi peluang kpd pemerintah dahulu utk memerintah msia selama 5o tahun.dan kita sudah sampai disini.kita gah dgn apa yang kita ada.kita merasa senang.senangkah rakyat kita sebenarnya?wallahua'lam..

tahukah nenek moyang kita apa yang akan berlaku 50 tahun akan datang setelah memberi mandat kpd umno utk memerintah selama ini?mestilah tidak..sama juga dgn diri kita.apa yang kau nak tinggalkan kpd anak cucu kita?bandar2 besar dan canggih?bangunan paling tinggi di dunia?

jadi salahkah memberi peluang kpd orang lain pula utk memerintah?nampakkah kita apa yang berlaku 50 tahun lagi setelah kita dah pencen atau dengan izin Allah meninggal dunia terlebih dahulu?nampakkah?jadi apa mahu takut.kita tinggalkan mereka dengan negara yang inginkan islam.dan akhiri dengan tawakkal.biar mereka yang mencorakkan dunia.melainkan kita nak bawak duit harta karun masuk kubur.maka berlumba lumba lah kita sampai ke tua mengejar dunia..

Anonymous said...

mohon share ya pak

Anonymous said...

50 tahun sudah kita merdeka/bn pegang malaysia.alhamdulillah aku bersyukur sama juga dengan korang bersyukur dengan apa yang kita perolehi.tp nampakkah kalian bahawa moral dan akhlak rakyat kita sudah semakin tenat?punca nya dari mana?kelantan adalah negeri yang mundur kata orang2 luar.tapi apa yan aku lihat di sana masih aku merasa selamat dan aman damai,bukan keselamatan dari dirogol atau di rompak tapi keselamatan akidah.apakah akidah tidak penting kepada kalian semua?

fuh.ayat macam dewan bahasa dan pustaka..nak kata kelantan bersih dari semua benda2 kotor tu la eh?isk3,pandai nye kau buat analsis..hahaha!!walhal kalau kau nak taw,kelantan lah antara y byk terjebak dengan benda2 kotor ni kau taw!!gejala social jgn ckp..isk3...ape tah lagi manusia2 dari kelantan y berhijrah ke negeri2 lain.lagi la x sedar diri!balik kelantan pakai serba tutp satu badan..keluar je terus buang sume..hape pon x bole..pk la ckit..jgn nak menang kan sgt negeri tu.sedangkan beberapa hari lepas,ade je org y kene tangkap kat kelantan.huhu.tangkap basah beb..bukan tangkap dadah or what eva..pk2 kan lah sebelum berkata2...huhu

karatz said...

hahahaha,trima ksh kerana info itu.aku tak nafikan.bukan kelantan je beb,negeri lain pun sama.diulangi,sama..ko nampak tak point apa yang aku nak cakap sbenanrnya ni?aduuuuu..penat ah becakap dgn ko..ada aku kutuk negeri lain yang memang dahsyat dia punya hal jenayah?ko tau tak media selama ni memang suka memburukkan negeri kelantan?dan menutup keaiban negeri selain kami.tau?hahahaha.

bukan cakap ikut fakta televisyen ngan paper je bro.tu sempit org kata.sbenarnya tak guna aku berbahas dgn org mcm ko.aku pun sbenarnya bukan suka sgt bertegang urat sesama kita.cuma nak keluarkan pendapat aku saja.kekekeke

karatz said...

''ape tah lagi manusia2 dari kelantan y berhijrah ke negeri2 lain.lagi la x sedar diri!balik kelantan pakai serba tutp satu badan..keluar je terus buang sume..hape pon x bole..''ni ayat ko ni.aku kopipaste..


nampak tak apa yang aku cuba nak pertahankan?nampak tak?wakaka.tak kisah la individu tu hipoktrit ke nak tunjuk baik ke.tp ko nampak tak apa yang terselindung disebalik ayat ko tuh?dan cuba fikir balik point yang aku cuba terangkan yang first tadi.kalau dapat lah.kalau tak takpe.oh ye,bleh perkenalkan diri?ade bran?main anonymous ni mcm....wakakakaka

Bila Napi Berkata-kata said...

terbaik, izin share =D

misSbLurRy said...

u got ur point bro.....good..;)

Anonymous said...

terbaik!!!!!!!!!!!!!!! aku org UMNO!!!!!!

Anonymous said...

Yakin ke pembangkang boleh control negara ni ?
Al-juburi,Fatwa Sesat,Komunis & sebagainya..
Benda ni dah terang2kan,knp pengundi pembangkang still tak nampak lagi..dah kena jampi ape ntah,
Kalau aku tak yakin dan lebih baik Pilihanraya tak payah nak bersih pun takpe kalau pembangkang nak control,pandykutty betul lah korang kaki belit..tau nak cari kesalahan org je...
NAMEPUN PEMBANGKANG,KEJE NYE MEMBANGKANG LAHH,
TAKKAN PROMOTER KERJA PADAM API PULAK KAN ?
SURUH DORANG BERSIHKAN DIRI SENDIRI DULU PTTUIHHH!!

Anonymous said...

nk share jgk...aku skng dgn artikel ni...hope org len buka mata..xmcm org2 yg masih nk tegangkn benang basah...

Anonymous said...

seronok je kapir laknat ambiga tgok melayu becakaran..seronok je zionis tgok neh..xlame nanti tunggu ah bala Allah smpai kat Malaysia neh..

Anonymous said...

Ni yg wat aku nk pggil Lee Yoon Sung meh selesaikan ni..hehehe..bg peminat "City Hunter" anda pasti tahu mksud saya ;p

Anonymous said...

Zaid: Salam. Weh, ambiga, anwar tu sume tk kenal korang lah. Better kalaw korang stop gaduh, g buat amal banyak2. Tambah pahala. Amacam? Setuju tk? Hehh

Anonymous said...

"slhkah bg peluang org len memerintah??" apa pnya bodo la ckp cmni....klu rsa nk memerintah,tggu mng majoriti...nk mng majoriti,kna menang hti rkyt...nk mng hti rkyt,mmpuih p kt hg la nk guna cra apa pn...klu rkyt suka,hg mng...klu hg pelaq,hg klh...

bleh plak mngaku kelantan 2 negeri yg org dia suma alim...xmngaji pnya org...cuba hg kuaq p tmpt org tgk...dh 8 negeri dlm semenanjung ni ak pnh duduk...ak nmpk mcm2 prngai org klntn...sedangkn kt ngri org pn cm2,apatah lg negeri sndri...jgn nk men hentam negeri org...dlm bub agama,bgsa n tnh air,jgn nk mngkn diri sndri...

"kalau aku makan ptptn dgn mara tapau sekaligus pun itu sebab aku layak.bukan sebab aku org bn atau pas.tp sebab aku rakyat msia.cara kita bersyukur tu mcm mn?kenapa royalti rakyat kelantan dinafikan sedangkan rakyat negeri lain menikmatinya dgn senang lenang"---hg p mngaji dulu apa 2 kejaan negeri...apa kerajaan pusat...apa 2 badan berkanun...apa yg dikatakan aset kerajaan negeri n aset kerajaan pusat....hg p mngaji dulu pasai pemilikan tanah...kt msia,kita cuma memiliki apa yg di bahagian atas permukaan...n segala yg dibawah paras yg ditetapkan adalah milik kerajaan...

"salam.entry yang aku terpaksa sokong.kerana ada kebenaran di dalamnya.berkata yang benar biarpun pahit.dan tiada sentimen yang bias.aku menyokong penuh bersih bukan kerana ambiga.tp kerana apa yang diperjuangkannya"
apa pnya akai ltk kt lutut dh tau dia 2 laknatullah lg hg mau sokong dia...xslh hg sokong org bkn islam tp bkn sokong org bkn islam yg memerangi islam...

"tapi cuba kita renungkan,apakah pemimpin2 umno sebelum ini penuh dengan keislaman.mahathir/abdullah badawi/najib kesemua bini mereka tidak bertudung.apakah kamu lupa bahawa dalam islam seorang lelaki yang tidak mampu membimbing isterinya adakah dia layak memimpin rakyat islam di malaysia.itu benda asas,diulangi..benda yang sgt asas..tau kemana bini mereka akan pergi apabila meninggal kelak?jawab sendiri..dan aku bukan nak debat pasal isu tudung,cuma aku nak kaitkan dengan asas kepimpinan seorang pemimpin.."

ckp apa mcm org xmngaji...hg spa nk tntukan keislaman n keimanan org????bini dia xpkai tudung,dia tggung dosa...hg xyh dok ssh2 pikiaq hg kna tggung dosa sb pemimpin cm2...hg dh tau hg 2 cma umpama semut hitam berbanding dia,cukup sekadar hg teguq melalui hati klu hg xleh tegur dgn zahir dan perkataan...pelaq apa dok tnya tau dk mna bini dia p lps mati...hg igt dia p neraka???hg tau ka dia neraka ka syurga???hg 2 p syurga ka???bykkn baca sirah nabi...hg smbhyg sehari 18000 rakaat pn xsmstinya hg msuk syurga john....mengaji dulu sblm ckp...katakanlah mak hg xpkai tudung,maknanya hg lgsung xleh ikut kepimpinan pak hg???mengaji dulu...hg bleh ikut selagi xmelanggar syara'...jd klau pemimpin suruh hg wt benda yg maksiat,hg xyhla gatai p ikut...ikut yg btoi ja...
ak pn xpndai sgt...cma nk pesan...mengaji dulu sblm cakap...pikiaq dulu sblm buat...

Anonymous said...

gaduh la sesama islam...
tahniah!!!bersih 2.0 berjya!

Zulfikar Hazri said...

semua komen panjang2 kat sini dah dijawab dalam entry itu sendiri..

kalau baca secara jujur dan terbuka, anda dapat jawapan dia.

kalau baca dengan sentimen tu keluar komen tak berapa nak cerdik tu.

anyway pasal "marahkan najib rosmah tidak bertudung tu" bukan membela najib, cuba baca ayat tu ulang sampai 5, 6 kali... najib tetap bersalah biarkan rosmah bukak aurat...tapi cuba baca maksud sentence tu sampai habis.

Anonymous said...

hehe..ttbe rasa perlu untuk aku join komen2 nie...

1st: "kalau aku makan ptptn dgn mara tapau sekaligus pun itu sebab aku layak.bukan sebab aku org bn atau pas.tp sebab aku rakyat msia.cara kita bersyukur tu mcm mn?kenapa royalti rakyat kelantan dinafikan sedangkan rakyat negeri lain menikmatinya dgn senang lenang".....yup,setuju sgt2..bukankah menjadi tggungjawab kerajaan yang memerintah dalam bab nie..so, nape nak ungkit benda nie..sbb nak masyarakat berterima kasih..mmg masyarakat berterima kasih..ttpi xkan atas dasar berterima kasih kna ikot jer gov even gov salah...dalam islam bukan macam tue...sebagai org islam kita hanya akan tunduk kepada pemimpin selagi pemimpin tersebut menunaikan perintah Allah..


2nd:''ape tah lagi manusia2 dari kelantan y berhijrah ke negeri2 lain.lagi la x sedar diri!balik kelantan pakai serba tutp satu badan..keluar je terus buang sume..hape pon x bole..''...sekurang-kurangnya kerajaan kelantan dah cuba untuk mengurangkan dosa rakyatnya...even kalu dia p negeri lain bukak aurat segala bagai, nie adalah antara dia dan Allah....semua nie berkaitan keimanan dalam hati..dosa memang dosa xdpt dinafikan sbb hukum menutup aurat adalah wajib...

3rd: "katakanlah mak hg xpkai tudung,maknanya hg lgsung xleh ikut kepimpinan pak hg???"...haha..juz can say "pak hg" tue dayus..sbb xmampu nak bimbing isteri..hmmmm,boley ker gna istilah "pemimpin dayus" untuk kepimpinan kte sekarang??...orang dayus nie boley ker kite ikot??...hmmm,let's think about dis together...

Anonymous said...

terbaik dari ladanglah awk punya pendapat...saya setuju berjuta2 kali dgn pendapat awk tuh...rakyat Malaysia skrg dah tak reti nak bersyukur dah....bila semua kemudahan depan mata, mulalah nak melebih2....bg betis nak paha..menyampah dan kecewa sgt2 terutama dgn penduduk kg dan remaja2 yg senang dimanipulasi oleh pihak yg "TERSANGAT BERSIH"!!!!!!!!!

Anonymous said...

"terbaik dari ladanglah awk punya pendapat...saya setuju berjuta2 kali dgn pendapat awk tuh...rakyat Malaysia skrg dah tak reti nak bersyukur dah....bila semua kemudahan depan mata, mulalah nak melebih2....bg betis nak paha..menyampah dan kecewa sgt2 terutama dgn penduduk kg dan remaja2 yg senang dimanipulasi oleh pihak yg "TERSANGAT BERSIH"!!!!!!!!!"...tulis ikut akal bkn emosi...saya sebagai rakyat Malaysia memang bersyukur...bersyukur sangat2 tetapi kita kena akur mana yang benar and mana yg slh...ko kte org kmpung n remaja2 senang dimanipulasi pihak "TERSANGAT BERSIH"...watch ur hand..tulis jgn ikot suka...tgok berita sume, ade dowg kate BERSIH bagus,BERSIH di pihak benar...tapi sebaliknya BERSIH dikenali sbg kumpulan penunjuk perasaan....sekampung-kampung aku tahu jugak nk selidik punca,sebab n apa sebenarnya yang berlaku....ko org bandar ade kaji benda nie??...beb, hgn kata kat mereka yang sertai BERSIH...hak mereka jgn dinafikan...baik ko kaji betul2...insyaAllah kebenaran akan ditemui...sama2 kte doakan yang terbaik

Anonymous said...

hak konon..sembang lebat..ayat konon org alim/berilmu..padehal kat rumah duk gua lu gua lu je
padahal dalam hati mmg da lama da nk PKR menang
sume ni DRAMA!

Anonymous said...

setuju sangat dengan penulisan ini, bahasa yang baik dan fakta yang cukup, melayu mudah lupa, kes 13 mei 1969 pun dah tak ingat, sayangilah Negara tercinta ini, pelihara dan suburkan kedamaian dan kemakmuran negara untuk generasi seterusnya, jangan biarkan pengacau-pengacau bertapak di bumi Malaysia, kita Rakyat yang berhak dan bertanggungjawab mempertahankan kedaulatan negara tercinta - Jangan jadi macam Libya dan Palestin...

Anonymous said...

pokok pangkalnya...selamilah islam, akan kamu tahu yang hak dan yang batil....berpeganglah kamu dgn tali agamamu nescaya kamu akan selamat...

Anonymous said...

terbaik lah.. namun susah bagi kita nak sedarkan orang dah diracun minda dengan BERSIH ni..

sinbe said...

sy ni xberape pandai berpolitik sgt. tapi ada beberapa perkara yg sy xsetuju la kat atas tu.

4 - ambiga

salah dtg dari BN sendiri. dorg dah pegang majority parlimen hampir sepanjang masa dorg memerintah. jika dorg betul2 berniat utk selamatkan islam, kenapa xpernah terdetik dalam hati dorg utk membuat perlembagaan yg x benarkan org islam menukar agama. ambiga berani melawan sbb dia nampak lubang ni. kalau xde lubang ni, xkan ambiga berani melawan

5 - demonstrasi

demonstrasi mewakili demokrasi bukan maksudnya ianya gerila. demonstrasi mewakili demokrasi kerana ianya membuktikan bahawa setiap individu dalam negara demokrasi bebas memilih fahaman politik sendiri, dan kerajaan x boleh menghalang sesorg bersuara, menunjukkan fahamannya itu. article 10 anybody?

Anonymous said...

aku ni keje kt spr..aku je yg tau..korang bertelaga sane sini xde manfaat pun..

Anonymous said...

bersih2.....boleh kalau nk tuntut apaa2...tp jgn dgn cara demonstrasi n mnyusahkan org lain...cara yg bleh menggugat keamanan...dh la jd kerbau dicucuk hidung oleh kapir...xkisah la BN ka pas ka yg jd kerajaan persekutuan,asalkan jgn perjudikan tanah melayu kita...bertapa susahnya pakcik dan kawan-kawan pakcik dulu berlawan komunis...tapi sekarang ni,apa dh jd...sokong xkena pada tempatnya...cuma seronok berkumpul ramai-ramai dan memberontak...

Anonymous said...

this is the m0st clean 0pini0n ab0ut bersih...s0 natural!!!street dem0 is n0t a s0Lution but bring m0re hazard0us to country....choose d rite chaneL t0 impr0ve 0ur nation!!!

Anonymous said...

Terbaikla...
orang kita mmg sukar di bawa berbincang secara ilmiah. lebih ramai yang lebih suka pakai kepala lutut berbanding kepala otak...

saya ada dua soalan yang naaaaakkkk sangat penyokong bersih jawab.

APA YANG MEMBUATKAN ANDA SEMUA FIKIR BAHAWA ANDA MEWAKILI SUARA RAKYAT MALAYSIA?????

ADAKAH PULUHAN JUTA RAKYAT MALAYSIA YG CINTAKAN KEAMANAN PERLU BUAT PERARAKAN DI JALANAN BARU U ALL NAK TUTUP MULUT?

HAKIKATNYA KORANG NI MINORITI. PUAK YANG PENTINGKAN DIRI. SANGGUP GADAIKAN NEGARA UTK KEPENTINGAN PERIBADI...

INGAT.... KORANG TU CUMA MINORITI!!!!

Anonymous said...

Screw all the stupid comment. u guys should read from different perspective rather than posting something like this. the resistance to change from something bad to good is going not going to unite the Malaysians. Pity blogger. I bet all the anonymous comments in ur comment section is posted by yourself. but thanks to "anon" for great knowledge. Seriously, open ur eyes people. & please don't waste ur time dragging religion into this matter when u only copy & paste it from somewhere without really understand the meaning. No offense. Stop spreading lies. -Fwd-

arenapicisan said...

Terbaik dari ladang!!! hehee...
bro mohon share, nak paste kat fb.

NatsuReize said...

minta izin share, sangat menarik dibaca dan patut dikongsi

Si gadis Bertudung said...

Sahabat sekalian....
Janagnlah ko menghina gadis yang tidak bertudung, kadang2 mereka yang bertudung lebih teruk akidahnya....dosa, pahala semuanya di Tangan Allah..kamu tak berhak untunk mengata pemimpin yang isterinya tidak bertudung itu tidak patut kita turuti, renungkanlah adik2 kamu perempuan, kakak kamu bertudungkah mereka semua? menutupkah keseluruhan aurat mereka, kalo ya Alhamdulillah..kalo tidak adakah kamu gagal menjadi seorang abang, atau ayah yang baik dalam mendidik mereka? renungknlah....jangan kita hanya memandg dengan satu tujuan, pandanglah kebaikan yang mereka lakukan......Kenapa perlu pertikaikn tntg tudung, kamukah yang tentukan untuk masuk ke syurga atau neraka..jagan menggunakan isu yang kamu sendidri tidak pasti..mungkin beliau tidak bertuudng tapi hatinya murni . mungkin juga beliau penghuni syurga..Allah itu maha mengasih dan penyayang, renungkn lah.

Anonymous said...

peganglah al-quran dan sunnah nescaye kamu tidak akan sesat. islam telah melandaskan cara yang betul untuk sesuatu masalah.

alfieoranje said...

mohon share. ini nice. hebad. satuluahan rasa yang full

Anonymous said...

contohilah pemerintahan rasulullah dan khulafa ar-rasyidin. nescaya akan diredhai Allah swt.

Anonymous said...

Bullshit

Anonymous said...

Kebenaran pasti akan menang....masa akan menentukan

aku said...

encik karatz kata:
"jadi salahkah memberi peluang kpd orang lain pula utk memerintah?nampakkah kita apa yang berlaku 50 tahun lagi setelah kita dah pencen atau dengan izin Allah meninggal dunia terlebih dahulu?nampakkah?jadi apa mahu takut.kita tinggalkan mereka dengan negara yang inginkan islam"

alamak..cakap..macam ko sorang hidup berlandaskan islam lah bai...

nanti ko undilah PR bagilah peluang ya tak...sian dah 50 tahun ya kempuanan..ish ish ish

Anonymous said...

bace blog karatz dah boleh tau mcm mane org nyr..dari bahasa nyr dlm blog dia dah boleh judge a book by its cover = low educated, low mentality, low deeds, low manners, n low mcm2 lg. ade hati nk bercakap pasal agama? ade hati nk nasihatkan org? bahasa tu sopan kan sket ape2 pon..ish3

Anonymous said...

Selepas PRU13, jikalau BN masih menang..kmungkinan akan terjadi bersih 3.0..dan bersih 4.0..dan 5.0 etc..perkara ni tak akan habis dan akan berulang2 sehinggalah kemungkinan peristiwa 13 Mei akan berlaku kembali..mahukan anda terjadi sebegitu? inilah taktik2 kafir Ambiga untuk meruntuhkan perpaduan bangsa Melayu. Renung2kan. Peace no war.

Anonymous said...

SUMPAH TERBAIKKKK ARTICLE NIII! tolong laaa bukak mata luas2 wahai penyokong2 ambiga tuu. bukak mata bukak hati. thanks for writing such a great article! :)

Anonymous said...

Artikel paling bangang pernah aku baca...syok sendiri

Anonymous said...

ada logiknya artikel ini.. tapi kalau dah nampak sangat spr nak menipu mcm sekarang, jawapan nya bukan pilihan raya.. jalan raya kan aje!!!

Ecul said...

mohon share

akusangpenerbit said...

Salam tuan, terima kasih atas 50 sen saudara..sila lihat election Sarawak yang lalu dimana tewasnya George Chan..kalau banyak benar hantunya mesti dia dimenangkan dulu..that's my 50 cents

salam kunjung dan salam kenal..

Anonymous said...

babilah politik.... BN x perlu la nk tipu2, PR x perlulah buat bnda pelik2 semata2 nk mng .. mane keamanan nie..... gaduh x abis2.... dah naik bosan lah.... satu ckp psl agama, satu ckp bangsa, satu lagi hak..... mane satu nie... korupsi, tipu, BN, PR, semua sama jer... xkn selesai pun... fk

Anonymous said...

tak payah nak melalut bukan2. kenapa tak turut je tuntutan bersih. hapuskan undi pos. ringkas.

Anonymous said...

50k rakyat boleh dengar seorang pemimpim berucap kenapa seorang pemimpin tak boleh dengar 50k suara rakyat. adil ke? bersih takde kene-mengene isu kaum mahupn agama.

DZUL HAIRY MOHD RAMLAN said...

kalau kamu semua berpegang pada hukum Allah dan alquran serta assunnah, pasti tdk akan berlaku mcm ni. klu pemimpin ikut jejak langkah Rasullulah s.a.w pasti rakyat berpuas hati dgn pemerintahannya. jgnlah kamu nk ingkar dgn perintah Allah, kerana kata2 Allah itu adalah benar. maka CELAKAlah org yg mengingkari hukum Allah!

Anonymous said...

mohon share..

Anonymous said...

banyak bukti la spr menipu..admin blog ni tak cuba cari ke? Masalahnya pengundi hantu tak mencukupi mana nak kalahkan Anwar, nak backup Najib, KJ dsb..Sekarang dah start bagi IC biru kat warga asing pulak..satu rumah ade 88 org..bangang2 system pon takkan tak de link dengan mana2 supaya delete info org dah mati..takkan 140 tahun punye info pon tak leh nak delete? bodoh benar kerajaan (sama mcm penyokong kot). bukti terang sorg tentera tanda semua undi pos pon ada.

p/s: kalau ada jiran aku cina kaki mabuk ajak aku gotong royong cuci longkang aku ikut, bila dia ajak aku mabuk aku tolak atau pon nasihat.

p/s: kenapa tak marah burung gagak yg ajar nabi Adam macammana nak tanam mayat? Burung gagak tu islam ke kapir?

Bodoh.

Anonymous said...

anonymous yg berhujah kat atas ni cakap merepek. xde point. x berasas. x berideologi waras. syok sendiri je. pastu last sekali letak bodoh. cewah. konon betul sgt la tu. kah3. nak tergelak je aku. kalau x pandai tu, xpayah nak berhujah. jadi lawak ade la. duk rumah belajar pandai2 pastu kerja power2 hidup senang sikit pastu xde la nk salahkan kerajaan je keje nyr. jgn nk tanya ape bakti negara kepada ko, tapi tanye ape bakti ko pada negara?

Anonymous said...

well done bro..ternyata aku sependapat dgn ko walaupun aku bkn la seorang pro BN/kerajaan..bg aku keaadaan yg paling memalukan kita semua (melayu islam)ialah ketika demonstrasi jalanan utk membantah Ambiga n co yg memperjuangkan Lina Joy..seingat aku hanya beberapa kerat saje melayu Islam yg sudi dtg utk demonstrasi jalanan tsbt..adakah kita (melayu Islam) lebih rela melibatkan diri di dlm rusuhan politik?tepuk dada tanya selera la kan..demonstrasi jalanan terhadap USA pun tidak dpt mengumpulkan rakyat sebegitu ramai..bak kata nabil, lu fikir la sendiri..

aku said...

anon july 13 2011 2:45 am
amendelah ko cakap ni..buktinya mana tunjukle sini..
cuba baca artikel ni dgn nada assobarulminaliman barulah ko tak macam beruk kena belacan..
burung gagak pun masuk..last last sekalik "bodoh"..hek eleh..releklah kang ko mati sakit jantung plak..

Anonymous said...

Bermcm2 alasan diberi utk condemn BERSIH. Agen komunis lh, rusuhan kaum lh, lawan Agong lh. Apa kebenda ni? Isunya ialah majoriti rakyat nk pru lebih adil, guna dakwat kekal, kempen 21 hari, transformsi undi pos, jgn rasuah. Bkn kh semua ni bagus? SPR jd org tgh. Sape mng dia perintah. Sume org akn puas ati. Org yg tak nk semua ni adlh puak yg nk gunkn klbhn yg tak sepatutnya utk menang secara tak bermaruah.

Anonymous said...

anon JULY 13, 2011 3:56 PM,

BERSIH la konon, yg g laung repormasi tu apa kejadahnye. Kalau dah sengal tu mmg sengal juga.

Anonymous said...

Reformasikan SPR lh. Dh lama sgt jd bdk suruhan BN. Gunakn akal dn minda skt. Sokong BN sokong membawa rebah. Yg senangnya pemimpin2 UMNO, rakyat biasa dihamba2kn. Perangai same dgn Yahudi.

Anonymous said...

Kalau kalah SPR tak adil... Kalau menang diam jer... Allah maha berkuasa, Dia telah tentukan kalah menang BN/PR... Allah telah tentukan kemenangan BN... kenapa? ada hikmahnya... kalau kalah tak perlu tak perlu salahkan sesiapa... salahkan diri sendiri...

Anonymous said...

salam,

tak perlu lah kita bertengkar sesama sendiri. siapa yang akan rugi nnti. semua orang ada pndangan masing2.yang penting setiap orang boleh memilih samaada nak pemimpin yng adil dan amanah dalam melakukan tugas atau tidak. semua terpulang kepada kita. peace!!

Zulfikar Hazri said...

Assalamualaikum.

kepada orang yang mengamuk-ngamuk, sila baca disclaimer dalam entry tu.

sekian.

Anonymous said...

ANON July 12, 2011 11:17 PM kata:
50k rakyat boleh dengar seorang pemimpim berucap kenapa seorang pemimpin tak boleh dengar 50k suara rakyat. adil ke? bersih takde kene-mengene isu kaum mahupn agama.

Meh SAYA tolong jawab...
Buat apa seorang pemimpin nak kena dengar 50k rakyat yang menyalak sedangkan ada berjuta lagi yang bersuara cara baik????
Tak payah bercakap tentang adil ke tidak. Orang yang sokong BERSIH tu adil ke trhadap rakyat Malaysia yang lain? Cakap pakai otak la lain kali

Anonymous said...

kpd org2 pas yg komen kt sini.. aku x sangka korang ni bodoh sebodoh-bodohnya dlm hal agama. klau rosmah x pakai tudung, korang ke yg tanggung dosa dia? knape korang x jmpa dia bg dia nasihat baik2? Dosa x pakai tudung tu antara dia dgn Allah, doakanlah moga terbuka hatinya dan moga Allah beri hidayah pada dia. Bagaimana dgn Nuar yg terang2 kaki betina n kaki budak jantan? Itu pun dosa dia dgn Allah, ko nasihatkanlah dia baik2. Bagaimana dgn Mat Sabu yg terang2 adalah seorang Syiah?? Benarkah duduk kt kelantan tu TERJAMIN AKIDAH BETUL sdgkan tok guru nyanyuk tu selalu berfatwa yg bukan2?

Orang2 PAS ni BODOH X LEH DIAJAR, CERDIK X LEH DIIKUT.

Anonymous said...

Terbaeeekkkk....!!

Anonymous said...

kesan Bersih 2.0 telah memberi bonus kemenangan kpd Ds Najib...Percaturan Anuar dah dapat dibaca oleh rakyat termasuk lakonan hebat ala hero Hindustan juga amat cliche dan memualkan!..orang Melayu mula sedar Anwar tak dapat mewakili mereka lagi, selain kisah2 peribadinya yg patutnya perlu dibersihkan dulu, mereka sedar bahawa Anwar dan Pas telah dapat diperkudakan oleh Ambiga dan DAP!...lihat saja mereka yg berdemonstrasi itu majoriti orang Melayu dari parti Pas!Orang Melayu terutama golongan yg boleh berfikir secara waras tidak menerima politik demonstrasi jalanan yg dianggap satu kerja bodoh dan mengganggu keamanan negara! Anwar sebenarnya sudah gelabah dan takut dgn prestasi kepimpinan Pak najib yg kini meningkat dan berada pada tahap cemerlang,gemilang dan terbilang! Hidup 1 Malaysia!

Ayien @ Ayuew said...

terbaek lah....even aq pown x lyn politik neh...tpy adw pndpt dr writter neh mang terang2 kite napak..
watpew nk gado2 kan.believe in yourself..mang susa nk time sesuatu yg di luar jangkaan kite..nk2 kalau bnd 2 bukan kite nk kn..silap2 mase depan napk gelap...mase org dok bz2 g kl mase perhimpunan 2[ even x napak cm perhimpunan] kedai makan aq laku jew..tade masalh..hehehe..x kesah la sapew yg memerintah...asl kn negare kite aman..tol x..huru hare rusuhan neh x elok..kite kn 1 MALAYSIA...hehehe...

Anonymous said...

semua kita kena fikir baik2!...jangan sampai kata bidalan 'Yang dikejar tak dapat yg dikendung berciciran'!...hidup kita di malaysia tika ini dah cukup baik berbanding banyak negara lain di dunia yg kucar kacir, perang saudara,kemiskinan dsb...tapi kita aman makmur dgn kepimpinan kerajaan yg sentiasa mengutamakan kebajikan dan kesejahteraan rakyat!...Sokonglah kerajaan kita mudahmudahan kita n anak cucu selamat sejahtera di dunia n di akhirat...Amin!

Anonymous said...

Pemimpin Bersih ternyata berbohong dan cuba mengelirukan rakyat setelah pendedahan pihak polis melalui tayangan video CCTV polis!...Tentang pembohong ni ana ingin ingatkan kembali satu Firman Allah berbunyi: 'Hai mereka yg beriman takutlah kamu akan Allah dan hendak adalah kamu itu dari mereka yg benar'.Dan Firmannya lagi' dan janganlah berkata pada apa2 suatu yg tidak kamu mengetahui sesungguhnya pendengarannya penglihatan dan hati satu persatunya akan disoal' dan Firman Allah lagi 'Jauhkanlah oleh kamu perkataan dusta!'...dan bersabda Rasulullah bahawasanya benar itu membawa kebajikan, dan kebajikan itu membawa kpd shurga,sesungguhnya seseorang itu jika ia benar ditulislah akanya disisi Allah bahawasanya dia itu tersangat benar,dan sesungguhnya dusta itu menarik dia akan kejahatan,dan kejahatan pula menarik ia ke neraka! sesungghnya seseorang itu kalau berdusta maka ditulis akannya disisi Allah bahawasanya ia seorang yg sangat berdusta!'...oleh itu ingatlah org yg suka berbohong dan yg terus percaya pembohongan!

Anonymous said...

Abdullah Ibnu Mas'ud berkata di dalam satu riwayat: Ramai orang yang nak buat baik, tapi tak kena pun.." Sbb tu kebanyakan manusia di hukum bukan kerana niatnya, tapi kerna CARAnya..

Anonymous said...

terbaekkk bro.. tapi juak2 pakatan haram ni, apa bukti letak depan mata pun buat-buat tak faham.. kalau takdak faedah kat depa, depa tak sokong la.. cuba kalau ada? kafir harbi si ambiga tu dilambung2nya... bengong..

Anonymous said...



mу blog :: payday loans
my page :: payday loan online

Anonymous said...



my web sіte :: payday loan,
Here is my page :: payday loan online

Anonymous said...

For Your concern Esprit Holdings Limited
- strategy nerd AndSet Up Your Necessary dwelling-Work ahead
You guide Out ASonic Payday Loans Your waiting Is o'er Get dissolute hard currencyOne payday loans Online Loans Online In just now 1 minute Payday LoanMagnetised Online Payday Loan Gifting Scheme Stigma CUBAN: Here's Why You
ShouldAre Your minor's civic Rights beingness Bashed Because Your schoolhouse

Post a Comment

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi penulis sebagai rakyat Malaysia dan tidak mewakili mana mana pihak. Penulis tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.